تامین کیفیت؛ تنها راه سخت رقابت در جهان امروز

۱۳۹۴/۰۸/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۱۷۷۷

در دنیای پرشتاب و پررقابت امروز، دیگر طی کردن راه کوتاه‌تر برای رسیدن به موفقیت معنی ندارد؛ در جهانی که فاصله‌ها با شبکه‌های اجتماعی برداشته شده و مخاطب می‌تواند به سرعت نظرش را با دیگران به اشتراک بگذارد و موجی از همفکری و همراهی را به وجود آورد قطعا بزرگ‌ترین اشتباه این خواهد بود که تصور شود می‌توان با ارائه محصولی که از کیفیت‌های لازم برخوردار نیست، جایگاه باثبات و پایدار در میان مشتریان به دست آورد.

در نشستی که دیروز با حضور جمعی از مدیران و متولیان بحث کیفیت برگزار شد به بیگانه بودن این مفهوم در میان مدیران اقتصادی امروز نیز اشاره شد. درحالی که در دوران پساتحریم احتمال رقابت با محصول خارجی که در اذهان مردم به خودی خود مهری از کیفیت خورده است به حد کافی سخت خواهد بود، انتظار می‌رود مدیران اقتصادی هوشمند دریافته باشند که تا همین حالا هم فرصت زیادی را از دست داده‌اند. اگر بهانه‌های مختلف دوران تحریم از نبود عناصر لازم و ضروری در تولید کالا گرفته تا بسته بودن راه‌های تماس با جهان خارج تا حدودی قابل قبول بود، مشتری هوشمند امروز در دوران پساتحریم دیگر وقعی بر این بهانه‌ها نمی‌گذارد.

کیفیت، ویژگی‌ای است که مشتری به آن بیش از هر مولفه دیگر احساس نیاز می‌کند؛ بی‌ارزش شدن کالاهای چینی در بازار ایران یکی از بهترین دلایل این هوشیاری است. درحالی که بنیاد مدیریت کیفیت اروپا بیش از ربع قرن است که مسیر تامین کیفیت را پیموده و دستاوردهای خود را برای ثبات بخشی به ارائه محصول تولیدی و خدماتی در اختیار دیگران قرار داده است، توجه کمرنگ بخش اقتصاد ایران به این مقوله نشان‌دهنده مدیریتی است که شاید خود از کیفیت لازم برای برخورد هوشمندانه با این نیاز برخوردار نیست.

با توجه به بررسی کیفیت کالاها و خدمات از چهار منظر مرغوبیت، سرعت، قیمت و نوآوری به نظر می‌رسد بر مدیران اقتصادی است تا همانطور که حداقل دو دهه پیش تلاش کردند تا خود را به خط قرمزهای داشتن نشان استاندارد برسانند اکنون همان همت و اراده را برای رسیدن به خط قرمزهای کیفیت بردارند درحالی که جامعه مشتریان تشنه استفاده از کالای با کیفیت هستند به نظر می‌رسد باید مدیران اقتصادی و تولیدکنندگان را هر چه بیشتر با این مقوله آشنا کرد تا دیگر آمار مدیرانی که شهامت دارند تا کارنامه اعمال خود را به دست ارزیابان اداره مدیریت کیفیت بسپرند، رقم ناچیز 100موسسه و سازمان و تولید‌کننده نباشد.

این آزمونی سخت برای مدیریت معتقد به رقابت در دنیای امروز است که داوطلبانه بخواهد محصول کار خود را به بوته آزمایش بگذارد تا ببیند از این آزمون با چه امتیازی بیرون می‌آید.

از امسال که گذشت اما این امید وجود دارد که با آگاهی‌رسانی هدفمند سازمان استاندارد که به نوعی از متولیان بحث مدیریت کیفیت نیز هست، دغدغه حضور آگاهانه مدیران تحریک شود تا پیش از آنکه مشتری با زدن مهر عدم مرغوبیت بر کالا یا خدمات تولید شده توسط آنها وارد میدان شود، خود میزان عقب‌ماندگی یا موفقیتشان را در این زمینه دریابند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر