آمارها؛ آینه تمام‌نمای واقعیات هستند

۱۳۹۴/۰۸/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۱۷۷۶

صحبت‌های معاون اول رییس‌جمهور در مراسم بزرگداشت روز آمار، یک‌بار دیگر اهمیت مقوله پردازش اطلاعاتی و آنالیز را در ویترین خبری جامعه قرار داد تا توجه مردم و رسانه‌ها نسبت به یکی از مهم‌ترین موضوعات اقتصادی و اجتماعی جلب شود. به نظرم «علم آمار» در بنیادین‌ترین شکل آن، می‌تواند به عنوان آینه تمام نمای هر نوع تحرک اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و... محسوب شود. به این معنا که چنانچه درست و صادقانه با پدیده‌یی به عنوان آمار و آنالیز برخورد شود، نتایج حاصله از آن را می‌توان در راستای توسعه پایدار جامعه به کار گرفت. واقعیت آن است که طی سال‌های 84تا92 نحوه مواجهه دولت وقت با علم آمار و پردازش اطلاعاتی به صورتی بود که اطمینان مردم و کارشناسان نسبت به اعداد و ارقامی که از طریق نهادهای مسوول ارائه می‌شد به پایین‌ترین سطح خود رسید. حتما مردم در خاطرشان مانده است که آمارهایی که در زمان دولت گذشته ارائه می‌شد، فرسنگ‌ها فاصله با واقعیات اقتصادی و معیشتی موجود در جامعه داشت. بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم و تلاش دولت برای ارائه آمارهای واقعی و مستند، تلاش چشمگیری صورت گرفته تا آمارها بر اساس واقعیات موجود در جامعه ارائه شوند و اعداد ارقامی که ارائه می‌شود در راستای تصویر واقعی موجود در جامعه باشد. نکته‌یی که در این میان نباید به دست فراموشی سپرده شود؛ درک درست مردم و رسانه‌ها از این اعداد و ارقام است.

به عبارت روشن‌تر باید رفتار مناسبی در مواجهه با آمارها وجود داشته باشد. حتی اگر این اعداد و ارقام در کوتاه‌مدت از نظر برخی افراد ناامید‌کننده و تلخ جلوه کند، اما مسلما در درازمدت این نگاه واقع‌گرایانه نسبت به مقوله آمار کشور را به سمت توسعه پایدار هدایت خواهد کرد. بدون شک در برخی موارد آمارهای واقعی و مستند طعم تلخ و گزنده‌یی را خواهند داشت، اما باید از این مرحله عبور کرد تا بتوان از این آمارها به نفع پیشرفت کشور استفاده کرد.

موضوع مهم دیگری که باید مورد توجه دولتمردان قرار بگیرد، آمارهای بعضا متفاوتی است که از سوی نهادهای مسوول دولتی ارائه می‌شود. ردپای این آمارهای دو یا چندگانه را می‌توان در برخی آمارهای بانک مرکزی و مرکز آمار ایران مشاهده کرد که در برخی موارد تفاوت‌های چشمگیری با هم دارند. مثلا بانک مرکزی اعداد و ارقام را در باره یک موضوع خاص اقتصادی اعلام می‌کند که بلافاصله پس از آن اعداد و ارقام دیگری توسط مرکز آمار ایران از همان موضوع مشخص ارائه می‌شود. آسیب این ‌آمارهای متفاوت در بخش اقتصادی تحلیلگران و کارشناسان را با سردرگمی مواجه می‌کند و امکان پیش‌بینی صحیح را از آنان سلب می‌کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر