اخبار کلان

۱۳۹۴/۰۸/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۱۷۶۶

عزم جدی ایران و برزیل برای ارتقای مبادلات اقتصادی

شادا| وزیر امور اقتصادی و دارایی در دیدار با وزیر توسعه، صنعت و تجارت خارجی جمهوری فدراتیو برزیل بر عزم جدی ایران و برزیل برای ارتقای مبادلات اقتصادی تا سقف 5 میلیارد دلار تاکید کردند. علی طیب‌نیا و آرماندو مونتیرو طی مذاکرات انجام شده در این دیدار درباره برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور به میزبانی طرف برزیلی طی سه ماه نخست سال آینده میلادی (حدفاصل دی تا اسفند ماه سال جاری) توافق کردند. وزیر اقتصاد کشورمان طی سخنانی ضمن تاکید بر علاقه‌مندی تهران برای توسعه همکاری‌های مشترک اقتصادی دو کشور بزرگ ایران و برزیل ابراز امیدواری کرد: طبق تفاهمات انجام شده در برزیل تلاش می‌کنیم سطح مبادلات اقتصادی دو کشور به پنج میلیارد دلار در سال ارتقا یابد. وی با بیان اینکه وزارت امور اقتصادی و دارایی جمهوری اسلامی ایران، مسوول کمیسیون همکاری‌های مشترک اقتصادی دو کشور است خواستار تهیه یک نقشه راه جهت هر چه پربارتر شدن دستاوردهای این کمیسیون در جلسه سال جاری شمسی در برزیل شد. طیب‌نیا با طرح پیشنهاد تشکیل کمیته‌های کارشناسی جهت انجام بررسی‌های فنی برای تسهیل در توسعه همکاری‌های پیش از برگزاری کمیسیون مشترک دو کشور که مورد استقبال مونتیرو نیز قرار گرفت، توسعه روابط بین بانکی و بیمه‌یی را ازجمله اولویت‌ها و پیش‌نیازهای افزایش حجم مبادلات و همکاری‌های دوجانبه ایران و برزیل خواند. وزیر اقتصاد کشورمان آمادگی ایران را برای تامین کالایی بخشی از نیازهای کشور برزیل را زمینه‌ساز گسترش همکاری‌ها و تجارت بین دو کشور اعلام کرد.


افزایش همکاری‌های اقتصادی ایران و فنلاند

ایرنا| رییس سازمان سرمایه‌گذاری خارجی با معاون اقتصادی وزارت امور خارجه فنلاند که در راس هیات اقتصادی به کشورمان سفر کرده دیدار و درخصوص افزایش همکاری‌های اقتصادی دو کشور گفت‌وگو کردند. محمد خزاعی ابتدا ضمن استقبال و حمایت از حضور سرمایه‌گذاران فنلاندی و تشریح فضای سرمایه‌گذاری در ایران با اشاره به سابقه طولانی روابط حسنه دو کشور و ضرورت استفاده از ظرفیت‌های موجود در بخش‌های مختلف خواستار افزایش همکاری‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری شرکت‌های فنلاندی در ایران شد.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به بازار 80میلیون نفری ایران گفت: تبادل هیات‌های اقتصادی دو کشور موجب توسعه و ارتقای همکاری‌های دو جانبه اعم از زمینه‌های انرژی، محیط زیست، جنگلداری، کشاورزی، پزشکی و فناوری‌های پیشرفته می‌شود. در ادامه این دیدار ماتی آنتونین، معاون اقتصادی وزارت امور خارجه فنلاند با اظهار خرسندی از حضور کارآفرینان ایران در همایش سرمایه‌گذاری فنلاند و بازدید ابتکار معاون رییس‌جمهور کشورمان از این نمایشگاه از سفر یک هیات بزرگ اقتصادی شرکت‌های فنلاندی در روزهای 17 و18آذرماه سال جاری خبر داد و بر افزایش همکاری‌های دو جانبه در بخش‌های مختلف اعم از حمل و نقل، تکنولوژی، همکاری‌های محیط زیستی و صادرات و واردات تاکید کرد.


رشد اقتصادی بهار مثبت است

ایرنا| عادل آذر، رییس مرکز آمار ایران بدون اینکه عددی برای نرخ رشد اقتصادی اعلام کند، گفت: نرخ رشد اقتصادی بهار 94 مثبت است. نرخ رشد اقتصادی 6 ماهه امسال آخر آبان ماه اعلام می‌شود البته قرار است از این پس نرخ رشد هر 6 ماه یک بار اعلام شود. اعلام نرخ رشد در ایران تاکنون به شکل سالانه بود اما براساس تکلیفی که از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به مرکز آمار واگذار شد، قرار شده که این نرخ از این پس 6 ماهه تعیین و اعلام شود. به گفته آذر، آنچه سخنگوی دولت درخصوص نرخ رشد اعلام می‌کند براساس آمارهای تهیه شده از سوی مرکز آمار ایران است.

وی تاکید کرد: اعداد اعلامی برای نرخ رشد به لحاظ دقت و علمی بودن مهم است و اینکه مقدار آن خوشایند یا ناخوشایند باشد، مطرح نیست. وی درخصوص آزمایش سرشماری سال 95 که هم‌اکنون در تهران و تعدادی از استان‌های کشور درحال انجام است، گفت: استقبال مردم در شهرستان‌ها به شکل پاسخگویی اینترنتی بهتر از تهران بوده بنابراین اگر پاسخگویی اینترنتی گسترش یابد بی‌تردید هزینه‌های سرشماری نیز کاهش خواهد یافت.


سالانه 350 هزار کارآموز مهارت می‌بینند

تسنیم| حمیدرضا خانپور، مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌یی استان تهران با بیان اینکه 20 عنوان حرفه آموزشی در یک کارت الکترونیکی بین‌المللی مهارت ثبت می‌شود، گفت: سالانه 350هزار کارآموز در بخش‌های مختلف صنعت، خدمات، کشاورزی و فرهنگ و هنر در آموزش سنجش مهارت شرکت می‌کنند. در 6 ماه نخست سال جاری بیش از 52هزار کارت گواهینامه الکترونیکی مهارت صادر شده است. وی با بیان اینکه سالانه 350هزار کارآموز در بخش‌های مختلف صنعت، خدمات، کشاورزی و فرهنگ و هنر در آموزش سنجش مهارت شرکت می‌کنند، گفت: این افراد پس از قبولی موفق به دریافت گواهینامه الکترونیکی مهارت می‌شوند. خانپور مدت اعتبار گواهینامه مهارت الکترونیکی آموزش فنی و حرفه‌یی را 5 ساله اعلام کرد و گفت: زمانی که مدت این گواهینامه پایان پذیرد مطابق استانداردهای روز ارزیابی می‌شود. در 6 ماه نخست سال تعداد 88 هزار و 858 نفر در بخش‌های مختلف آزمون‌های هماهنگ، تفاهمنامه، صنعت ساختمان و ادواری مورد سنجش قرار گرفتند که تعداد 52هزار و 764نفر موفق به دریافت کارت الکترونیکی مهارت شدند. 20عنوان حرفه آموزشی در یک کارت الکترونیکی بین‌المللی مهارت ثبت می‌شود. سهولت حمل و نگهداری گواهینامه، ارتقای امنیت گواهینامه‌ها، افزایش سرعت صدور و تحویل گواهینامه به متقاضی و کاهش ریسک نگهداری گواهینامه‌ها از مزایای کارت‌های الکترونیکی است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر