حساب، اموال و پرسنل موسسه میزان به بانک صادرات واگذار شد

۱۳۹۴/۰۸/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۱۸۷۹

گروه بانک وبیمه | محسن شمشیری|

با تصمیم بانک مرکزی و اقدام للـه‌گانی مدیریت بانک صادرات، حساب، اموال و پرسنل موسسه میزان به بانک صادرات واگذار شد.

به گزارش «تعادل» براساس این تصمیم، مشکلات سپرده‌گذاران به زودی حل و مطالبات و حقوق مردم تامین خواهد شد اما در این فاصله لازم است که سپرده‌گذاران با سعه‌صدر منتظر احقاق حقوق و سپرده خود باشند و مردم نیز در حمایت از بانک‌های معتبر کشور به عنوان سرمایه‌های ملی، پول خود را به جای موسسات غیرمجاز در بانک‌های بزرگ، قدیمی و ریشه‌دار سرمایه‌گذاری کنند و به خاطر چند درصد سود بیشتر دارایی خود را در معرض خطر قرار ندهند.

علی سبحانی‌فر، سخنگوی کمیسیون صنایع و نماینده سبزوار در این زمینه گفت: تمامی حساب‌های سپرده‌گذاران، اموال و پرسنل موسسه میزان به طور کامل به بانک صادرات واگذار شده است. اقدام شایسته بانک صادرات در خراسان رضوی بازتاب قابل توجهی داشته و بسیاری از سپرده‌گذاران این استان در موسسه میزان همچنین نمایندگان مجلس از این استان نسبت به اقدام بانک صادرات ابراز امیدواری کرده‌اند که این اقدام باعث احقاق حقوق مردم شود. وی با اشاره به مشکلات موسسه منحله میزان در استان خراسان رضوی اظهار کرد: مشکلات مالی این موسسه سبب دردسرهای زیادی برای مردم استان شده بود که با پیگیری‌های صورت گرفته از سوی مسوولان و نمایندگان مردم در مجلس این مشکل حل شد.

نماینده سبزوار در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: براساس توافق صورت گرفته بین بانک مرکزی و بانک صادرات هر آنچه به این موسسه تعلق دارد به این بانک منتقل خواهد شد و بانک صادرات پاسخگوی سپرده‌گذاران خواهد بود.

وی با تقدیر از مردم استان و صبر و حوصله آنان برای به سرانجام رسیدن موضوع موسسه میزان گفت: با توجه به اینکه تعداد زیادی از مردم حوزه انتخابیه سبزوار نیز در این موسسه دارای حساب بودند پیگیری‌های زیادی در این زمینه از طریق مجلس و دولت صورت گرفت تا بتوانیم پاسخگوی مطالبات همشهریان و هم‌استانی‌ها باشیم. بعد از پیگیری‌های انجام شده از سوی بانک مرکزی، قوه قضاییه و استانداری خراسان رضوی شرایط به گونه‌یی پیش رفت که برای ساماندهی موسسه میزان تصمیم به واگذاری آن به بانک صادرات گرفته شد. این درحالی است که پیش‌تر حمید تهران‌فر، معاون نظارت بانک مرکزی اعلام کرده بود که این بانک درحال انجام بررسی‌ها برای واگذاری موسسه میزان به کنسرسیومی از بانک‌هاست که بتواند مشکلات آن به ویژه مسائل مربوط به سپرده‌گذاران و کارمندان آن را برطرف کند. اما کنسرسیوم بانک‌ها نتوانست این اقدام را انجام دهد و در نهایت بانک صادرات مسوولیت ساماندهی میزان را پذیرفت. همچنین پیشنهاد واگذاری میزان به موسسه اعتباری عسگریه نیز نتیجه‌یی به همراه نداشته و بانک مرکزی در اقدامی دوراندیشانه و حساب شده، تصمیم گرفت که در شرایط رکود و تنگنای مالی کنونی، یک بانک بزرگ، قدیمی و ریشه‌دار مانند بانک صادرات مسوولیت ساماندهی موسسه میزان و حمایت از منافع سپرده‌گذاران و اشتغال موجود در این موسسه را به عهده گیرد تا هم اشتغال موجود کارکنان موسسه میزان حفظ شود و هم منافع سپرده‌گذاران و سرمایه‌گذاری خانواده آنها حفاظت شود. این اقدام و گام موثر و شایسته بانک صادرات عملا از بی‌اعتمادی مردم به شبکه مالی و بانکی کشور جلوگیری کرد و خاکستر بی‌اعتمادی را از روی شبکه بانکی و مالی کنار زد و به مردم و سپرده‌گذاران، تفاوت یک بانک بزرگ و قدیمی، ریشه‌دار و مجاز و رسمی را با موسسه‌های کوچک و غیرمجاز نشان داد تا از سرمایه‌های ملی کشور یعنی بانک‌های معتبر حمایت کنند. مشتریان میزان و شبکه بانکی با توجه به گام موثر و بزرگ بانک صادرات در حفظ اعتبار شبکه بانکی و مالی کشور باید این اقدام ارزشمند و شایسته را تشویق کنند و این کار یک عزم ملی می‌طلبد تا مردم حمایت خود را از بانک‌های مجاز و رسمی اعلام کنند. بانک‌هایی که اعتبار و آبروی نظام بانکی را حفظ می‌کنند و از تهدید منافع مردم و سپرده‌گذاران جلوگیری کرده و سپرده مردم را حفاظت کرده و چهره واقعی بانک‌های مجاز و موسسه‌های غیرمجاز را به مردم معرفی می‌کنند، شایسته تقدیر و حمایت هستند.

چنین تجربه‌هایی که ساماندهی آن باید با هزینه‌های فراوان و اقدامات موثر و گام‌های بلند بانک صادرات و بانک‌های بزرگ در حفظ اعتبار شبکه بانکی انجام شود نیازمند هوشیاری مردم و بانک مرکزی و برخورد جدی با موسسات غیرمجاز است تا هزینه‌های بی‌اعتباری شبکه مالی و بانکی کشور کاهش یابد و موسسات اعتباری با چنین مشکلاتی مواجه نشوند.

این تجربه نشان می‌دهد که مردم نباید برای چند درصد دریافت سپرده بیشتر در موسسات غیرمجاز و غیررسمی و فاقد مجوز با ریسک و خطر سپرده‌گذاری کنند. زیرا موسسه‌هایی که منابع و سپرده کم دارند و مانند بانک‌های بزرگ از منابع گسترده و حمایت‌های بانکی برخوردار نیستند در صورتی که در شرایط خاص اقتصادی در برخی سرمایه‌گذاری و طرح‌های مختلف مشارکت کنند و پول به موقع به موسسه برنگردد، قادر نخواهند بود که در صورت نیاز سپرده‌گذاران، منافع آنها را تامین کنند و سپرده آنها را پس بدهند و با یک خبر ورشکستگی یا وجود مشکل در موسسه هجوم سپرده‌گذاران، وضع را بدتر خواهد کرد.


حمایت بانک صادرات از تولید

للـه‌گانی، مدیرعامل بانک صادرات پس از شروع به کار خود، برنامه کاهش مطالبات معوق، ارائه تسهیلات در بسته حمایت از تولید به واحدهای صنعتی و تولیدی و ایجاد گروه‌های 16گانه برای بهبود عملکرد بانک صادرات در بخش‌های مختلف را در دستور کار قرار داد.

للـه‌گانی با ایجاد انسجام بین نیروهای بانک، جو همدلی و وفاق و افزایش کارایی را تقویت کرد و از توان موجود کارکنان و کارشناسان بانک استفاده کرده و در تقویت آنها اقدامات موثری را انجام داد و با بازدید از شعب و مناطق بانک صادرات در شهرهای مختلف کشور در تقویت جو همدلی نقش موثری داشت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر