انتقاد نماینده مجلس از تمرکز نادرست بر طرح‌های آبی

۱۳۹۴/۰۸/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۱۸۹۱

گروه انرژی|

ماجرای اختلاف بر سر اولویت اجرای طرح‌های آبی در ایران ابعاد تازه‌تری نیز پیدا کرده است. در حالی که «تعادل» تاکنون در 4 گزارش نسبت به ابعاد و تبعات اختلاف میان وزارت نیرو و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی بودجه کشور بر سر اولویت‌بندی اختصاص اعتبار برای طرح‌هایی چون «احیا و تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی» پرداخته است، روز گذشته یک نماینده مجلس در گفت‌وگو با ایلنا نشان داد که از دیدگاه مجلس نیز «تمرکز روی برخی از طرح‌های آبی» در تضاد با تصویب اعتبار در مجلس است.

موسی احمدی عضو کمیسیون انرژی در این باره گفته است: مجلس قانون مهار آب‌های سطحی و آب‌هایی که به دریا می‌ریزند را تصویب کرده و اعتبار خوبی هم بابت این موضوع در نظر گرفته اما با وجود این شاهدیم که به جای تمرکز روی این مباحث تمرکز شود به کارهای آبخیزداری و آبخوان‌داری روی آورده‌اند که جای بحث دارد. او همچنین در ادامه بیان کرده است: در حال حاضر ما با وضعیت بحران آب مواجهیم و توانایی لازم جهت بارور کردن ابرها را نداریم لذا چاره‌یی جز احداث سد و شیرین کردن آب دریا نداریم که البته باروری ابرها نیز مستلزم لغو تحریم‌ها و ورود تکنولوژی جهت اجرایی شدن این هدف است.

او در خصوص تبعات منفی برخی سدسازی‌ها و انتقال آب از شهری به شهر دیگر نیز بیان کرد: در حال حاضر به خاطر عدم توانایی مهار آب‌های سطحی و روان آبها، این آبها روانه دریا می‌شوند و منابع و ذخایر زیرزمینی نیز از بین می‌رود ضمن اینکه تبعات منفی در بحث آبرفت‌ها و فرسایش زمین را نیز بدنبال دارد و همچنین سفره‌های آب زیرزمینی نیز در حال تحلیل رفتن هستند که تمامی این عوامل باعث شده تامین آب کشاورزی و شرب با مشکل مواجه شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر