اپلیکیشن‌های موبایلی در برزخ

۱۳۹۴/۰۸/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۱۷۰۵

گروه دانش و فن مرجان محمدی

اپلیکیشن‌های مختلف موبایل چند صباحی است که در ایران با استقبال چشمگیر مواجه شده است به طوری که بسیاری از کاربران با نصب این اپلیکیشن‌ها روی تلفن همراه و تبلت‌های خود و صرفا با پرداخت هزینه اینترنت اقدام به برقراری تماس و ارسال پیامک می‌کنند، مساله‌یی که در برهه‌یی از زمان باعث نگرانی اپراتور‌های تلفن همراه و حتی سهامداران مخابرات شد به طوری که سهامداران مخابرات در جلسه‌یی که برای تقسیم سود سهام مخابرات برگزار شد خواستار مسدود شدن اپلیکیشن وایبر شدند، اپلیکیشنی که در آن مقطع با استقبال بسیار خوب کاربران مواجه شده بود.

در آن مقطع از زمان اما و اگر‌های بسیاری درخصوص مسدود شدن و فیلترینگ مطرح شد اما نه‌تنها وایبر فیلتر نشد بلکه اپلیکیشن‌های دیگری متولد شد که باعث شد تا کاربران از وایبر مهاجرت کنند و با نصب اپلیکیشن‌های جدید‌تر فعالیت‌های گسترده‌یی را در فضای مجازی انجام دهند.

اپلیکیشن‌های موبایلی نه‌تنها برای کاربران از جذابیت برخوردار هستند بلکه برای عده‌یی به‌عنوان یک منبع درآمد است و از این طریق اقدام به انتشار آگهی و اطلاع‌رسانی درخصوص خدماتی می‌کنند که برای آنها درآمدزا و سوده است به‌طوری که این اپلیکیشن وارد تجارت شده و از طریق آنها مراودات تجاری نیز صورت می‌گیرد.

از این‌رو به‌نظر می‌رسد آینده اپلیکیشن‌ها بسیار سودآور باشد و خرید واتس‌آپ از سوی فیس‌بوک با رقم نجومی 19میلیارد دلار می‌تواند این ادعا را ثابت کند.

حال در شرایطی که مسوولان فیس‌بوک معتقدند با خرید این اپلیکیشن نه‌تنها به ارائه خدمات بهتر به کاربران می‌پردازند بلکه با سود کلانی که از این خرید می‌کنند، می‌توانند آینده درخشانی را برای خود و شرکت رقم بزنند.

طبق آمار ارائه شده واتس‌آپ در سراسر دنیا ۴۵۰میلیون کاربر دارد به ویژه در بین کسانی که می‌خواهند و مجانی پیامک بفرستند پرطرفدار است.

واتس‌ آپ پیامک‌ کاربران را از اینترنت ارسال می‌کند و به گفته این شرکت هر روز یک میلیون نفر به کاربران آن اضافه می‌شود. مارک زوکربرگ، بنیانگذار فیس‌بوک در بیانیه‌یی واتس ‌آپ را سرویسی «فوق‌العاده با ارزش» توصیف کرد و پیش‌بینی کرد کاربران واتس ‌آپ از میلیارد نفر خواهد گذشت.

بن باجارین از شرکت خدمات مشاوره کریتیو استراتژیز هم معتقد است واتس ‌آپ در راه رسیدن به یک میلیارد کاربر است و رشد آن «بسیار بسیار سریع‌تر از فیس‌‌بوک است.»

کیتی بویل، تحلیلگر تجارت دیجیتال نیز در این مورد گفت: خرید واتس آپ برای فیس ‌بوک اهمیتی فراتر از درآمدزایی از راه آگهی داشته است؛ ازجمله اینکه واتس‌ آپ کاربرانی جوان دارد و بیرون امریکا پرطرفدار است.

بسیاری از کارشناسان معتقدند تصاحبWhatsApp توسط فیس ‌بوک بیشتر شبیه به تقویت مواضع کمپانی تحت تسلط زوکربرگ در دنیای اپلیکیشن‌های مخصوص برای ابزار‌های قابل‌حمل است؛ اما این خرید با وجود منافعی که برای فیس‌بوک خواهد داشت، تاثیراتی را در روند استفاده از این اپلیکیشن‌ برای کاربران در بر دارد. با تصاحب چنین کمپانی‌هایی توسط فیس ‌بوک، دیواری در مقابل سرویس‌ها و اپلیکیشن‌هایی کشیده می‌شود که پیش از خرید، کاربران می‌توانستند با استفاده از آنها ارتباط برقرار کنند.

اینستاگرام به اشتراک‌گذاری تصاویر را طوری ‌به انجام می‌رساند که فیس ‌بوک از انجام آن ممانعت می‌کند. WhatsApp نیز نخستین سرویسی است که امکان برقراری ارتباط بین کاربران تلفن‌های ‌هوشمند و تلفن‌های ‌همراه معمولی را فراهم می‌کند و این ویژگی چیزی است که فیس ‌بوک از داشتن آن بی‌بهره است.

فیس‌ بوک درحال پر و بال گرفتن و افزایش سرویس‌ها و خدماتی است که در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد.

حال با توجه به این پیشینه می‌توان اذعان داشت که کمپانی‌های بزرگ برای صاحب شدن اپلیکیشن‌های پرطرفدار در سراسر دنیا به گونه‌یی برنامه‌ریزی کرده‌اند که بتوانند ضمن جذب کاربر بیشتر و خدمات بهتر به سودآوری نیز دست پیدا کنند.

در این بین کاربران ایرانی نیز همگام با کاربران دیگر کشورهای دنیا با نصب این اپلیکیشن‌ها و استفاده از آنها نه تنها درحال صرفه‌جویی اقتصادی هستند بلکه راهی برای کسب وکار نیز شده است و به نظر می‌رسد با مسدود شدن برخی از این اپلیکیشن‌ها این کسب وکارها نیز متوقف شود هر چند که تا به امروز وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در برابر مسدود و فیلتر شدن این اپلیکیشن‌ها مقاومت کرده است.

اما چند روزی است که مسدود شدن اپلیکیشن پرطرفدار تلگرام به بحث روز تبدیل شده است به‌طوری‌ که وزیر ارتباطات در برنامه‌های مختلف دایم درحال پاسخگویی به فیلتر شدن یا نشدن این اپلیکیشن پر طرفدار است.

واعظی در آخرین اظهار نظر خود اعلام کرده است مطالب و تصاویر مستهجن خط قرمز ماست و در صورت انتشار مباحث غیراخلاقی این اپلیکیشن فیلتر می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه وزارت ارتباطات تلاش دارد که پیشگیری‌های لازم را انجام دهد تا مردم بتوانند از تمام شبکه‌های سالم بهره‌مند شوند، اظهار کرد: گاهی ممکن است اعلام نکردن این موضوع باعث شود شرکت‌های مربوطه این ‌طور اعلام کنند که اگر از قبل به آنها اعلام می‌شد جلو دسترسی به بخش‌های غیراخلاقی را می‌گرفتند همانطور که پس از فیلتر‌شدن وی‌چت چنین موضوعی به ما اعلام شد.

وی ادامه داد: بر همین اساس ما تصمیم گرفتیم این موضوع را به این شرکت‌ها اطلاع دهیم چراکه حق مردم است تا زمان دسترسی به شبکه‌های بومی مناسب بتوانند از خدماتی که این شرکت‌ها دارند، استفاده کنند اما به هر حال باید برای استفاده از خدمات این شرکت‌ها محیط سالمی وجود داشته باشد.

این موضوع هیچ ربطی به مسائلی مانند شنود و جاسوسی نداشته و اصلا چنین بحث‌هایی با وزارت ما مرتبط نیست. وزیر ارتباطات در بخش دیگری از صحبت‌های خود تاکید کرد: دولت به طور جدی به دنبال حفظ حریم خصوصی مردم است و تلاش دارد مردم به شبکه‌هایی که در اختیار وزارت ارتباطات است، اعتماد داشته باشند.

واعظی درخصوص حد و مرز فعالیت شبکه‌های اجتماعی نیز اظهار کرد: فعالیت این شبکه‌ها تا جایی که سالم باشد و به گونه‌یی باشد که مردم آن را تایید کنند، قطع نمی‌شود اما قطعا اگر این شبکه‌ها از خطوط قرمز گذر کنند، فعالیت آنها محدود خواهد شد. وی همچنین یادآور شد: تلگرام نیز اکنون اعلام کرده که دسترسی به بخش‌های غیراخلاقی در ایران را محدود کرده و دیگر دسترسی به این بخش‌ها برای کاربران امکان‌پذیر نیست.

اما باز هم نمی‌توان به طور 100درصد اطمینان داد که این اپلیکیشن مسدود نمی‌شود و باید در انتظار خبرها و دیدگاه‌های مختلف مسوولان در این حوزه ماند تا سرانجام تلگرام مشخص شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر