تازه‌خبر

۱۳۹۴/۰۸/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۱۷۷۲

هزینه بیماری «ای‌بی» برعهده دولت

ایسنا رییس بنیاد بیماری‌های خاص از پرداخت هزینه پانسمان بیماری‌ «ای‌بی» توسط وزارت بهداشت خبر داد. فاطمه هاشمی در نشست خبری نخستین همایش اوتیسم با اعلام این خبر، افزود: هفته گذشته طی جلساتی که با وزارت بهداشت و آقای دیناروند داشتیم، قرار شد هزینه‌های پانسمان بیماری پروانه‌یی از طرف وزارت بهداشت پرداخت شود. معاونت درمان نیز در جلسات بعدی دعوت می‌شود که حداقل در چند قطب «ای‌بی» در کشور، پزشک و پرستار مخصوص اختصاص داده شود. وی بااشاره به اینکه این بودجه‌یی که برای درمان این بیماری درنظر گرفته شده بود، برای کار تحقیقاتی به یکی از دانشگاه‌ها اختصاص داده شد، ادامه داد: قرار است خانه «ای بی» برای 40بیمار پرونده تشکیل دهد و پروتکل درمانی را بنویسند. تاکنون 150بیمار به ما مراجعه کرده‌اند و ما نیز آنها را به خانه «ای‌بی» فرستاده‌ایم. شناسایی بقیه بیماران نیز جزو برنامه‌های ما قرار دارد. من امیدوارم با همین پیگیری‌ها وضعیت خوبی در درمان بیماران «ای‌بی» ایجاد شود.


متخصصان پزشکی قانونی دراختیار وزارت بهداشت

ایرنا سازمان پزشکی قانونی کشور، متخصصان پزشکی قانونی مورد نیاز خود تا 10سال آینده را تا پایان سال1394، دراختیار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار می‌دهد. این اقدام در پی امضای تفاهمنامه همکاری میان سازمان پزشکی قانونی کشور و معاونت آموزش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام می‌شود. در راستای ارتقا و ساماندهی آموزش متخصصان پزشکی قانونی و برای استفاده از بسترهای موجود و فراهم کردن زمینه‌های تبادل اطلاعات و گسترش همکاری‌های آموزشی و تحقیقاتی تفاهمنامه همکاری میان سازمان پزشکی قانونی کشور و معاونت آموزش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امضا شد که براساس آن دستیاران رشته پزشکی قانونی ملزم به ارائه تعهدات خدمتی در چارچوب مقررات جاری و به مدت مذکور در آیین‌نامه‌های مربوط به سازمان هستند که این مورد در دفترچه پذیرش سال‌جاری نیز درج می‌شود. باتوجه به اینکه بخشی از دوره آموزشی دستیاران پزشکی قانونی در سازمان انجام می‌شود، وفق مقررات دوره‌های مشترک آموزشی (جوینت پروگرام- Joint program)، از این پس و براساس این تفاهمنامه، سازمان در ارزشیابی پیشرفت تحصیلی و آزمون‌های ارتقا و گواهینامه آنان، مشارکت متناسب خواهد داشت. طراحی و تدوین سازوکار لازم برای آموزش مبانی مرتبط با پزشکی قانونی در رشته‌های مختلف علوم پزشکی و همکاری در انجام آموزش پزشکی قانونی به مجموعه رشته‌های علوم پزشکی طبق مفاد این تفاهمنامه، توسط پزشکی قانونی انجام می‌شود. مطابق مفاد این تفاهمنامه، ظرفیت پذیرش سالانه و نیز سهمیه مناطق محروم دستیار در رشته پزشکی قانونی با نظر مستقیم سازمان پزشکی قانونی کشور تعیین می‌شود. همچنین معاونت آموزش وزارت بهداشت برای انجام مطالعات بین‌المللی و برگزاری و شرکت در دوره‌های آموزشی تکمیلی برای ارتقای توانمندی دستیاران و متخصصان پزشکی قانونی در مراکز بین‌المللی با سازمان پزشکی قانونی کشور همکاری خواهد کرد. براساس این تفاهمنامه که به امضای دکتر احمد شجاعی رییس سازمان پزشکی قانونی کشور و دکتر باقر لاریجانی معاون آموزشی و دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت رسیده، کمیته‌یی متشکل از نمایندگان سازمان و معاونت آموزشی و معاونت درمان برای بازنگری نظام ارائه خدمات پزشکی قانونی در بیمارستان‌ها تشکیل خواهد شد و تفاهمنامه مذکور از زمان امضا تا مدت نامحدود قابل اجراست.


استفاده از بافت‌ غیرمجاز در گوشت چرخ‌کرده

باشگاه خبرنگاران جوان کارشناس دام و طیور گفت: باید به سمت استفاده از تولیدات شناسنامه‌دار گوشت و مرغ در کشور حرکت کنیم. مسعود رسولی با اشاره به اینکه از سنگدان مرغ و بافت‎های غیرمجاز در گوشت چرخ کرده استفاده می‎شود، گفت: با نمونه‌برداری گونه‌شناسی متوجه شده‌‎ایم که در گوشت چرخ کرده علاوه بر سنگدان مرغ و بافت‌های غیرمجاز آن و همچنین بوفالوهای وارداتی که مجوز واردات آنها فقط برای صنایع تبدیلی صادر شده، استفاده می‌‎شود. وی با تاکید بر اینکه به صورت مستمر از شرکت‎های زیرمجموعه انجمن نمونه‎برداری می‌شود، تصریح کرد: چنانچه این شرکت‎ها کوچک‌ترین تخلفی داشته باشند محصولات آنها را از سطح فروشگاه‎ها جمع‌آوری می‌کنیم. هر تخلف و تقلبی را در این بخش به سازمان دامپزشکی و مراجع ذی ربط اطلاع می‌دهیم و از مردم هم می‎خواهیم کوچک‎ترین تخلف شرکت‏های بسته‌بندی گوشت و فرآورده‎های دامی را گزارش دهند. رسولی با تاکید بر اینکه در نخستین فرصت این گزارشات پیگیری می‌شود، خاطرنشان کرد: باید به سمتی حرکت کنیم که از گوشت‎های شناسنامه‌دار در جامعه استفاده شود، متاسفانه در برخی جاها گوشت چرخ‌کرده با قیمت هر کیلو 14هزار تومان فروخته می‎شود، این در حالی است که قیمت هر کیلو گوشت حداقل 30هزار تومان است، بنابراین مشخص است که برای تولید این قبیل گوشت چرخ‌کرده از مواد غیرمجاز استفاده می‎شود. رسانه‎ها باید در این زمینه اطلاع‎رسانی لازم را انجام دهند تا دیگر تا حد مصرف گوشت و مرغ بدون شناسنامه در کشور نباشیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر