دولت مشکلات اقتصادی مردم را احساس می‌کند

۱۳۹۴/۰۸/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۱۷۵۶

گروه ایران

این تصور که علم «آمار» و پردازش‌های «اطلاعاتی» یکسری اعداد و ارقام بی‌اهمیتی هستند که تنها برای پرکردن گزارش‌های اقتصادی به مردم و رسانه‌ها، کاربرد پیدا می‌کنند بنابراین می‌توان آن را به دلخواه و براساس مصالح «جناحی» و «سیاسی» به‌کار گرفت، ازجمله تصورات اشتباهی بود که متاسفانه طی 8سال زعامت دولت «مهرورز» به‌عنوان دیدگاه غالب در میان مدیران اجرایی کشورمان جریان داشت تا اینکه با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و بازگشت قطار کشور در مسیر «مدیریت» و «برنامه‌ریزی»، یک‌بار دیگر مقوله‌یی ذیل عنوان ارائه آمار مبتنی بر«واقعیات»، مورد توجه مدیران اجرایی و برنامه‌ریزان کشور قرار گرفت. روز گذشته معاون اول رییس‌جمهور به همراه وزیر کشور کابینه یازدهم راهی دانشگاه تربیت مدرس شد تا در مراسم گرامیداشت روز«آمار و برنامه‌ریزی» دیدگاه‌های دولت در این خصوص را تشریح کند. اسحاق جهانگیری با اشاره به اهمیت علم آمار گفت: «ما وقتی از آمار سخن می‌گوییم به معنای راستگویی بر پایه آمار است نه آمارسازی. مبنای دولت یازدهم هم توصیف وضعیت گذشته، حال و آینده کشور براساس واقعیات آماری است. هدف این دولت این است که جامعه بداند ما در چه وضعیتی هستیم و چگونه با مشارکت عموم شهروندان می‌خواهیم بر مشکلات غلبه کنیم.» بازخوانی دوباره دستاوردهای «توافق» هسته‌یی و برنامه‌های اقتصادی دولت برای ورود به دوران «پساتحریم» بخش‌های دیگر صحبت‌های معاون اول رییس‌جمهور در این مراسم را تشکیل می‌داد.


دولت مصمم به اجرای توافق هسته‌ای است

اسحاق جهانگیری در این مراسم بااشاره به تلاش‌های دولت برای احقاق حقوق ایرانیان و پایان بخشیدن به تحریم‌های اقتصادی اظهار کرد: «توافق هسته‌یی در شورای عالی امنیت ملی و در مجلس تصویب شد و رهبری هم مهر تاییدی بر توافق زدند. اکثریت قاطع مردم هم در نظرسنجی‌ها موافقت خود را با این توافق اعلام کردند بنابراین اخلاق‌مداری، ولایت‌مداری و وطن‌دوستی اقتضا می‌کند که دیگر علیه توافق هسته‌یی موضع‌گیری نشود.» معاون اول رییس‌جمهور گفت: «هیچ یک از مسوولان کشورهای دنیا و متحدان ایران به ما نگفتند که ما از حق خود گذشتیم. متحدان ما اعلام کردند که با این توافق قدرت آنها نیز افزایش یافته است. این توافق هسته‌یی دستاورد صبوری ملت ایران، حکمت‌های رهبری و تدبیر رییس‌جمهور و تیم مذاکره‌کننده است. رهبری در نامه خود به رییس‌جمهور تاکید کردند که اول طرف مقابل باید در اجرای توافق هسته‌یی تعهدات خود را اجرا کند بعد ما تعهدات خود را اجرایی کنیم زیرا ما به آنها بدبین هستیم.» معاون اول رییس‌جمهور همچنین گفت: «این دولت مصمم است که توافق هسته‌یی را با الزاماتی که رهبری، مجلس و شورای عالی امنیت ملی مطرح کردند، اجرا کند. ما منتظر ماندیم تا آنها ابتدا طبق زمان‌بندی به تعهدات خود عمل کنند. اتحادیه اروپا اکنون مصوب کرده که تحریم‌ها را لغو کند و متن آن را به ما هم داده است.»عضو کابینه یازدهم مهم‌ترین اقدام دولت در دوران پساتحریم را اجرای اقتصاد مقاومتی ذکر کرد و افزود: «ما با رگ و پوست خود مشکلات جامعه را احساس می‌کنیم. برخی که از زندگی مردم خبر ندارند، دنبال ادامه مسیر قبلی بودند زیرا خود آنها مشکل نداشتند اما ما مشکلات جامعه را درک می‌کنیم و امیدواریم با کمک نخبگان کشور بتوانیم بر این مشکلات غلبه کنیم.»


تصویر‌سازی واقعی از وضعیت کشور

اسحاق جهانگیری در ادامه صحبت‌هایش به این نکته اشاره کرد که«در فرآیند برنامه‌ریزی نخستین گام باید تصویر روشنی از واقعیت‌های جامعه به دست بیاید تا بر پایه آن بتوان نیازها و تنگناهای اساسی را شناسایی کرد. نقش اطلاعات صحیح آماری نیز در همین جا روشن می‌شود و به بیان دیگر برنامه‌ریزی صحیح نیازمند داشتن تصویر مناسب از واقعیت‌های موجود جامعه است. نه تنها جمعیت، اقتصاد، کشاورزی و خدمات نیازمند آمار و شاخص‌های آماری است بلکه حوزه‌های فرهنگی، سیاست و مسائل اجتماعی نیز نیازمند آمار هستند. در واقع علم با زبان آمار شناخته و شناسانده می‌شود.» معاون اول رییس‌جمهور با بیان اینکه راستگویی در سایه آمار است نه آمارسازی، گفت: «با صراحت اعلام می‌کنم بنای دولت تدبیر و امید توصیف وضعیت گذشته، حال و آینده کشور بر اساس شاخص‌های آماری است. هدف دولت این است که جامعه اعم از نخبگان و مردم در چه وضعیتی هستیم و چه چیزهایی داریم و چه چیزهایی نداریم و چگونه با مشارکت شهروندان بر مشکلات غلبه کنیم، تهدیدها و آسیب‌ها را مهار و از فرصت‌ها استفاده کنیم.»


به ثروت آینده نباید دست‌اندازی کرد

جهانگیری با تاکید بر اینکه از منابع مادی و معنوی کشور باید به‌درستی استفاده و از اتلاف سرمایه‌ها جلوگیری شود، گفت: «ثروت آینده کشور نباید در معرض دست اندازی افراد و گروه‌ها قرار گیرد و این نیاز به برنامه‌ریزی دارد.»معاون اول رییس‌جمهوری تاکید کرد: «مهم‌تر از برنامه‌ریزی این است که به این حقیقت برسیم که براساس قانون و به دور از مداخلات سلیقه‌یی عمل کنیم. کشور تنها با برنامه‌ریزی، قانونمندی و متکی بر علم به سعادت می‌رسد.»به گفته عضو کابینه یازدهم، در سال‌های قبل نظرسنجی از مردم درباره مسائل کشور متوقف شده بود، اما در دولت یازدهم وزارت فرهنگ مجددا این نظرسنجی را آغاز کرده و نتایج آن را در اختیار تصمیم‌سازان قرار می‌دهد.


استفاده از آمار برای حل مشکلات اقتصادی

جهانگیری همچنین خاطرنشان کرد: «آمار وسیله‌یی برای برنامه‌ریزی در حل چالش‌های کشور از جمله چالش‌های محیط‌زیست، آب، خشکسالی، بیکاری، ایران‌هراسی، ناامنی در منطقه و مسائل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است. ما باید از منابع مادی و معنوی خود به درستی استفاده کرده و از اتلاف سرمایه‌های اجتماعی و مادی جلوگیری کنیم. ما باید به این نتیجه برسیم که براساس قانون و به دور از مداخلات سلیقه‌یی عمل کنیم زیرا کشوری به سعادت می‌رسد که قانونمند بوده و در چارچوب‌های علمی حرکت کند.»

معاون اول رییس‌جمهور گفت: «از نظر ما مرکز آمار مرجع اعلام آمار کشور بوده البته دستگاه‌های دیگر نیز در تهیه آمار محدودیت ندارند ولی باید آمار خود را با مرکز آمار کشور مقایسه کنند.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر