صادرات رمز موفقیت اقتصاد کشور

۱۳۹۴/۰۷/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۱۶۰۱

روز ملی صادرات را به تمامی دست اندرکاران امر صادرات تبریک عرض می‌نمایم. بنظر من در اقتصاد تمام کشورها، صادرات مهم‌ترین عامل پیشرفت اقتصادی است و به همین دلیل تمام قوانین می‌بایستی در راستای کمک به صادرات و برداشتن معضلات پیش روی آن باشد.

مقوله صادرات را می‌توان از زوایای مختلف مورد بررسی قرار داد:

1- اشتغال زایی 2- رشد در آمد سرانه 3- سهم آن در تولید ناخالص ملی 4- ارز آوری 5- نرخ ارز و اثرات آن در بهبود صادرات 6- سایر نکات

اینجانب نرخ ارز را مورد بررسی قرار می‌دهم. تمام کشورهای توسعه یافته و کشورهایی که اقتصادشان بر محور صادرات است مانند امریکا، چین و ژاپن با هدف پایین نگهداشتن پول ملی خودشان و تقویت ارزهای خارجی کمک به صادرکنندگان می‌کنند ولی متاسفانه در دولت پیشین همواره با نگرشی عوام فریبانه و با پایین نگهداشتن نرخ ارز خسارت فوق‌العاده‌یی به امر صادرات زده شد، همچنین اکنون نیزعوامل این طرز تفکر به محض اینکه مقدار ناچیزی قیمت ارز در بازار بالا میرود هجوم ناجوانمردانه‌یی به دولت و وزرای اقتصادی وارد می‌آورند مبنی بر اینکه چنانچه مردم می‌دانستند قیمت ارز را شما به این میزان نگه خواهید داشت هیچ موقع به شما رأی نمی‌دادند که این بحثی بسیار غیر منصفانه است.

در حالی که دولت فعلی به خاطر مشکلاتی که دولت پیشین برایش به ارمغان آورده است با وجود اینکه درآمد نفتی به یک چهارم سال‌های قبل رسیده است در طول این دو سال و اندی موفق به ثبات نرخ ارز شده است.

خوشبختانه دولت جناب آقای روحانی و وزیران محترم اقتصادی ایشان به نقش و اهمیت صادرات در پیشبرد اقتصادی کشور کاملا " واقف هستند و همواره سعی در ایجاد فضایی سالم برای رشد و شکوفایی صادرات را دارند.

برای رسیدن به اهداف کل نظام در امر صادرات لازم است که آحاد مردم ومسوولان دست به دست هم داده و از امر صادرات پشتیبانی نمایند.

ذکر این نکته حائز اهمیت است کشور چین با همه ذخایر ارزی که دارد ارزش پولی خود را فقط و فقط برای اهداف صادراتی کشور پایین نگهداشته است. در پایان با اشاره به یک مصداق عینی اهمیت تصمصم‌گیری‌های کلان در امر اقتصاد را بدین صورت بیان می‌نمایم که اتحادیه صادرکنندگان روده ایران در طول یکسال و با اشتغال حدود ده هزار نفر بصورت مستقیم و غیر مستقیم در این صنعت و با تلاش شبانه روزی موفق به کسب یکصد میلیون دلار صادرات شده است اما متاسفانه در دولت قبلی با پایین نگداشتن نرخ ارز، وارداتی و مصرفی کردن اقتصاد کشور تمام این مبالغ خرج واردات یک کالا آن هم به نام چوب بستنی گردید.

با امید به روزی که همه آحاد جامعه در تفکر رشد و ارتقای صادرات باشند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر