جایگاه ایران در اقتصاد هنر منطقه

۱۳۹۴/۰۸/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۱۷۲۷

رقابت سخت هشت کشور در نوزدهمین حراج کریستیز دوبى آمارهاى خواندنى را به همراه داشت. در نوزدهمین حراج کریستیز خاورمیانه که هفته پیش در دوبی برگزار شد، این حراجی همچون همیشه نظرها را به خود جلب کرد تا نشان‌دهنده جایگاهی باشد که این حراجى بر اقتصاد هنر منطقه و حال و آینده هنرمندانی که آثارشان در آن حضور دارد و حتى ندارند، باشد.

در این دوره از حراج خاورمیانه 121 اثر از 77 هنرمند از هشت کشور ایران، لبنان، مصر، فلسطین، عراق، سوریه، سودان و مراکش ارائه شد. ایران با ارائه 34 اثر از 20 هنرمند پیشتاز این دوره بود و لبنان با 29 اثر از 16 هنرمند، مصر با 22 اثر از 14 هنرمند، سوریه با 16 اثر از 9 هنرمند، عراق با 10 اثر از 10 هنرمند، مراکش با چهار اثر از دو هنرمند و در نهایت سودان با یک اثر از یک هنرمند در حراج نوزدهم کریستیز دوبی شرکت داشتند.

غیر از پیشتازى بلامنازع ایران از حیث حضور آثار و هنرمند، دیگر نکته جذاب و قابل ملاحظه عدم حضور ترکیه بود که شاید از تغییر رویه اى نزد برگزارکنندگان حراج حکایت داشته باشد و البته عدم حضور اثر هنرى از امارات که میزبان حراج خانه کریستیز در منطقه نیز هست، قابل توجه است.

مجموع فروش این دوره از حراج کریستیز به رقم هفت میلیون و 162 هزار و 375 دلار امریکا رسید. به شهادت فهرست منتشر شده از سوی سایت کریستیز، ایران علاوه بر آنکه در میان 10 اثر گرانقیمت این دوره 8 جایگاه را به خود اختصاص داده است در مجموع فروش خود به رقم جالب توجه 3 میلیون و 213 هزار دلار دست یافت که تقریبا نیمی از کل فروش این دوره از حراج است.

ذکر این نکته نیز ضروری است که از 121 اثر شرکت‌کننده در این حراج 88 اثر فروخته شده و 33 اثر به فروش نرسیده که مى توان آن را رقم بالایى دانست. در ضمن سهم ایران در میان فروش نرفته‌ها هفت اثر است.

نکته جالب توجه اینجاست که همه 27 اثر فروخته شده ایران با افزایش قابل توجهى نسبت به قیمت پایه چکش خورده‌اند. این فاکتورى بسیار مهم در ارزیابى میزان موفقیت یک اثر در حراج است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر