فروشنده آنگولایی که آماده تصرف اروپاست

۱۳۹۴/۰۸/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۱۸۹۶

پریسا سجادی|

پنج سال پیش، رویی سیلوا اقتصاددان و سرمایه‌گذار 38ساله نخستین مغازه آر‌بی‌اس (RBS) آنگولا را تاسیس کرد و از طریق آن به فروش اجناس باقی‌مانده‌ برندهایی از جمله زارا پرداخت. او که از مادری اهل موزامبیک و پدری پرتغالی به دنیا آمده، در سن 28سالگی و بعد از دریافت یک موقعیت کاری جدید به آنگولا نقل مکان کرد. بعد از ترک آن شغل، او وارد دنیای سرمایه‌گذاری شد و آربی‌اس را تاسیس کرد. سیلوا متوجه شد که برای فروش اجناس مد روز به مشتری آنگولایی باید چند تغییر اساسی ایجاد کند. او می‌گوید: «من فروختن اجناس زارا در آنگولا را از طریق آر‌بی‌اس شروع کردم اما سایز لباس‌ها مشکلی جدی بود. شما باید درک کنید که مدل بدن آفریقایی با مدل بدن اروپایی تفاوت دارد برای همین در این باره بازخوردهای بسیاری دریافت کردم. بعد از این بازخوردها بود که تصمیم گرفتیم آربی‌اس را به نخستین برند فشن آنگولایی که نیازهای مشتری آفریقایی را تامین می‌کند، بدل کنیم».

امروز، آربی‌اس برترین فروشنده فشن آنگولاست و هفت مغازه در سراسر شهرهای آنگولا از جمله لوآندا و بنگوئلا دارد. این برند از طریق معامله با شرکای محلی حالا در غنا، نامیبیا، موزامبیک و موریس هم شعبه دارد. هر مغازه یک کانسپت طراحی داخلی جداگانه دارد. موسس آربی‌اس می‌گوید: «ما باید یک رویا و سبک زندگی بفروشیم».

سیلوا اخیرا به کنگو رفته تا نخستین مغازه آربی‌اس را در آنجا افتتاح کند. او می‌گوید: «من در کنگو هستم تا موقعیت‌ها را زیرنظر داشته باشم. ما برای آفریقایی‌های کل قاره لباس‌های درست داریم. هدف این است که آربی‌اس را به پاسخ آفریقا به فروشنده‌های فشن اروپایی مثل زارا بدل کنیم. در حال حاضر اولویت من بازارهای آفریقای جنوبی است و ما تا سال آینده در ژوهانسبورگ و کیپ‌تاون هم مغازه باز می‌کنیم».

امروز، آربی‌اس از تیمی 100نفره از کارمندان تشکیل می‌شود که بیشتر در آنگولا و پرتغال حضور دارند چون تیم خلاقانه و ارتباطی این برند و همچنین بخش بزرگی از تولیدات آن در پرتغال قرار دارد. اما گستره فروش آن از مرزهای آفریقا فراتر می‌رود. با توجه به ارتباط برند آربی‌اس به پرتغال و حضور قدرتمند آنگولایی‌ها در مرکز خط تولید اروپای جنوبی، اینکه سیلوا روی لیسبون تمرکز کرده تعجب‌آور نیست. او می‌گوید: «ما نخستین مغازه خودمان در لیسبون را سال آینده افتتاح می‌کنیم». علاوه بر پرتغال، اسپانیا و ایتالیا مقصدهای بعدی گسترش این فروشنده آنگولایی در سراسر اروپاست.

با وجود بحران نفتی که سال گذشته گریبان‌گیر آنگولا شد، تجارت در دومین تولیدکننده بزرگ نفت آفریقا برای آربی‌اس خوب است. اما موانع دیگری هم سر راه آن وجود دارد. سیلوا می‌گوید: «در آنگولا ما معمولا ماهی 20هزار جنس مختلف می‌فروشیم و هر ماه یک مجموعه جدید بیرون می‌دهیم. از نظر قیمت هم به فروشندگان فشن بین‌المللی نزدیک هستیم به همین دلیل فروش در چنین دورانی مشکل نیست و در حقیقت سود ما نسبت به سال گذشته 30درصد افزایش داشته است. اما مشکل تبدیل کردن کوانزای آنگولا به دلار امریکا و یورو است. از وقتی قیمت نفت خام کاهش پیدا کرد، ارزش دلار آنگولا کاهش یافته و این برای وقتی که یک تجارت بین‌المللی را اداره می‌کنید، برای‌تان مشکل‌ساز خواهد بود.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر