سامان بخشی نقدینگی سرگردان به دست بخش خصوصی

۱۳۹۴/۰۸/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۱۸۸۴

تعامل دولت با بخش خصوصی برای ساماندهی نقدینگی سرگردان در کشور ضعیف است. در صورت همکاری این دو بخش هم می‌توان چرخ تولید را به حرکت درآورد و هم از افزایش تورم جلوگیری کرد.

مهدی شریفی‌نیک‌نفس، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران اظهار کرد: اگر بحث آزاد‌سازی اقتصاد که بیشتر اقتصاددانان و متخصصان این عرصه به آن عنایت دارند عملیاتی شود، به‌طور حتم 850 میلیارد نقدینگی پراکنده در کشور، در خدمت رشد و توسعه اقتصادی قرار خواهد گرفت.

مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی با تاکید بر اینکه بخش خصوصی قوی باید به عنوان بازوی اجرایی دولت عمل کند، گفت: جذب نقدینگی برای حرکت پروژه‌های تولیدی و صنعتی در قالب انتشار اوراق ممکن خواهد بود. شرکت‌های بزرگ می‌توانند در قالب کنسرسیوم‌های قوی برای جذب سرمایه، اوراق مشارکت منتشر کنند. بخش خصوصی می‌تواند هم نقدینگی را به پروژه‌ها بیاورد و هم جلو افزایش تورم را بگیرد. البته در این مورد نحوه قرارداد و چگونگی بهره‌برداری بخش خصوصی در کنار دولت هم مطرح است.

شریفی‌نیک‌نفس درباره تعامل دولت با بخش خصوصی برای تحقق چنین هدفی گفت: متاسفانه تعامل دولت با بخش خصوصی ضعیف است. دولت هنوز به بخش خصوصی اعتماد ندارد و با وجود تمام شعارها این بخش مهم از اقتصاد را بازی نمی‌دهد. بخش خصوصی همچنان در پروژه‌ها کنار گذاشته می‌شود به ویژه که در چند سال اخیر ضعیف شده است.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با تاکید بر اینکه سرمایه‌گذاران خارجی در آینده علاقه‌مند به همکاری با شرکت‌های وصل به قدرت یا خصولتی هستند گفت: شرکت‌های نسبتا کوچک و متوسط در بخش خصوصی در این دوران کمتر مورد توجهند و دولت باید برای حمایت از آنها امتیازهایی در نظر بگیرد.

نباید فراموش کرد که این شرکت‌ها در شرایط سخت اقتصادی در کنار دولت بودند و در شرایط خوب نباید کنار گذاشته شوند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر