تنظیم برنامه مالی دولت؛ پاسخی به مطالبات نمایندگان

۱۳۹۴/۰۸/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۱۷۵۷

گروه ایران

روز گذشته معاون رییس‌جمهور برای ارائه احکام دایمی برنامه‌های توسعه کشور در صحن علنی مجلس حاضر شد. محمدباقر نوبخت پس از تقدیم این لایحه به هیات‌رییسه، آن را پاسخی به مطالبات مجلس دانست و گفت «از آنجایی که این طرح در قالب قانون تنظیم بخشی از مقررات دولت مطرح شده است و برای تدوین برنامه ششم توسعه نیز همین وضعیت وجود دارد، بنابراین با کارهای صورت گرفته تبصره‌های تکراری در بودجه لحاظ نشد.» پیش از این نیز نوبخت اعلام کرده بود که برنامه ششم توسعه در دو بخش احکام و جداول تقدیم خواهد شد که بخش اول آن در قالب احکام دایمی و جداول نیز قرار است تا پیش از پایان سال جاری به مجلس ارائه شود. برنامه پنج ساله پنجم توسعه اقتصادی کشور که تا پایان سال94 اجرایی شده بود و پس از آن به اتمام می‌رسد، پس از ماه‌ها و زمانی که در پارلمان مطرح شد بازهم با مخالفت شدیدی روبه‌رو شد. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در گفت‌وگو با «تعادل» ارائه چنین لایحه‌یی را باعث تعجب همگان اعلام کرد و گفت: قرار بر این بود احکام برنامه را بررسی کنیم که تا سال دیگر برنامه توسعه ششم داشته باشیم اما این‌طور نشد و تنها بخشی از آن را جدا کردند و برای ما آوردند. محمدرضا پورابراهیمی داورانی با تاکید بر اینکه تصور بر این است که دولت نمی‌خواهد برنامه ششم را ارائه دهد و به‌همین علت این لایحه نسبت به تمام پیشنهادات دولت یازدهم با بالاترین رای منفی روبه‌رو شد، ادامه داد: انتظار مجلس این است که دولت لایحه را اصلاح کرده و تبدیل به احکام برنامه کند تا نمایندگان به بررسی آن بپردازند.


برخی مواد تکرار شده است

محمدباقر نوبخت نیز در دفاع از فوریت لایحه احکام دایمی تنظیم بخشی از مقررات برنامه مالی دولت، تقدیم برخی از این لایحه و تنظیمات دقیق آن را پاسخی به مطالبات نمایندگانی دانست که در جلسات مشترک بین دولت و مجلس مطرح شده بود. وی گفت: برای بررسی احکام و مواد تکراری برنامه ششم کارگروهی تشکیل شد. می‌دانیم چه تعداد از احکام برای برنامه ششم باید به‌طور مداوم مورد توجه باشد. تکرار مواد قانونی باعث شده که بیش از 161حکم در قانون برنامه پنجم وجود داشته باشد. معاون روحانی افزود: برای اینکه مشکلات برنامه پنجم در برنامه توسعه ششم نیز تکرار نشود با همکاری و تشکیل کارگروهی در این زمینه متوجه شدیم که بهتر است تا یکسری از این احکام تکرار نشود. نوبخت با بیان اینکه برخی از موارد یاد شده به دلیل اینکه در قوانین قبلی دایمی بوده، بی‌نیاز به قانون هستند از وجود 50ماده برای کمک به اجرای برنامه‌های توسعه خبر داد و گفت: باتوجه به اینکه دولت تا 15آذرماه لایحه بودجه سالانه را به مجلس تقدیم می‌کند، لذا بعد از این تاریخ لایحه برنامه را که مشتمل بر منابع، اهداف کمی و جداول است با حداقل بندها به مجلس تقدیم خواهد شد تاقبل از پایان سال جاری، احکام دایمی، بودجه و لایحه دوم برنامه ششم مورد بررسی قرار گیرد.


تحریم سوییفت ادامه دارد

محمدباقر نوبخت همچنین پس از ارائه لایحه بودجه در مجلس در نشست خبری خود در دولت و در جمع خبرنگاران درخصوص سخنان اکبر ترکان، مشاور اقتصادی رییس‌جمهور درباره نامه اقتصادی 4وزیر به آقای دکتر روحانی گفت: باید دید اصل این نامه و توضیح او چیست. در جلسات قبلی عرض کردم 4وزیر در ارتباط با بازار سرمایه و بورس نظرات و نگرانی‌هایی داشتند که ناشی از نوسانات بازار بورس بود. آقای ترکان نیز معتقد است نرخ 13سنت و سود فعلی برای این صنعت کافی است، ولی سهامداران و بازار بورس از این عدد اظهار خرسندی نمی‌کنند. آقای ترکان گفت اگر این عدد پایین‌تر بیاید سود بیشتری تعلق می‌گیرد و این سود را تعبیر به رانت کرد و گفت همه تلاش چهار وزیر محترم برای پایین آوردن نرخ برای این مساله بود. سخنگوی دولت با اشاره به اینکه برجام تایید شد، اعلام کرد: همچنان ما در حال تحریم هستیم و درباره سوئیفت نیز نظام بانک مرکزی تحریم است و با وجود صادرات محدود نفت، باز هم پول را نمی‌توانیم وارد کشور کنیم. وی با اشاره به اینکه بحث تحریم سوئیفت (بانکی) همچنان ادامه دارد، افزود: قرار است از زمان اجرایی شدن کامل برجام، آنها همه تحریم‌ها را بردارند و ما نیز تعهدات خود را اجرا کنیم. بنابراین در دو سو دو تعهد داریم و تا تعهدات انجام نشود، تحریم‌ها برداشته نمی‌شود. این غریب نیست که بگویند برجام اجرا شود که ما هم تحریم سوئیفت را‌برداریم. بحث روی 24آذرماه است ولی ما به زمان قائل نیستیم. نوبخت درباره الزاماتی که خودروسازان باید رعایت کنند توضیح داد و خودروسازان را نیز از این امر مستثنی ندانست و تاکید کرد: هم تولیدکنندگان نیاز به تامین مالی دارند و هم مصرف‌کنندگان می‌توانند از تسهیلات خرید خودرو استفاده کنند. سخنگوی دولت درباره اولویت دولت در خصوص انتقال تکنولوژی از خارج به داخل ادامه داد: ترجیح ما این است که به جای اینکه خارجی‌ها در کشور، تامین مالی، سرمایه‌گذاری و انتقال تکنولوژی کنند تولید در داخل را با تکنولوژی روز انجام دهیم. از شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران خارجی این انتظار را داریم که با تکنولوژی روز به کشور ما بیایند و مصنوعات به صورتی باشد که بتوانیم این کالاها را صادر کنیم. نوبخت همچنین در خصوص سهام عدالت توضیح داد: در گذشته طرحی در این خصوص انجام گرفته بود که الان متوقف شده است. وزارت امور اقتصادی و دارایی طرحی را برای بهینه کردن این سهام دارد که به محض تکمیل شدن، اطلاع‌رسانی می‌شود. وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره شفاف‌سازی منابع مالی کاندیداهای مجلس نیز گفت: به نظر نمی‌رسد این لایحه به این دوره مجلس کفاف دهد ولی ما استقبال می‌کنیم و دنبال تکمیل این لایحه هستیم. سخنگوی دولت درباره توصیه مقام معظم رهبری درباره منع واردات کالای مصرفی از امریکا توضیح داد و گفت: این سخن ایشان برای دولت بسیار ارزشمند است. به تولیدکنندگان توصیه کردیم افزایش کیفیت را داشته باشند تا ما به واردات نیازی نداشته باشیم. اقلام ممنوع الورود در قانون صادرات و واردات مشخص است و تنها کشوری که اجازه واردات از آن نداشتیم، رژیم اشغالگر بود. درباره کالاهای امریکایی ممنوعیت قانونی نداشتیم. مقام معظم رهبری تصریح کردند کالای مصرفی از امریکا وارد نشود، ولی در صورتی که واردات تکنولوژیکی باشد، می‌تواند انجام شود. تعدادی از اقلام وارداتی از این کشور نیز به همین دلیل است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر