آمار خریداران بورس به نصف رسید

۱۳۹۴/۰۸/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۱۹۰۶

گروه بورس علی رمضانیان

بورس اوراق بهادار در هفته گذشته با کاهش 251واحدی شاخص نسبت به هفته قبل از آن مواجهه شد و از 63هزار و 175واحد به 62هزار و 924واحد تنزل یافت .

این شرایط در معاملات بازار سکه آتی، بازار اول و دوم بورس اتفاق افتاد.

انتشار گزارشات 6 ماهه در هفته گذشته بیشترین تاثیر را بر شاخص کل گذاشت و رکود تحمیل شده بر صنعت کشور، رکود بازار سرمایه را عمیق‌تر کرد. افزایش زیان انباشته، کاهش سود و فروش و عدم دستیابی به درآمدهای پیش‌بینی شده در گزارش‌ها برای سهامداران موضوع مهمی تلقی می‌شود تا براساس تحلیل بنیادی خود سهم شرکتی را مورد بررسی کنند.

البته این جو در روزهای پایانی هفته اندکی کاهش یافت و بورس تهران بعد از اتمام شوک ناشی از گزارش‌ها، روند متعادل‌تری پیش گرفت اما انتشار گزارش 6 ماهه شرکت‌ها این واقعیت را نشان داد که صنایع بورسی با مشکلات جدی در زمینه افت قیمت و کاهش میزان فروش مواجه هستند و با رکودی عمیق دست و پنجه نرم می‌کنند.

روند نزولی تالار شیشه‌یی با بسته شدن نزدیک به 40 نماد خودروسازی و قطعه‎سازان و گروه فولاد ادامه یافت.

مهم‌ترین صنعت که در هفته گذشته برای سهامداران، تاثیرگذار بود خودروسازی بود با ارائه گزارش‌های نه چندان مناسب بازار را دچار سکته کردند.

شرکت‌های خودرویی زامیاد، سایپا ایران، ایران خودرو دیزل با تعدیل منفی 20درصدی در سود خود که در گزارش6 ماهه خود مواجهه شدند و منجر به توقف نمادشان شد. همچنین اعلام تعدیل منفی سنگین 90درصدی شرکت الکتریک خودرو شرق و تعدیل منفی 74درصدی ایران خودرو به دلیل افزایش هزینه‎های مالی را نیز به این شرایط افزود.

در همین رابطه، هفته گذشته، حمیدرضا فولادگر، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درخصوص شرایط صنعت خودرو گفته بود که صنعت خودرو درحال حاضر در شرایط رکود به سر می‌برد و یکی از مهم‌ترین راه‌حل‌ها برای نجات این صنعت تحریک تقاضاست.

حمیدرضا فولادگر ادامه داد: افزایش تسهیلات مربوط به این صنعت باید همگام با ارتقای کیفیت محصولات باشد در غیر این صورت استقبالی از این طرح افزایش نخواهد شد و شاهد ادامه رکود و سقوط ارزش سهام صنعت خودرو در بازار سرمایه خواهیم بود.

از طرف دیگر تغییر قیمت نرخ خوراک پتروشیمی‌ها از موضوعات حاشیه‌ساز بازار سهام در هفته‌های جاری بود که به دنبال نامه‌نگاری 4 وزیر دولت به رییس‌جمهور و درخواست کاهش آن در ماه گذشته جان تازه‌یی گرفت. هفته گذشته اکبر ترکان، مشاور رییس‌جمهور بیان کرد که آنها به دنبال رانت خوراک ارزان برای پتروشیمی‌ها بودند. این موضع‌گیری ترکان برای سهامداران پتروشیمی خوشایند نبود و امیدها برای کاهش نرخ خوراک از 13سنت به زیر 10سنت را به باد داد هر چند بیژن زنگنه، وزیر نفت در روزهای اخیر خبر داد که نرخ خوراک واحدهای پتروشیمی تا دو هفته آینده مشخص می‌شود و اظهار امیدواری کرد که پتروشیمی‌ها در شرایط فعلی که دارای مشکلاتی هستند، انتظار دارند که بخشی از مشکلاتشان را با نرخ خوراک حل کنند.

گروه ساختمانی و گروه سیمانی نیز که امید داشتند دولت در بسته خروج از رکود، بخش مسکن را مورد لطف قرار دهد و برای رونق آن تدابیری بیندیشد همچنان در انتظار هستند و سهام این دو گروه همچنان وضعیت مناسبی ندارد.


افت شاخص کل در هفته گذشته

شاخص کل بورس و اوراق بهادار در پایان معاملات هفته منتهی به ششم آبان ماه با 0.4درصد کاهش مواجه شد.

در پایان معاملات هفته منتهی به ششم آبان ماه شاخص کل با 251واحد کاهش نسبت به هفته قبل به رقم 62924 واحد رسید.

شاخص بازار اول با 183واحد کاهش به رقم 43870واحد بالغ شد و شاخص بازار دوم با 509واحد کاهش عدد 138573واحد را تجربه کرد و به ترتیب با 0.42 و 0.37درصد کاهش نسبت به هفته قبل مواجه شدند.

در 4 روز کاری این هفته ارزش کل معاملات سهام و حق تقدم به 1714میلیارد ریال بالغ شد. در ضمن تعداد 920میلیون سهم و حق تقدم در 88هزار دفعه مورد معامله قرار گرفت.

همچنین تعداد 920میلیون سهم به ارزش 1713میلیارد ریال به صورت خرد و بلوک مورد معامله قرار گرفت.

در عین حال تعداد 3834796 برگه اوراق مشارکت به ارزش 3852میلیارد ریال معامله شد که به ترتیب 297درصد و 296درصد افزایش نسبت به هفته گذشته را نشان می‌دهد.

با پایان یافتن مهر ماه انتظار سهامداران برای انتشار گزارش 6 ماهه شرکت‌ها به سر رسید و در هفته ابتدایی آبان موجی از گزارش‌های 6 ماهه منتشر شد که انتشار آنها وضعیت بازار سرمایه را تغییر داد.

به این ترتیب فعالان تالار شیشه‌یی به دلیل نزدیک شدن به زمان انتشار گزارشات 6 ماهه شرکت‌ها به اخبار مثبت سیاسی و اقتصادی بی‌توجه شدند و تمام توجه خود را به سمت این گزارش‌ها جلب کردند. البته گزارشات 6 ماهه نیز چنگی به دل نزد و همانطور که پیش‌بینی شده بود، تعدیل منفی شرکت‌های مطرح زمینه افت شاخص و قیمت‌ها را فراهم کرد و موجب تسری جو منفی به کل بازار سرمایه شد.

در این هفته همچنین ارزش و حجم معاملات هم ریزش‌های شدید بیش از 60درصد را تجربه کرد به طوری که در مجموع 920میلیون سهم به ارزش هزار و 714میلیارد ریال داد و ستد شد و ارزش و حجم معاملات به ترتیب افت 66 و 68درصدی را تجربه کرد و به دلیل جو منفی ناشی از گزارشات 6 ماه دفعات معاملات 56درصد افت کرد و تعداد خریداران نیز با افت 53درصدی به 28هزار و 669 نفر کاهش یافت.


تقویت فرابورس

با وجود افت معاملات بازار اول و دوم در هفته اول آبان، داد و ستدهای بازار پایه فرابورس ایران در قیاس با هفته پیش از آن با افزایش مطلوبی همراه شد.

به گزارش «تعادل» به نقل از روابط عمومی فرابورس ایران در هفته معاملاتی منتهی به 6آبان 1394 حجم و ارزش معاملات فرابورس ایران به ترتیب یک و 23درصد افزایش یافت و 573میلیون ورقه بهادار در 47هزار نوبت به ارزش 4هزار و 277میلیارد ریال در آن دست به دست شد.

با این وجود در بازار اول 45میلیون ورقه بهادار به ارزش 147میلیارد ریال و در بازار دوم 148میلیون ورقه بهادار به ارزش 359میلیارد ریال داد و ستد شد که در مقایسه با هفته قبل از آن کاهش داشت.

اما در بازار پایه، حجم معاملات در مقایسه با هفته قبل از آن 162درصد و ارزش آن 98درصد افزایش یافت و 374میلیون ورقه بهادار به ارزش 468میلیارد ریال معامله به ثبت رسید.

حجم معاملات هفتگی در بازار ابزارهای نوین مالی نیز با 65درصد افت 6 میلیون ورقه شد و ارزش معاملات آن با رشد 64درصدی به رقم 3هزار و 303میلیارد ریال رسید.

درحالی که شاخص فرابورس (آیفکس) در آخرین روز معاملاتی هفته با کاهش 4 واحدی نسبت به چهارشنبه قبل عدد 697 را نشان داد، ارزش بازار فرابورس هم با حدود یک درصد افت رقم 781هزار و 72میلیارد ریال را ثبت کرد.

این گزارش می‌افزاید در 5 روز معاملاتی ابتدای آبان، گروه هتل و رستوران با سهم 15درصدی از معاملات به صدر جدول صنایع پیشرو رسید و گروه محصولات شیمیایی و فرآورده‌های نفتی به ترتیب با سهم 14 و 11درصدی در رده دوم و سوم قرار گرفتند.


معاملات سکه آتی

قیمت سکه آتی در معاملات هفته گذشته تحت تاثیر کاهش نرخ ارز همچنین افت قیمت نقدی با نوسان مواجه شد و اندکی افت کرد.

کاهش قیمت نقدی سکه در بازار آزاد همچنین کاهش نرخ ارز، معاملات آتی سکه را تحت تاثیر قرار داد و موجب افت اندک قیمت سررسید‌ها شد.

به این ترتیب بررسی وضعیت معاملات آتی سکه نشان می‌دهد که سکه سررسید آبان ماه با افت قیمت مواجه شده و به قیمت 944هزار تومان معامله رسیده است. در این میان سکه تحویل دی ماه نیز روند کاهشی طی کرده و در قیمت 945هزار تومان معامله شده است.

سکه قرارداد تحویل اسفند نیز همانند سایر سررسیدها با افت نسبی مواجه شده و در قیمت‌های 948هزار تومان مورد داد و ستد قرار گرفته است، این در شرایطی است که سکه تحویل اردیبهشت نیز نسبت به روز گذشته افت کرد و در قیمت‌های 957هزار تومان معامله شد.

بر این اساس قیمت سکه در بازار آزاد نیز درحالی روند کاهشی دارد که به گفته کارشناسان افزایش نرخ بهره امریکا از سوی فدرال رزرو موجب تقویت ارزش دلار شده و بازار سکه را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد و موجب کاهش قیمت‌های جهانی طلا می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر