بنزین غیراستاندارد وارد کشور شد

۱۳۹۴/۰۸/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۱۷۴۹

رد اتهام تبانی سازمان استاندارد با برخی شرکت‌ها

گروه صنعت و معدن|

در آستانه روز ملی کیفیت (18 آبان ماه)، سازمان ملی استاندارد نشستی خبری برگزار کرد تا به تشریح اقدامات انجام شده در راستای ارتقای معیارهای استاندارد محصولات در کشور بپردازد، اما این نشست بیشتر بوی «بنزین» می‌داد. محور اصلی مطالب مطرح شده در این جلسه، بر تبیین اقدامات انجام شده از سوی سازمان ملی استاندارد کشور برای جلوگیری از واردات غیرقانونی سوخت غالب در کشور یعنی بنزین استوار بود. البته رییس سازمان ملی استاندارد اخبار دیگری هم داشت و ضمن رد برخی اتهامات از جمله تبانی این سازمان با برخی شرکت‌ها در تعیین و تایید استانداردهای محصولات شرکتی، از یکپارچه‌سازی معیارهای استاندارد در کشور خبر داد. رییس سازمان ملی استاندارد کشور در نشست روز گذشته، از شناسایی سه محموله بنزین وارداتی فاقد استاندارد خبر داد و گفت: موضوع کیفیت بنزین‌های وارداتی از اول سال جاری مورد ارزیابی قرار گرفت؛ به نحوی که 66 محموله بنزین از جنوب و شمال کشور مورد پایش قرار گرفتند و در نهایت سه مورد رد شد. «نیره پیروزبخت» به بیان توضیحاتی درباره نتایج آزمایش کیفیت بنزین‌های وارداتی پرداخت و گفت: سازمان ملی استاندارد با همکاری وزارت نفت اقدمات مناسبی را برای ارزیابی کیفیت بنزین‌های وارداتی انجام داده است.


ماجرای «بنزین» سیاسی شد

پیروزبخت با بیان اینکه «سال گذشته در برهه‌یی بحث بنزین سیاسی شد»، ادامه داد: مجلس و دستگاه‌های دیگری به این موضوع ورود کردند و ما نیز به عنوان دستگاه ناظر وارد شدیم تا با یک برنامه اجرایی متوجه شویم که مشکل از کجاست. رییس سازمان ملی استاندارد در زمینه «کیفیت بنزین‌های وارداتی»، گفت: موضوع کیفیت بنزین‌های وارداتی از اول سال جاری مورد ارزیابی قرار گرفت؛ به نحوی که 66 محموله بنزین از جنوب و شمال کشور مورد پایش قرار گرفتند که در نهایت سه مورد رد شد. وی ادامه داد: اکثر محموله‌های که از هرمزگان وارد کشور می‌شوند، اکتان آنها کمتر از 95 بوده و حدود 92.5 است در حالی که اکتان بنزین باید بین 95 تا 98 باشد.


توقف واردات بنزین از شمال کشور

بر اساس گزارش «تعادل»، رییس سازمان ملی استاندارد همچنین از توقف واردات بنزین از شمال کشور خبر داد و گفت: یک محموله بنزین وارداتی از شمال کشور در نیمه اول سال جاری خیلی از خط قرمز عبور کرده بود، که اجازه ورود آن را ندادیم و به وزارت نفت هم اعلام کردیم که دیگر از شمال بنزین وارد نکنیم و وزارت نفت هم این موضوع را پذیرفت. بر این اساس فقط بنزین از جنوب کشور وارد می‌شود. پیروزبخت با بیان اینکه در حال حاضر موضوع ارزیابی کیفیت بنزین در 8 کلان‌شهر در دستور کار مسوولان قرار دارد، گفت: پالایشگاه شازند 45 روز به دلیل تولید بنزین‌های بی‌کیفیت تعطیل شده بود اما از اول شهریورماه با اصلاح اقدام به تولید بنزین یورو4 می‌کند. پیروز بخت با اشاره به اینکه از اول سال 95 در 17 کلان‌شهر بررسی کیفیت بنزین‌های تولید شده آغاز خواهد شد، گفت: این موضوع در قالب تفاهمنامه‌یی که با وزارت نفت شده اجرایی می‌شود. البته در کنار این امر قرار است از تجهیزات استفاده شده در پایش‌ کیفیت بنزین نیز مورد تایید سازمان استاندارد قرار گیرد. وی با گلایه از اینکه «سازمان ملی استاندارد تنها متولی ارزیابی بنزین نیست»، تصریح کرد: در مقطعی موضوع کیفیت بنزین سیاسی شد و مجلس و هر دستگاهی خود را متولی بررسی این موضوع می‌دانست در نهایت قرار شد یک کارگروه تشکیل و با همکاری سازمان ملی استاندارد و وزارت نفت مرحله به مرحله کیفیت بنزین مورد ارزیابی قرار گیرد.


سازمان ملی استاندارد تبانی نکرده است

پیروزبخت در ادامه این نشست در پاسخ به این پرسش که «سازمان ملی استاندارد با برخی از شرکت‌های لبنی تبانی کرده و تخلفات آنها را اعلام نمی‌کند» گفت: به کار بردن این نوع کلمات بار حقوقی دارد. چرا که سازمان ملی استاندارد با هیچ شرکتی تبانی نکرده است. رییس سازمان ملی استاندارد ادامه داد: حتی قبل از این، وزارت بهداشت اعلام کرد که استفاده از چربی‌های گیاهی در محصولات لبنی ممنوع است.

یکپارچه‌سازی استانداردها در کشور

پیروزبخت در ادامه به «برگزاری روز ملی کیفیت که در 18 آبانماه تشکیل خواهد شد» اشاره کرد و گفت: همه دستگاه‌ها باید به موضوع کیفیت توجه کند زیرا که امر وظیفه یک دستگاه نیست. وی با بیان اینکه «تدوین بهبود کیفیت را به زودی آغاز خواهیم کرد»، گفت: این راهبرد با تمرکز بر یکپارچه‌سازی استاندارد و کیفیت که مقام معظم رهبری نیز بر آن تاکید داشتند، تهیه می‌شود. امیدوارم به زودی این سند، تهیه و به عنوان یک نقشه راه اجرایی شود تا در پایان برنامه ششم توسعه، در پیاده‌سازی کیفیت در سطح جامعه، حرفی برای گفتن داشته باشیم. پیروزبخت در پایان خاطرنشان کرد: گفت: باید این واقعیت را پذیرفت که واحدهای تولیدی در شرایط تحریم فقط به سرپا نگه داشتن خود اهمیت می‌دادند. بر این اساس، باید در دوران پساتحریم با برنامه‌ریزی‌های مناسب بحث بهبود کیفیت در اولویت کاری بنگاه‌های اقتصادی قرار گیرد.


اجرا نشدن قانون حمایت از مصرف‌کنندگان

بر اساس این گزارش، در ادامه این نشست، «فرزین انتصاریان» رییس انجمن مدیریت کیفیت ایران نیز، با بیان اینکه موضوع کیفیت در سطح کلان باید مورد توجه بنگاه‌ها قرار گیرد، گفت: تمام دستگاه‌ها به ویژه قوه قضاییه باید در موضوع استانداردسازی اقدامات لازم را انجام دهند؛ چرا که حقوق مصرف‌کنندگان ضایع می‌شود. وی با اشاره به «اجرایی نشدن قانون حمایت از مصرف‌کنندگان»، تصریح کرد: این قانون هشت سال پیش تصویب شده، اما تاکنون به صورت کامل اجرایی نشده است. رییس انجمن مدیریت کیفیت ایران با اشاره به اینکه «در سطح بخشی نیازمند راهبرد و برنامه‌ریزی‌های دقیق جهت بهبود کیفی محصولات هستیم»، بیان کرد: سازمان ملی استاندارد و انجمن مدیریت کیفیت ایران در تلاش است در زمینه تحقق سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری در استانداردسازی، اقدام‌های مهمی را انجام دهد؛ البته باید مفهوم استاندارد و کیفیت نیز در سطح جامعه ارتقا پیدا کند، زیرا چندان اهمیتی به آن داده نمی‌شود. انتصاریان در پایان خاطرنشان کرد: بهبود کیفیت در میان واحدهای تولیدی نیز چندان مورد توجه نیست که این موضوع نیز باید اصلاح شود و هر تولیدکننده باید خود را ملزم به تولید محصولات باکیفیت کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر