مدیرعامل بیمه البرز: ادغام بیمه‌ها گره سرمایه را باز می‌کند

۱۳۹۴/۰۸/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۱۸۸۰

گروه بانک وبیمه |

مدیرعامل بیمه البرز گفت: جای خالی بیمه در قوانین بالادستی و پایین‌دستی نشان می‌دهد که هنوز جایگاه صنعت بیمه در بین دولت مردان و نهادها به درستی تدوین نشده است. هرچند که برای تدوین قانون برنامه ششم از دست‌اندرکاران صنعت نظرخواهی شد اما در قانون باوجود اهمیت و نقش صنعت در اقتصاد سهم قابل‌توجهی برای صنعت بیمه ترسیم نشده است.

به گزارش «تعادل» سیدرسول تاجدار مدیرعامل بیمه البرز در هفتمین جلسه شورای گفت‌وگوی رسانه و صنعت بیمه اضافه کرد: اکنون در شرایط پسا تحریم مشکلات داخلی صنعت بیش از شرایط تحریم است. اصلاح قوانین مرتبط برای ورود شرکت‌های بزرگ و آماده‌سازی شرکت‌ها برای قدرت رقابت با شرکت‌های بزرگ و عدم آموزش شبکه فروش نیروی انسانی و کمبود سرمایه از معضلات شرکت‌های بیمه است.

هرچند که در شرایط تحریم یکی از معضلات، سرمایه پایین شرکت‌ها بود به‌نظر می‌رسد اکنون و در این شرایط سه راهکار اساسی پیش روی شرکت‌های بیمه برای افزایش سرمایه است که ادغام داوطلبانه شرکت‌های بیمه، تزریق سرمایه‌گذاری خارجی و افزایش سرمایه شرکت‌های داخلی از جمله این راهکار‌هاست.

البته وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به تشریح برخی ایرادات صورت‌های مالی شرکت‌های بیمه و برخی آیین نامه‌های مرتبط و در دست تدوین در بیمه مرکزی اشاره کرد. سخنان وی از اینجا شروع می‌شودکه با وجود اینکه سن تقویمی بعضی از صنایع در ایران بسیار بالاست اما سن عقلی این صنایع بسیار کم است. بطور مثال صنعت بیمه 100سال است در ایران مسبوق به سابقه است اما از زمان حرکت این صنعت به سمت رشد و شکوفایی و استاندارد‌سازی زمان زیادی نمی‌گذرد.

با چنین فرضیه‌یی می‌توان نتیجه گرفت که صورت‌های مالی صنعت بیمه از شفافیت برخوردار است اما دارای نقاط ضعفی است که باید مرتفع شود.

تاجدار که بحث ضعف صورت‌های مالی را با ذخیره خسارت معوق آغاز کرده است اینگونه ادامه داد که ایین نامه‌های بیمه مرکزی نحوه محاسبه خسارت‌های معوق را تدوین کرده است اما روش محاسبه خسارت‌های دارای محدودیت‌های ذاتی است. به‌طور مثال قوه قضاییه تخصصی در صنعت بیمه نداریم. بنابراین در بیمه نامه‌یی که حداکثر تعهد مقدار مشخصی و ذخیره نیز بر حسب همین مقدار گرفته می‌شود بعضا در دادگاه‌ها احکام پرداخت بالاتر از این رقم می‌گیرد یعنی خارج از سقف تعهدات بیمه‌نامه.به عبارت دیگر ذخیره‌گیری خسارت‌های معوق در صنعت بیمه پاشنه آشیل صورت‌های مالی شرکت‌های بیمه است. بنابراین حساب آرایی در این سرفصل از طریق فرآیند‌های انتقالی به سال‌های بعد دایما با خسارت معوق بازی می‌کند و بر این اساس مبالغ بالاتر یا پایین‌تر اعلام می‌شود. او از خسارت معوق درصورت‌های مالی شرکت‌های بیمه به عنوان یکی از ابزارهای ناصواب برای حساب آرایی نام برد که می‌توان با انتفال بخشی از خسارات به سال آینده و عدم احتساب ذخیره کافی، سود واهی نشان داد ولی ادامه این روند در بلندمدت ممکن و میسر نخواهد بود.


مطالبات؛ معضل یا تعامل

تاجدار با بیان اینکه مطالبات مشکوک وصول شرکت‌های بیمه به معضل تبدیل شده است و جای ذخیره‌گیری برای این مطالبات درصورت‌های مالی بیمه‌ها خالی است، متذکرشد: شرایط رکود اقتصادی کشورروی حق بیمه‌های وصولی صنعت بیمه تاثیر منفی داشت و بدین‌ترتیب حجم مطالبات مشکوک‌الوصول رشد فزاینده‌یی دارد و باید شرکت‌های بیمه برای مدیریت آن ذخایر لازم را محاسبه و درمواردی هزینه سوخت شده منظور نمایند که به نظر می‌رسد تنظیم آیین‌نامه اجرایی آن دربیمه مرکزی ایران کلید خورده است.


طبقه‌بندی بدهکاران در صنعت بیمه

مدیرعامل بیمه البرز برطبقه‌بندی بدهکاران شرکت‌ها تاکید کرد و یادآورشد: بانک‌ها دربحث طبقه‌بندی بدهکاران خود ساماندهی شده‌اند و صنعت بیمه نیز باید دراین راه قدم بردارد که اقدام بیمه مرکزی دراین خصوص قابل تقدیر است. تاجدار درخصوص تاثیر منفی مطالبات معوق و مشکوک الوصول درعملکرد شرکت یادآورشد: زمانی که بیمه‌گذاری اقساط حق بیمه خود را به موقع پرداخت نمی‌کند و کم کم به صورت معوق درمی‌آید شرکت بیمه باید با ارسال نامه‌یی به آدرس بیمه‌گذار ابطال بیمه نامه را به صورت رسمی اطلاع دهد که متاسفانه درصنعت بیمه ما کمتراین اتفاق می‌افتد. لذا در صورت بروز خسارت، قابلیت دفاع در محاکم را نداشته و حتی متاسفانه بعضا در صورت اعلام رسمی و کتبی موضوع، باز هم قابل استفاده در محاکم نیست. او ادامه داد: زمانی که حق بیمه به موقع واریز نمی‌شود یعنی فرصت سرمایه‌گذاری از بیمه‌گر گرفته می‌شود و درزمان پرداخت خسارت باید از منابع و سپرده‌های خود خسارت را بپردازد.


سرمایه بیمه‌گری

مدیرعامل بیمه البرز درپاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه «آیا افزایش سرمایه اولیه تاسیس یک شرکت بیمه به 250میلیارد تومان منطقی است؟» یادآورشد: شخصا با این گفته که دولت نباید حجم سرمایه اولیه شرکت بیمه را افزایش می‌داد، مخالفم. تاجدارتوضیح داد: تحریم‌ها علیه صنعت بیمه کشور این موضوع را به خوبی روشن کرد که تا چه اندازه سرمایه دربیمه‌گری مهم و حیاتی است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر