تولد دوباره نفت در کارون

۱۳۹۴/۰۸/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۱۸۹۰

گروه انرژی|

میدان‌های نفتی غرب کارون از همان ابتدای آغاز به کار دولت یازدهم، برای مسوولان وزارت نفت از اهمیت خاصی برخوردار بود. مشترک بودن این میدان‌ها با عراق و این مساله که عراق در مجموع برداشت نفت نسبت به ایران در این میدان‌ها موفق‌تر عمل کرده است، یکی از استراتژیک‌ترین دلایل این اهمیت تلقی می‌شود. اگر تاکنون به این مناطق سر زده باشید، حتما خواهید دید که شعله‌های میدان‌های نفتی در عراق به راحتی در نوار مرزی که در امتداد 5میدان غرب کارون کشیده شده قابل رویت است. اما در ایران نام یکی از این میدان‌ها موید «کم‌کاری چینی‌ها» است. این کم‌کاری از سوی چشم‌بادامی‌ها در میدان آزادگان جنوبی در ابتدا مسبب اولتیماتوم بیژن زنگنه وزیر نفت و در نهایت به دلیل عدم حصول نتیجه قابل توجه منجر به اخراج آنها از این میدان شد. در نهایت طبق اطلاعاتی که عبدالرضا حاجی‌حسین‌نژاد در بازدید پاییز سال گذشته خبرنگاران از میدان‌های غرب کارون در اختیار «تعادل» قرار داد، اخراج چینی‌ها و بر سرکار آمدن ایرانی‌ها در این میدان از لحاظ اقتصادی نیز صرفه زیادی به دنبال داشت. اکنون اما موقعیت برای ایران بسیار با اهمیت است. در حالی که دنیا چشم‌انتظار آمدن ایران بر رینگ مبارزه است، ایران برای مشت پر زور خود به میدان‌های غرب کارون احتیاج شدیدی دارد.

زمزمه برداشته شدن تحریم‌ها هر روز جدی‌تر می‌شود و در این بین بحث افزایش تولید و صادرات نفت ایران به بازارهای جهانی هر روز داغ‌تر می‌شود. مهم‌ترین امید ایران به افزایش تولید و اولویت ایران در زمینه ایجاد ظرفیت‌های جدید تولید نفت طبق گفته زنگنه از میدان‌های غرب کارون است. شاید به همین خاطر است که بیژن زنگنه وزیر نفت ایران از روز چهارشنبه به استان خوزستان سفر کرد تا از این میدان‌ها بازدید کند و وضعیت آنها را مورد بررسی قرار دهد. به گزارش شانا بازدید وزیر نفت از پروژه‌های نفتی غرب کارون به دلیل شرایط نامناسب جوی و بارش شدید باران به صورت زمینی انجام شده است. وزارت نفت برای تولید روزانه 740 هزار بشکه نفت از محل میدان‌های غرب کارون تا پایان سال 97 برنامه‌ریزی کرده است که بر این اساس، تولید 550 هزار بشکه در روز نفت خام از میدان‌های آزادگان جنوبی (فاز یک)، آزادگان شمالی (فاز2)، یادآوران (فاز2) و یاران جنوبی هدف‌گذاری شده است. علاوه بر آن، تولید روزانه 160 هزار بشکه نفت خام از فاز (یک) یادآوران (85 هزار بشکه در روز) از فاز (یک) آزادگان شمالی (75 هزار بشکه در روز) و 30 هزار بشکه در روز نیز از میدان یاران شمالی پیش‌بینی شده است. وزیر نفت همچنین در این دیدار اشاره مختصری به ساخت شهرک جداگانه برای پرسنل دایمی منطقه کرد و ضمن ابراز مخالفت با این امر گفت: «ساخت شهرک جداگانه سبب ایجاد مشکلات بعدی خواهد شد، بنابراین بهتر است در کنار مردم زندگی کرد تا ارائه خدمات به همه اختصاص پیدا کند. » عبدالرضا حاجی‌حسین‌نژاد مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) نیز در کنار وزیر نفت در این دیدارها حضور داشته است. او در این دیدار وعده داده است که مجموع تولید نفت از میدان‌های غرب کارون به 260 هزار بشکه در روز برسد.

«صنعت نفت ایران در غرب کارون در حال دوباره متولد شدن است.» این جمله‌یی است که زنگنه در دیدار خود از میدان‌های غرب کارون بیان کرده است. وزیر نفت ایران تاکید کرده است که پس از تکمیل طرح‌های توسعه این میدان‌ها می‌توان روزانه یک میلیون بشکه نفت خام از آنها برداشت کرد. علاوه بر آن او وعده داده است که با اتکا به گازهای همراه نفت غرب کارون می‌توان کارخانه ان‌جی‌ال احداث کرد. او در این باره گفته است: «با توجه به حجم گازهای میدان‌های غرب کارون می‌توان کارخانه‌یی بزرگ با هزینه 700 تا 800 میلیون دلار برای تولید ان‌جی‌ال ایجاد کرد. » طبیعی است که این نظر وزیر نفت به ایجاد اشتغال در این مناطق نیز کمک خواهد کرد.

زنگنه در سخنان خود وعده داد که حداکثر تا سه سال آینده می‌توان فاز نخست توسعه میدان‌های غرب کارون را به پایان رساند. او در این باره گفت: «در فاز نخست، مجموع تولید میدان‌های غرب کارون 600 تا 700 هزار بشکه در روز خواهد بود. با لغو تحریم‌ها مشکل تامین برخی از قطعات و تجهیزات حل خواهد شد و بدین‌ترتیب سرعت اجرای پروژه‌ها افزایش پیدا می‌کند.» بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، در فاز اول طرح توسعه میدان نفتی یادآوران تولید باید به سقف 85 هزار بشکه در روز برسد، با این حال برای رسیدن به این میزان، تولید زودهنگام نیز در دستور کار قرار گرفت که در مرحله اول تولید زودهنگام، تولید باید به 20 هزار بشکه در روز و در مرحله دوم تولید زودهنگام باید به 50 هزار بشکه نفت خام در روز برسد. در فاز دوم رسیدن به سقف تولید 180 هزار بشکه و فاز سوم رسیدن به سقف تولید 300 هزار بشکه نفت در روز برنامه‌ریزی شده است. میدان نفتی یادآوران در 10 کیلومتری جنوب شرقی میدان آزادگان و در حدود 70 کیلومتری جنوب غربی اهواز و شمال خرمشهر در منطقه جغرافیایی کوشک و حسینیه به صورت شمالی-جنوبی در گستره نوار مرزی کشور عراق واقع شده است که از میدان‌های مشترک با کشور عراق است. بر اساس آخرین مطالعات به عمل آمده و نتایج حاصل از تست‌های چاه‌های توصیفی و مدل‌های دینامیک مخزن، میزان نفت درجای میدان بر اساس محتمل‌ترین حالت بالغ بر 34 میلیارد بشکه برآورد شده است.

میدان آزادگان شمالی از جمله میدان‌های مشترک نفتی ایران با کشور عراق است که میزان نفت درجای آن معادل 5.6 میلیارد بشکه برآورد شده است. بر اساس گزارش‌های اعلام شده، فاز نخست این میدان با ظرفیت تولید روزانه 75 هزار بشکه نفت به زودی در مدار بهره‌برداری قرار گرفته و نفت آن وارد خطوط انتقال می‌شود. API نفت خام تولیدی این میدان بین 17 تا 19 است. طرح توسعه میدان آزادگان شمالی در دو فاز هر یک با ظرفیت تولید 75 هزار بشکه نفت در روز پیش‌بینی شده است که با بهره‌برداری هر دو فاز آزادگان شمالی تولید از این میدان در مجموع 150 هزار بشکه نفت خواهد بود که در این مقطع فقط فاز اول اجرا شده است. میدان آزادگان شمالی با مساحتی حدود 460 کیلومتر مربع بخشی از میدان نفتی آزادگان است که در حدود 120 کیلومتری غرب اهواز در منطقه مرز مشترک ایران و عراق در جنوب غرب ایران واقع شده است. شرکت CNPCI پیمانکار اجرای فاز اول این پروژه است.

در مورد یاران جنوبی نیز گفته شده است که برداشت از این میدان مشترک در سال 95 شروع می‌شود. هدف از اجرای طرح توسعه میدان یاران جنوبی تولید نفت خام به میزان 50 هزار بشکه در روز و در صورت وجود توان تولید تا 60 هزار بشکه در روز اعلام شده است. میدان یاران جنوبی در 130 کیلومتری غرب اهواز در منطقه مرز مشترک ایران و عراق (محدوده طلاییه) در جنوب غرب کشور قرار دارد. در میدان یاران شمالی نیز طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، تولید 30 هزار بشکه نفت از این میدان از فروردین سال 1395 آغاز می‌شود. این میدان که توسعه آن در فاز اول با هدف تولید روزانه 30هزار بشکه نفت در دستور کار قرار دارد در استان خوزستان و در فاصله تقریبی 130 کیلومتری از غرب شهر اهواز در نزدیکی مرز ایران و عراق و در مجاورت تالاب هورالهویزه قرار گرفته است. API‌نفت تولیدی این میدان بین 16 تا 18 برآورد می‌شود.

عبدالرضا حاجی‌حسین‌نژاد مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) نیز در کنار وزیر نفت در این دیدارها حضور داشته است. او در این دیدار وعده داده است که مجموع تولید نفت از میدان‌های غرب کارون به 260 هزار بشکه در روز خواهد رسید. مدیرعامل شرکت متن تاکید کرده است که مجموع برداشت از میدان یادآوران تاکنون 45 میلیون بشکه نفت بوده است و 35 میلیون از این میزان در دو سال گذشته برداشت شده است. به گفته حاجی‌حسین‌نژاد ذخیره میدان یادآوران بیش از 12 میلیارد بشکه نفت درجاست که از نظر ظرفیت به بزرگی میدان آزادگان جنوبی است.

مدیرعامل شرکت متن در این دیدار به سرنوشت غم‌انگیز آزادگان جنوبی اشاره کرد و یادآور شد: «در اردیبهشت‌ماه سال گذشته از آنجا که این میدان تنها 5 درصد پیشرفت داشته، پیمانکار چینی از کار برکنار شد.» طبق گفته حاجی‌حسین‌نژاد پیشرفت کنونی آزادگان جنوبی بین 18 تا 20 درصد بوده است. او همچنین اعلام کرده است که 20 درصد از مناقصه‌های این میدان انجام شده است و 44 مناقصه ابلاغ و هم‌اکنون فعال است. پنج مناقصه عمده نیز باقی مانده است. او همچنین اظهار کرده است: «طبق برنامه‌ریزی تا فصل بهار سال آینده (95) علاوه بر تولید 50 هزار بشکه‌یی نفت خام از این میدان، روزانه 30 تا 40 هزار بشکه دیگر از این میدان برداشت خواهیم کرد.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر