ایالات متحده چه کالاهایی از ایران می‌خرد؟

۱۳۹۴/۰۸/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۱۸۸۵

روابط تجاری با امریکا بر اساس قانون ممنوع نیست اما به گفته سخنگوی دولت، تلاش می‌شود از این کشور کالاهای مصرفی وارد نشود و فهرست کالاهای وارداتی از امریکا نیز نشان می‌دهد اگرچه تعداد زیادی کالای مصرفی در سال‌های گذشته از این کشور خریداری شده اما نسبت آن در نهایت به کل واردات از این کشور چندان زیاد نیست، در کنار این، امریکا نیز واردات محدودی از ایران دارد.

به گزارش ایسنا، چندی است بحث واردات ایران از امریکا مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفته ولی سخنگوی دولت اعلام کرده است که در پی تذکر رهبری تاکید دولت بر این خواهد بود که کالاهای مصرفی از امریکا وارد نکند و اگر تکنولوژی مدنظر باشد نیز در چارچوب قانون اقدامات لازم انجام شود، در عین حال آمارها نشان می‌دهد که طی سه سال و نیم گذشته تغییر چندانی در روند واردات از این کشور به وجود نیامده است.

اگرچه نسبت واردات از امریکا به صادرات به این کشور بسیار بالاست و در واقع میزان واردات از این کشور در سال گذشته 300 برابر صادرات به آن بوده، اما امریکا مشتری دایمی برخی کالاهای ایرانی محسوب می‌شود.

امریکا در 6 ماهه نخست امسال در مقابل 37 میلیون دلار کالایی که به ایران فروخته، 418هزار دلار کالای ایرانی شامل 9 گروه کالایی را نیز وارد کرده است.

بر اساس فهرست صادرات غیر نفتی ایران، مهم‌ترین کالاهایی که ایران به ایالات متحده صادر کرده فرش و میگو بوده است، این فهرست نشان می‌دهد که در 6 ماهه نخست امسال امریکا 22 تن میگو با ارزش کمتر از 100 هزار دلار و 619 تن فرش با ارزش کمتر از 200 هزار دلار از ایران خریداری کرده است.

اما لیست کالاهایی که از امریکا به ایران صادر شده در سال‌های مختلف کمی متفاوت است، اگرچه بخش عمده‌یی از واردات ایران از این کشور مربوط به کالاهای واسطه‌یی و سرمایه‌یی مورد نیاز برای بخش‌های مختلف صنعت، پزشکی، کشاورزی، دامپروری و معدن می‌شود اما کالاهای مصرفی نیز از این کشور به ایران وارد می‌شوند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر