تقدیر باشکوه از بانوی غزل

۱۳۹۳/۰۶/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۱۶

پیکر سیمین بهبهانی با شعر و موسیقی و حضور دوستدارانش از تالار وحدت به سمت آرامگاه خانوادگی این شاعر غزل‌سرا در بهشت زهرا (س) تشییع شد. در این مراسم محمود دولت‌آبادی‌، محمدرضا شجریان‌، جواد مجابی‌، ابوالحسن تهامی‌ (دوبلور و داماد سیمین بهبهانی) و علی بهبهانی (پسر ارشد سیمین بهبهانی) سخن گفتند. همچنین شهرام ناظری‌، همایون شجریان و صدیق تعریف قطعاتی از شعرهای سیمین بهبهانی را به صورت آواز اجرا کردند.

همچنین در مراسم تشییع پیکر سیمین بهبهانی چهره‌هایی همچون علی مرادخانی (معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، بهمن فرمان‌آرا، جعفر پناهی، نسرین ستوده، ضیاء موحد، فرهاد فخرالدینی، محمد بسته‌نگار، علی دهباشی، اکبر زنجانپور، علی میرزائی، علی باباچاهی، یغما گلرویی، فاطمه راکعی، محمود معتقدی، ناصر فیض، ساعد باقری، عبدالحسین مختاباد، گوهر خیراندیش، رویا نونهالی، مهناز افشار، پوری بنایی،‌ سیروس ابراهیم‌زاده، مریم بوبانی، محمد متوسلیان و ناهید توسلی حضور داشتند.

در این مراسم محمدرضا شجریان بعد از مجابی، تهامی و دولت آبادی سخنرانی کرد و با اشاره به آفتاب گفت: وقتی معاون هنری گفتند که نشده برای این مکان سایبان درست کنند، گفتم مهم نیست تحمل مردم ما بیش‌تر از این‌حرف‌هاست.

این هنرمند و رییس شورای‌عالی خانه موسیقی ادامه داد: من از طرف هنرمندان موسیقی این‌جا آمدم تا به غزل‌بانوی ایران عرض احترام کنم. سیمین بهبهانی زنی است که تاریخ‌ساز شد. او به همه جهان به عنوان خانواده می‌نگریست و فکرش صلح و دوستی و صفا برای آن‌ها و پشتوانه فکری‌اش دفاع از حقوق زن و مادری بود.

شجریان با گفتن این سخن که جهان را مردان می‌سازند و مردان را زنان، ادامه داد: به همه شما تسلیت می‌گویم. سیمین همیشه در تاریخ ما زنده است و در ما زندگی می‌کند.

او به همه به شکل یک مادر محبت می‌کرد و امیدوارم بیش از پیش ما قدر مادران‌مان را بدانیم.

بعد از استاد شجریان، فرزند ایشان همایون شجریان به جایگاه رفتند تا یکی از ترانه‌های آلبوم معروف «چرا رفتی» را برای مردم بخواند. ایشان با خواندن آهنگ «کولی» که شعرش سروده سیمین بهبهانی است، فضای مراسم را دگرگون کردند. همچنین استاد شهرام ناظری هم بعد ازشجریان پسر به جایگاه رفتند و غزل معروف «دوباره می‌سازمت وطن» را اجرا کردند.

گزیده ای از سخنان بزرگان شعر و موسیقی در مراسم تشییع پیکر سیمین بهبهانی:

محمود دولت آبادی:سیمین بهبهانی با عزت زیست و با عزت از دنیا رفت او انسانی پیروز بین دو عدم بود.

جواد مجابی: سرگذشت سیمین سرگذشت ملت ایران است وسیمین بهبهانی شاعری بود که از تقویم امروز گذشت و به تاریخ پیوست.سیمین هرگز انسانی مصلحت‌اندیش نبود، بلکه او تا پایان عمر در کمال وفاداری به مردم خود متعهد ماند و مردم نیز پاسخ وفاداری او را دادند.

آنچه واقعیت دارد این است که سیمین شاعری ماندگار شد به این خاطر که هم سرنوشت ملتش بود.در پایان نیز علی بهبهانی، فرزند ارشد سیمین بهبهانی، در سخنان کوتاهی گفت: مادرم همه وطن و مردمش را دوست داشت و دلش می‌خواست یک متر و هفتاد صدم گورش خاک وطنش باشد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر