تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام پتروشیمی نیازمند 40 میلیارد دلار

۱۳۹۴/۰۸/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۱۷۰۰

فارس

شرکت ملی صنایع پتروشیمی که برای توسعه صنعت پتروشیمی به دنبال جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی است می‌تواند با تدبیر و با استفاده از صندوق سرمایه‌گذاری پروژه، بخش زیادی از منابع مالی مورد نیاز برای توسعه این صنعت را تامین کند.

عباس شعری مقدم، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در گفت‌وگویی با بیان اینکه در حال حاضر، اولویت ما سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی است، گفت: «از طریق سرمایه‌گذاری مستقیم، امنیت بیشتری برای کشور ما فراهم می‌شود، زیرا معمولا کشورهایی که در سایر مناطق سرمایه‌گذاری می‌کنند برای حفظ سرمایه خود با ملاحظه‌تر رفتار می‌کنند». شعری مقدم، مشارکت ایرانی‌ها با خارجی‌ها، فاینانس، تشکیل صندوق ارزی توسعه صنعت پتروشیمی و استفاده از منابع صندوق توسعه ملی را به ترتیب به عنوان دیگر اولویت‌های تامین مالی طرح‌های پتروشیمی معرفی کرد.

در حال حاضر، 67 طرح نیمه تمام در صنعت پتروشیمی به ظرفیت 60 میلیون تن وجود دارد که پیشرفت فیزیکی حدود نیمی از آنها کمتر از 10 درصد است و تکمیل آنها به 40 میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد. شرکت ملی صنایع پتروشیمی، عامل اصلی نیمه تمام ماندن بسیاری از طرح‌های صنعت پتروشیمی را محدودیت منابع مالی می‌داند و این در حالی است که می‌توان با «تدبیر» از سرمایه‌های مردمی برای توسعه این صنعت بهره برد.

با وجود نقدینگی 860 هزار میلیارد تومانی موجود در اقتصاد کشور، تاکنون این شرکت به جذب حتی بخش اندکی از این نقدینگی به صنعت پتروشیمی کشور توجه چندانی نداشته است. از آن‌جا که عمده طرح‌های نیمه تمام صنعت پتروشیمی از توجیه فنی و اقتصادی مناسبی برخوردارند و در صورت ایجاد ساختار نهادی لازم و همچنین طراحی و استفاده از ابزارهای مناسب، امکان استفاده از «سرمایه ایرانی» برای تامین مالی این طرح‌ها وجود دارد، در نتیجه، مردم و صاحبان سرمایه‌های خرد و نیمه خرد، تمایل بالایی برای مشارکت در آنها دارند.

یک ابزار مناسب که اخیرا توسط سازمان بورس و اوراق بهادار برای جذب سرمایه‌های مردمی در تامین مالی پروژه‌ها، توسعه پیدا کرده است و می‌تواند در صنعت پتروشیمی نیز مورد استفاده قرار بگیرد، «صندوق سرمایه‌گذاری پروژه» نام دارد. در این روش، سرمایه‌ لازم برای اجرای پروژه با مشارکت آحاد مردم تامین می‌شود. به این منظور، مالکیت پروژه و منافع حاصل از آن به سهام قابل عرضه در بازار سرمایه تبدیل می‌شود و مردم سهام‌دار پروژه می‌شوند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر