بورس، منتظر حمایت واقعی از صنعت

۱۳۹۴/۰۸/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۱۶۹۳

گروه بورس

شاخص کل روز گذشته 119واحد رشد کرد، این درحالی است که روند سینوسی شاخص در هفته جاری به‌گونه‌ایی بوده که در روز اول 380واحد ریزش داشته و دو روز بعد 119واحد رشد پیدا می‌کند؛ در حالی که داستان باز و بسته شدن نمادها به‌دلیل گزارش‌های 6ماه ادامه دارد و اغلب شرکتها در پوشش سود پیش‌بینی خود نسبت به سال قبل شرایط ضعیف‌تری داشته‌اند. به گزارش «تعادل»، برخی کارشناسان معتقدند که بورس ممکن است یک روز چند واحد مثبت و یک روز چند واحد منفی باشد، اما در مجموع روند نزولی ملایمی خواهد داشت زیرا راهکارهای اجرایی بسته ضد رکود دولت و همچنین گزارش‌های منفی 6ماهه شرکت‌ها، باعث تحرک و رشد بورس نخواهد شد. براین اساس، حجم و ارزش معاملات سهام در پایین‌ترین عمق قابل تصور در این بازار دنبال شده است. این درحالی است که به‌نظر می‌رسید روند معاملات به آرامی در حال گرایش به سمت خرید سهام است به‌طوری که با عبور از فضای بهت‌زده گزارش‌های 6ماهه شرکت‌ها، به‌نظر می‌رسید بازار سهام انگیزه‌یی دوباره برای متقاضیان سهام به‌ویژه نوسان‌گیران ایجاد کرده است. کارشناسان در این خصوص اعتقاد دارند اصلاح تغییرات ساختاری در صنعت الزامی است. علی رحمانی، مدیرعامل اسبق بورس اوراق بهادار تهران در همین رابطه معتقد است که آنچه بازار سرمایه به آن نیاز دارد برداشته شدن گام جدی دولت برای نظام‌‌مند شدن و اصلاح سیاست‌گذاری‌ها در بخش صنعت است. مدیرعامل اسبق شرکت بورس اوراق بهادار تهران با بیان اینکه هنوز سیاست‌های قیمت‌گذاری و نحوه تعامل دولت با صنایع داخلی برای سرمایه‌گذاران مشخص نیست، افزود: آنچه در صنعت کشور منجر به ایجاد رانت می‌شود، قیمت‌گذاری خوراک یا نهاده‌های تولید نیست، بلکه نبود شفافیت در سیاست‌گذاری‌ها و نحوه نظارت بر صنایع از سوی دولت است.

وی افزود: در حال حاضر با وجود گذشت بیش از دو سال هنوز مکانیسم مشخصی برای قیمت‌گذاری خوراک مجتمع‌های پتروشیمی یا پالایشگاهی وجود ندارد، این درحالی است که در دوره‌یی قیمت جهانی نفت خام حول‌وحوش 100دلار بود و قیمت هر تن متانول نیز به 450دلار می‌رسید، از این رو تعیین قیمت 13سنتی هر متر مکعب خوراک برای پتروشیمی‌ها با اعتراض چندانی مواجه نبود، اما اکنون که قیمت جهانی نفت خام به نقطه حضیض رسیده، هیچ‌کس حاضر به سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی براساس این نرخ نیست. وی بر این باور است که چنین سیاست‌هایی برای سرمایه‌گذاری در صنایع کشور بازدارنده بوده و با چنین فرمول‌های قیمت‌گذاری هیچ‌گاه کشور موفق به جذب منابع سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی نخواهد شد، مگر اینکه دولت علاقه‌یی برای توقف فعالیت بخش خصوصی در صنعت پتروشیمی داشته باشد. وی ادامه داد: در سایر حوزه‌های سرمایه‌گذاری از جمله معادن نیز با چنین رفتارهایی از سوی دولت مواجه هستیم، کما اینکه در دوره‌یی وقتی قیمت هر تن سنگ آهن به 110دلار در دنیا می‌رسید، علاوه بر تعیین عوارض 30درصدی صادرات مالیات 9درصدی ارزش افزوده و 20درصدی مالیات بر عملکرد به فعالان صنعت تحمیل می‌شد که در نهایت خالی ماندن جیب کارفرمایان و سهامداران این صنعت را در پی داشت. وی گفت: در حال حاضر همواره بر عدم خام‌فروشی در کشور تاکید می‌شود و فعالان معدنی کشور تلاش می‌کنند تا از طریق فرآوری محصولات معدنی بیشترین ارزش افزوده را برای کشور ایجاد کنند، اما با سیاست‌های متناقض دولت قادر به ایستادن به روی پای خود نیستند. مشابه همین مسائل در حوزه‌های پالایشی و نحوه رابطه آنها با وزارت نفت نیز وجود دارد.

رحمانی با بیان اینکه علاوه بر بسته خروج از رکود بازار سرمایه نیازمند بسته سیاست‌های صنعتی برای تشویق سرمایه‌گذاری است تصریح کرد: دولت در جایگاهی قرار دارد که همواره میل به انحصارگری در صنایع باعث می‌شود، تا سایر سرمایه‌گذاران بخش خصوصی را متهم به رانت‌خواری در صنعت کند.

وی گفت: دولت باید به عنوان مقام ناظر در جایگاهی قرار بگیرد که همواره تنظیم‌کننده سیاست‌های اجرایی در حوزه‌های نفت و گاز و سایر صنایع کشور باشد. در صنایعی که می‌توان وضعیت نسبی ایجاد کرد، نباید فرصت‌های سرمایه‌گذاری را با اتهام رانت‌خواری از بین برد. استاد دانشگاه الزهرا (س) تهران بااشاره به نامه اخیر 4وزیر کابینه رییس‌جمهور عنوان کرد: اینکه دولت پذیرفته رکود در فضای کسب و کار کشور وجود دارد را باید به فال نیک گرفت، اما بسته‌های حمایتی کوتاه‌مدت فقط می‌تواند، به‌عنوان تسکین‌‌دهنده‌های موقت برای بازار سهام آثار موقتی را در پی داشته باشد. وی ادامه داد: آنچه که در نامه اخیر 4وزیر کابینه دولت تدبیر و امید به آنها اشاره شد، به درستی به بخشی از مسائل اقتصادی اشاره دارد که در آن وزرای کار و دفاع به‌دلیل تحت پوشش دادن صندوق‌های بزرگ بازنشستگی با حجم زیادی از سرمایه‌گذاری‌ها در بازاری مواجه شده‌اند که دیگر نمی‌تواند، پاسخگوی مستمری‌بگیران کشور باشد، اما با این همه بسته خروج از رکود تنها به بخشی از انتظاراتی که از نامه اخیر 4وزیر انتظار می‌رفت، پاسخ داده است. رحمانی با تاکید بر ایجاد و استقرار نهاد مستقل ناظر برای تعیین قیمت یا فرمول‌گذاری برای صنایع داخلی کشور گفت: برای تعیین نرخ خوراک صنایع پتروشیمی یا پالایشگاهی نیازی به تشکیل کمیته در وزارت نفت یا مجلس نیست، بلکه باید از طریق نهاد مستقلی مشابه شورای رقابت چنین موضوع‌هایی را حل و فصل کرد. وی ادامه داد: هم‌اکنون سیاست‌های وزارت نفت ضربه‌های شدیدی به سرمایه‌گذاری در حوزه‌های پالایشی و پتروشیمی زده و تا زمانی که این سیاست‌ها اصلاح نشود، هیچ ابزار تشویق‌کننده‌یی برای جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی وجود نخواهد داشت، در عین حال التزام و هماهنگی میان بخش‌های مختلف دولت و تقویت روابط بین بخشی باید، بیش از پیش افزایش یابد.


معاملات تالار شیشه‌‌ای

بازار سهام دیروز درحالی با سبز شدن دسته جمعی همه نماگرهای منتخب خود روبه‌رو شد که به نظر می‌رسید پس از عبور فضای بهت‌زده ناشی از ارائه گزارش‌های نه چندان مطلوب شرکت‌ها، بهانه‌یی برای ورود دوباره خریداران به ویژه نوسان‌گیرها به بازار پیدا کرده است. شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات روز گذشته، سه‌شنبه 5 آبان ماه 94 با 119واحد افزایش به رقم 62 هزار و 923 واحد رسید. شاخص قیمت وزنی نیز با افزایش 46واحدی در پایان معاملات دیروز این بازار خود را به رقم 46هزار و 617 واحد رساند. شاخص سهام آزاد شناور اما با 158واحد افزایش عدد 69 هزار و 950 واحد را تجربه کرد. شاخص بازار اول نیز درحالی با رشد 129واحدی به عدد 43هزار و 867واحد دست یافت که شاخص بازار دوم بدون تغییر روی رقم 138هزار و 587 واحد ایستاد. طی معاملات روز گذشته نماد معاملاتی سه شرکت سرمایه‌گذاری غدیر با 45 واحد، بانک ملت با 23واحد و پالایش نفت بندرعباس با 19واحد افزایش بیشترین تاثیر مثبت را در برآورد شاخص کل بورس به جای گذاشتند. در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های سیمان قائن با 10واحد و گروه مپنا و فولاد خوزستان هر یک تا 6 واحد کاهش بیشترین تاثیر منفی را در محاسبه نماگر به نام خود ثبت کردند. طی معاملات دیروز ارزش کل معاملات بورس تهران به بیش از 48میلیارد تومان بالغ شد که ناشی از دست به دست شدن 236میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 22هزار و 893 نوبت داد و ستد بود.

براساس این گزارش دیروز نماد معاملاتی شرکت‌های شیشه و گاز به همراه حق تقدم خرید این شرکت، سرمایه‌گذاری غدیر، ماشین‌سازی اراک، لیزینگ‌ خودور غدیر، سبحان دارو، آهن و فولاد ارفع از سوی ناظر بازار سهام متوقف و در عین حال نماد معاملاتی شرکت‌های سیمان بهبهان، سیمان دورود، سیمان شاهرود، سیمان صوفیان، سیمان داراب، ‌صنایع شیمیایی فارس، لبنیات پاک، سرمایه‌گذاری و صنعتی سپنتا، کاشی پارس، پشم شیشه ایران، دشت مرغاب، سالمین، شیر پاستوریزه پگاه خراسان، ماشین‌سازی نیرومحرکه، فیبر ایران، صنایع لاستیکی سهند، توسعه معدنی و صنعتی صبا نور، نفت سپاهان و سرمایه‌گذاری توسعه صنایع سیمان بازگشایی شدند. روز گذشته در بازار سهام 240میلیون سهم بانک آینده از سوی سهامدار عمده این بانک به یک شخصی حقیقی به ارزش 28میلیارد و 800میلیون تومان و به قیمت هر سهم 120تومان واگذار شد. این گزارش حاکی است، روز گذشته همچنین معاملات کد به کد از سوی برخی حقوقی‌ها پیگیری شد به طوری که در نماد معاملاتی پتروشیمی مبین بیش از 16میلیون سهم به ارزش 5 میلیارد تومان از سوی هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس به کد شرکت‌های تابعه آن کد به کد شد. در نماد معاملاتی بانک ملت نیز معاملات درون‌گروهی به جابه‌جایی اندکی کمتر از 10میلیون سهم به ارزش بیش از یک میلیارد و 955میلیون تومان منتهی شد. در نماد معاملاتی پتروشیمی جم نیز 3میلیون سهم به ارزش بیش از 2میلیارد تومان از سوی حقوقی این شرکت کد به کد شد.


معاملات آیفکس

روز گذشته در بازار فرابورس 311میلیون و 810هزار ورقه بهادار در 12هزار و 967 نوبت به ارزش یک هزار و 577 میلیارد ریال داد و ستد شد.

روز گذشته ضمن تقویت آیفکس به 701 واحد، گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان با معامله 12میلیون و 760هزار سهم بیشترین حجم و سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی با 29میلیارد و 310میلیون ریال بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند.

این درحالی است که بیشترین افزایش قیمت روز گذشته مربوط به سهام بیمه دی و پس از آن ذوب‌آهن اصفهان و پالایش نفت لاوان بود و نماد شرکت‌های ذوب‌آهن اصفهان، پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان، بانک دی، قند شیروان، سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، پالایش نفت تهران و پالایش نفت لاوان به عنوان پربیننده‌ترین نمادهای فرابورسی معرفی شدند.

از سوی دیگر شرکت‌های نیرو سرمایه، سرمایه‌گذاری مسکن زاینده‌رود و صنایع نسوز توکا با بیشترین افت قیمت روبه‌رو شدند و اوراق تسهیلات مسکن در بازه 625 تا 676هزار ریال دست به دست شد. طبق این گزارش، صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه آینده روشن با معامله 613هزار و 220 سهم بیشترین حجم معاملات ETF را از آن خود کرد و اوراق مشارکت نفت وگاز پرشیا با داد و ستد 900هزار ورقه بهادار بیشترین حجم معاملات اوراق با درآمد ثابت را داشت. گفتنی است، دیروز نماد معاملاتی شرکت آهن و فولاد ارفع با توجه به تعدیل با اهمیت سود هر سهم سال مالی 1394 و نماد معاملاتی شرکت سبحان دارو جهت برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام در روز شنبه مورخ 9 آبان در پایان معاملات امروز متوقف شد.


معاملات تالار نقره‌ای

روز سه‌شنبه 5 آبان ماه 106هزار تن انواع کالا در تالارهای مختلف بورس کالای ایران عرضه ‌شد. روز گذشته در تالار فرآودره‌های نفتی و پتروشیمی 53هزار و 453 تن انواع مواد پلیمری، 38هزار و 600 تن انواع قیر و 5500 تن گوگرد روی تابلوی عرضه می‌رود. تالار صادراتی نیز شاهد عرضه 5700 تن قیر 6070 بود. شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو) با 300 تن شمش هزارپوندی 99.75 با قیمت پایه 57 هزار و 755ریال در تالار محصولات صنعتی و معدنی حضور یافت. این گزارش همچنین حاکی است 400 تن سبوس برنج گرگان به صورت سلف راهی تالار محصولات کشاورزی شد. دیگر عرضه‌های این روز تالار محصولات کشاورزی، یک هزار تن ذرت دامی 500 تن کنجاله سویا پرک و 210 تن انواع برنج بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر