فرصتی جدید برای روبیو در رقابت جمهوری‌خواهان

۱۳۹۴/۰۸/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۱۸۹۹


مازیار معتمدی

نیویورک تایمز

به عنوان سخنگو، رایان ممکن است مجبور به کنار گذاشتن هدف‌های بلند بالایش شود - پل دی. رایان که پدر و پدربزرگش وکیل بودند، به عنوان مردی با نقشه‌های بزرگ به سرعت از نردبان سیاسی امریکا بالا رفت. آقای رایان 45 ساله که روز پنج‌شنبه در مراسمی در کپیتول هیل به عنوان پنجاه و چهارمین سخنگوی خانه نمایندگان ایالات متحده انتخاب شد و جوان‌ترین فردی است که از اواخر دهه1860 تا به حال این پست را در دست می‌گیرد، حالا با یک سوال اساسی رو به روست: آیا پست جدید او پلتفرمی برای پیگیری بینش‌های بزرگش برای ‌شکل‌دهی به امریکایی بازسازی شده خواهد بود یا آن ایده‌های بزرگ در دوران رویارویی‌ها و مصالحه‌های کوچک و بزرگ برای او مثل یک وزنه خواهند بود؟

تجربه‌های اخیر، ازجمله موفقیت دموکرات‌ها در بلوکه کردن تمام پیشنهادهای بودجه‌یی آقای رایان، نشان می‌دهد که او به مطرح کردن آرزوهای بزرگش ادامه خواهد داد اما چاره‌یی جز تعیین اهداف متواضعانه‌تر برای خود نخواهد داشت. آقای رایان نه تنها حداقل در 14ماه آینده با حقایق دولتی که متحد نیست مواجه است، بلکه باید سعی کند شکاف‌های عمیق حزب جمهوری‌خواه را هم پر کند. این نکته‌یی بود که او در سخنان اولیه‌اش به آن اشاره کرد: «خانه نمایندگان شکسته است. ما مشکل حل نمی‌کنیم. داریم به مشکل‌ها اضافه می‌کنیم.»

سرطان سینه در سیاه‌پوستان رو به رشد است - زنان آفریقایی-امریکایی در ایالات متحده وارد مرحله‌یی جدید و مرگبار شده‌اند. با استناد به گزارشی جدید و گسترده از جامعه سرطان امریکا، برای نخستین‌بار احتمال ابتلا به سرطان سینه در زنان سیاه‌پوست با زنان سفیدپوست برابر شده است. این کشف جدید نگران‌کننده است چون از نظر تاریخی، سرطان سینه در زنان سیاه‌پوست مرگبارتر از زنان سفیدپوست بوده اما حداقل احتمال ابتلا به آن کمتر بود. حالا با مساوی شدن احتمال ابتلا به آن، داده‌ها نشان می‌دهد که سرطان سینه تاثیری بسیار بزرگ‌تر روی زنان سیاه‌پوست خواهد داشت و این روند متوقف نخواهد شد. مارک هورلبرت رییس بنیاد تحقیقاتی سرطان سینه می‌گوید: «این یک بحران است. افزایش احتمال وقوع به سرطان سینه مایه تاسف است چون میزان مرگ و میر در زنان سیاه‌پوست از همین الان بسیار بالاتر است و حالا اگر زنان بیشتری سرطان سینه بگیرند، تعداد زنان سیاه‌پوست که به خاطر این بیماری جان‌شان را از دست می‌دهند هم بالا خواهد رفت.»


واشنگتن پست

ظهور مردی قدرتمند در نبرد با طالبان - یک مبارز شبه‌نظامی که لباس و صندل‌های گشاد افغانی پوشیده و یک نارنجک‌انداز پشتش آویزان است نزدیک ایست بازرسی کنار پلی زهوار در رفته ایستاده. عبور از او نیازمند اجازه نابی گِچی است. ازدواج کردن در این منطقه هم همینطور است. برای سرقت هم باید به انبار مهمات او کمک کرد. او می‌گوید: «اگر کسی یک طالبی بدزدد باید برای من یک کلاشنیکف بخرد. اگر گوسفند بدزدد، باید برایم مسلسل پی‌کی بخرد.» گچی نه فرماندار منطقه است و نه رهبر قبیله‌یی. اما در این منطقه سوخته شمال ایالت قندوز که سربازان امریکایی مدت‌ها پیش آن را ترک کردند و سرباز یا پلیسی هم وجود ندارد، مبارزان او تنها نیروهای مقاومتی علیه طالبان هستند و این امر او را به قدرتمندترین فرد منطقه بدل می‌کند. این فرمانده نیروهای شبه‌نظامی گفت: «حالا کسی جرات نمی‌کند در منطقه من چیزی بدزدد.» حتی با وجود اینکه پرزیدنت محمداشرف غنی عهد بسته که نیروهای شبه‌نظامی را خلع سلاح می‌کند، دولت افغانستان دارد تا حدودی نبرد خود با طالبان را به این نیروها که بسیاری از آنها هم سرمایه‌شان را از ایالات متحده دریافت می‌کنند، محول می‌کند. در نتیجه، افراد قدرتمند جدیدی ظهور کرده و قدرتمندان گذشته قوی‌تر شده‌اند.

رقابت حزب جمهوری‌خواه شکل جدیدی به خود گرفته - به نظر می‌رسد نبرد نامزدی ریاست‌جمهوری حزب جمهوری‌خواه دارد وارد فازی جدید و روان‌تر می‌شود. دیگر سوال اصلی این نیست که می‌توان جلو دونالد ترامپ را گرفت یا خیر. افزایش اخیر محبوبیت بن کارسون جراح مغز و اعصاب بازنشسته - که رقیب ترامپ است - نشان داده که این سلبریتی میلیاردر ممکن است دیگر تنها کسی نباشد که می‌تواند به مزاج رای‌دهندگان این حزب خوش بیاید. و بعد از مباحثه پر هرج و مرج روز چهارشنبه، یک پویایی جدید در رقابت به وجود آمده. به نظر می‌رسد کمپین جب بوش فرماندار سابق فلوریدا که زمانی بسیار قدرتمند بود به فروپاشی نزدیک شده و حضور ضعیف او در صحنه مباحثه کلورادو هم وضع او را بدتر کرد. به این ترتیب سناتور مارکو روبیو که زمانی متحد بوش بود، حالا موقعیتی جدید به دست آورده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر