کوتاه از تجارت

۱۳۹۴/۰۸/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۱۸۸۶

گردهمایی رایزنان بازرگانی، صنعتی و معدنی با رییس سازمان توسعه تجارت

سازمان توسعه تجارت_ پنجمین گردهمایی سالانه رایزنان بازرگانی، صنعتی و معدنی ایران در کشورهای هدف با رییس سازمان توسعه تجارت امروز برگزار می‌شود. 26 رایزن بازرگانی، صنعتی و معدنی ایران در کشورهای هدف برای ارائه گزارش عملکرد سالانه، بررسی مشکلات و موانع موجود و راهکارهای حل و فصل آنها و همچنین برنامه‌ریزی و هماهنگی برای پیشبرد اهداف یک سال آینده امروز با رییس سازمان توسعه تجارت دیدار می‌کنند.

پس از این دیدار رایزنان بازرگانی به سه گروه تقسیم شده و به استان‌های مختلف کشور سفر می‌کنند، دیدار با مسوولان دولتی و فعالان اتاق‌های بازرگانی استان‌ها، بازدید از توانمندی‌های صنعتی، تجاری و معدنی و بحث و تبادل نظر برای افزایش حجم صادرات از جمله برنامه‌هایی است که در سفرهای استانی هدف‌گذاری شده است.


تراز تجاری منفی ایران با چین

تسنیم_صادرات چین به ایران در 9 ماه نخست سال جاری میلادی با افت 26درصدی (حدود 5میلیارد دلار) نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شد و به 13.79 میلیارد دلار رسید.

مبادلات ایران و چین در ماه‌های ژانویه تا سپتامبر سال 2014 بالغ بر 40.46 میلیارد دلار گزارش شده بود اما این رقم در مدت مشابه سال جاری با کاهش حدود 14 میلیارد دلاری به 26.67 میلیارد دلار رسیده است. به‌خلاف سال‌های گذشته که همواره تراز تجاری دو کشور به‌نفع ایران بوده است در 9 ماه نخست امسال تراز تجاری ایران با این کشور منفی شده است.


راه‌اندازی دفتر دایمی گمرک در جیرفت

‌ایسنا_ با مکاتبات و پیگیری‌های اتاق بازرگانی کرمان، گمرک جمهوری اسلامی ایران با راه‌اندازی دفتر دایمی ارزیابی کالاهای صادراتی در شهرستان جیرفت برای انجام تشریفات صادراتی موافقت کرد. پس از اینکه در اواخر سال 92 دفتر ارزیابی گمرکات استان کرمان در جنوب تاسیس و پس از مدت کوتاهی فعالیت‌ تعطیل شد، بسیاری از فعالان اقتصادی این منطقه‌ خواستار پیگیری اتاق کرمان برای راه‌اندازی مجدد این دفتر شدند.

‌عدم وجود دفتر گمرک در جیرفت مشکلاتی از جمله صادرات محصولات مختلف این منطقه از طریق گمرکات بم، زاهدان و یزد، تاخیر در ارسال بار، معطلی‌های زیاد در ایست‌های بازرسی و آسیب دیدن محموله‌های صادراتی و... را ایجاد کرده بود.


ورود ایران به WTO ضروری است

ایرنا- میرقاسم مومنی، کارشناس اقتصاد بین‌الملل گفت: سازمان جهانی تجارت به عنوان یک ارگان رسمی از جایگاه مناسبی در میان کشورهای جهان برخوردار است و عضویت ایران در آن با توجه به نقش اقتصاد ایران در منطقه خاورمیانه می‌تواند هم برای این سازمان و هم برای ایران مهم باشد.

مومنی افزود: ایران با حضور در سازمان جهانی تجارت می‌تواند در بازار کشورهای دیگر حضور ملموس‌تری داشته باشد و همانطور که تمام کشورها حتی روسیه، چین و امریکا نیز برای عضویت در آن تلاش کرده‌اند تا خود را با قوانین آن تطبیق دهند، ایران نیز برای تطبیق و عضویت خود تلاش کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر