روی خط خبر

۱۳۹۴/۰۸/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۱۸۸۹

۴ اولویت هزینه‌کرد منابع صنعتی بسته رونق

مهر| معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به احتمال کاهش ۵ درصدی سود تسهیلات برای بخش صنعت به عنوان نرخ ترجیحی گفت: بهینه‌سازی مصرف انرژی، صنایع صادراتی، صنایع در مناطق محروم و اصلاح ساختار تولید در اولویت قرار گرفت.

محسن صالحی‌نیا، درباره «۴ اولویت هزینه‌کرد منابع مالی بسته رونق اقتصادی در بخش صنعت»، گفت: ۲۰۰ میلیارد تومانی که برای بخش صنعت، از سوی دولت در بسته رونق اقتصادی در نظر گرفته شده، در واقع بخش کوچکی از منابع هدفمندی یارانه‌ها بوده که در قانون بودجه دیده شده است، که این منابع برای بهینه‌سازی مصرف انرژی، طرح توسعه و اصلاح ساختارهای تولید صرف خواهد شد. وی با بیان اینکه «پرداخت یارانه برای جبران بخشی از سود تسهیلات بانکی و پشتوانه‌سازی برای تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی از جمله دیگر اولویت‌هاست» تصریح کرد: این منابع برای بخش‌های مختلف صنعت با اولویت صنایعی که در صادرات فعال هستند، یا در مناطق کمتر توسعه‌یافته احداث شده‌اند؛ تخصیص داده خواهد شد. صالحی‌نیا در مورد «نرخ سود تسهیلات مذکور» گفت: با توجه به پرداخت این تسهیلات از طریق بانک‌ها، بخشی از منابعی که از محل هدفمندی در اختیار وزارت صنعت قرار می‌گیرد، به عنوان یارانه سود تسهیلات به بانک‌ها ارائه می‌شود. وی با تاکید بر اینکه « این نرخ بستگی به سود تسهیلاتی دارد که بانک‌ها ارائه می‌دهند»، گفت: اگر ۵ درصد را بخواهیم یارانه بدهیم، نرخ سود پرداختی از سوی بانک‌ها منهای ۵ درصد، نرخ نهایی و ترجیحی برای سود تسهیلات تولید است. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره «نگرانی برخی فعالان اقتصادی نسبت به پرداخت یارانه تولید به صنایع بزرگ و شبه‌دولتی»، گفت: به هرحال این بسته اگر منجر به افزایش سقف تسهیلات دهی بانک‌ها شود، بطور قطع بانک‌ها به فراخور ظرفیتی که هر یک از واحدهای تولیدی دارند، نقدینگی مناسب را اختصاص می‌دهند و این طور نیست که این منابع به سمت صنعتی خاص برود بلکه واحدهای تولیدی بر حسب ظرفیت و مقادیری که به لحاظ تضامین و میزان نقدینگی دارند، منابع را جذب خواهند کرد.


محل هزینه وام لوازم خانگی مشخص نیست

ایلنا| کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره ارائه وام 10میلیون تومانی برای خرید لوازم خانگی، گفت: هر چند این وام برای خروج از رکود طراحی شده اما مشخص نیست در چه راهی خرج شود.

سیدمحمد بیاتیان در ادامه افزود: ممکن است این وام صرف خرید کالاهای دیگر شود اما آنچه مسلم است این است که اینگونه پرداخت‌ها نه تنها رونقی در پی ندارد بلکه موجب تورم نیز خواهد شد. این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، پیشنهاد داد: چنانچه یارانه روی کالاها لحاظ شود، بهتر از این است که پول آن بطور مستقیم در اختیار مردم قرار گیرد زیرا این اقدام پیش از این نیز تکرار شد و نتیجه‌یی در برنداشت. وی با اشاره به «بی برنامگی صنعت لوازم خانگی در حوزه صادرات» خاطرنشان کرد: هم‌اکنون تولیدکنندگان ما به دنبال بهره‌وری و افزایش صادرات نیستند و این موضوع باعث کاهش ارزآوری در این بخش شده است.


بهره‌برداری از شهرک پوشاک تا 2 سال آینده

ایسنا| مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران، خبر داد: شهرک تخصصی پوشاک تا دو سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

علی‌سلیمانی، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران، درباره آخرین وضعیت شهرک صنعتی تخصصی پوشاک که قرار است در تهران ایجاد شود، گفت: مصوبه این شهرک دریافت شده و کارهای عمرانی آن تا دو هفته آینده آغاز خواهد شد. وی با بیان اینکه «واگذاری زمین‌های این شهرک از سال آینده آغاز خواهد شد»، گفت: حدود شش ماه روی شهرک کار خواهد شد و پس از آن به موازات آماده‌سازی زیرساخت توسط این شرکت، واحدهای تولیدی نیز اقدام به ساخت و ساز می‌کنند، تا طی دو سال آینده همه واحدها آماده بهره‌برداری باشد. سلیمانی در ادامه با بیان اینکه «واگذاری زمین‌های شهرک‌ صنعتی شهریار از مهرماه آغاز شده است»، ادامه داد: تعدادی از این واحدها واگذار شده و حدود 50 واحد تولیدی نیز برای عقد قرارداد به شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران مراجعه کردند. مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران، با بیان اینکه در حال حاضر «سه قرارداد در مرحله نهایی است»، گفت: امیدواریم این شهرک در سال آینده با حدود 50 تا 60 واحد تولیدی کار خود را آغاز کند. وی درباره «مشکل آب شهرک صنعتی شمس‌آباد»، تصریح کرد: خروجی انتقال آب از تهران و از قنات‌های محمدیه و شوش عباسی برای این شهرک در حال اجراست که حدود 25کیلومتر طول دارد و با اجرای این طرح 150 لیتر در ثانیه آبرسانی به این شهرک انجام خواهد شد.


واردات 508 میلیون دلاری صنایع نساجی

ایلنا| میزان واردات صنایع نساجی طی 6 ماهه سال جاری رقمی به ارزش 508 میلیون دلار بوده که این میزان به لحاظ وزنی حدود 210هزار تن برآورد می‌شود.

گلنار نصراللهی، مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره «میزان صادرات و واردات محصولات نساجی طی 6 ماهه نخست سال جاری » اظهار داشت: در این مدت رقمی به ارزش 514 میلیون دلار صنایع نساجی صادر شده است. به گفته وی صادرات این محصولات به لحاظ وزنی 86 هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته تغییر چندانی نداشته است. نصراللهی همچنین در مورد «واردات صنایع نساجی در این مدت»، گفت: میزان واردات صنایع نساجی طی 6 ماهه سال جاری رقمی به ارزش 508 میلیون دلار بوده که این میزان به لحاظ وزنی حدود 210 هزار تن برآورد می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر