ضرورت معافیت مالیاتی تعاونی‌های مرزنشین

۱۳۹۴/۰۷/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۱۵۹۵

شرکت تعاونی مرزنشینان بخش کوهسار سلماس در سال 1378 با هدف خدمات رسانی به سهام داران و جلوگیری از مهاجرت مرزنشینان و ورود کالاهای قاچاق و کمک به معیشت مرزنشینان تأسیس شد و در حال حاضر تعداد 4550 خانوار به جمعیت 18350 نفر عضو این شرکت تعاونی می باشند.محمدعلیزاده؛ از سال 1378 به عنوان مدیرعامل شرکت تعاونی مرزنشینان کوهسارمشغول به کار است. وی درگفت و گویی با « تعادل» به مناسبت روزملی صادرات از راز و رمز موفقیتش می گوید: مدیران باید همه جوانب را در نظر بگیرند و همیشه به دنبال شفاف سازی باشند. شفافیت و سلامت بودن مدیریت ، موجب خدمت و جلب اعتماد سهام داران و مرزنشینان می شود واین درحالی است که استفاده از تجارب و تفکرات افراد موفق و صاحب نظر نیز باعث می شود که بتوانیم در مشکلات پیروز شویم.


در خصوص خدمات و فعالیت های تعاونی توضیح دهید؟

این شرکت تعاونی دارای 4 فروشگاه رفاه به منظور خدمات رسانی به اعضاء در بخش مرزی کوهسار به صورت عمده و خرده، خدمات رسانی می کند. با توجه به اینکه مرزنشینان این بخش در منطقه ای بسیار گسترده و صعب العبور و سرد سیر زندگی می کنند لذا برای خانوارها به نرخ مصوب کپسول گاز مایع 11کیلویی مردمی در اکثریت روستاها خدمات رسانی انجام می دهد و از این نعمت بزرگ بهره مند هستند.

لذا در اسفند ماه سال 93 در جهت تنظیم بازار و کمک به مرزنشینان به ارزش

(550 میلیون تومان) کالاهای ضروری شامل برنج - روغن - قند - شوینده بین سهام داران محترم توزیع شده است.

میزان صادرات و ارزآوری تعاونی مرزنشینان کوهسار چقدر است؟

شرکت های تعاونی مرزنشینان به صورت پایاپای معامله انجام می دهند و این شرکت تعاونی توانسته به میزان 785/482/7 دلار صادرات از طریق گمرک ارومیه و پیرانشهر به کشورهای ترکیه و عراق صادرات کند. در حقیقت این شرکت تعاونی به عنوان صادر کننده نمونه در سال 93 شناخته شده است.

سهم اعضاء تعاونی در صادرات را بیان کنید؟

هر یک از اعضاء تعاونی به ارزش 135 دلار سهمیه صادرات دارد.

در زمینه ارائه خدمات به مرزنشینان با چه مشکلاتی روبه رو هستید؟

25درصد از درآمد شرکت‌های تعاونی مرزنشینان به مالیات اختصاص یافته و محدود بودن 75 قلم کالای وارداتی برای مرزنشینان که به علت عدم صدور کالاهای وارداتی به استان های همجوار با مشکل مواجه می باشد و لیست کالاهای وارداتی نسبت به شرایط اقلیمی بسیار متفاوت است که بیشتر کالاهای وارداتی که برای مرزنشینان در نظر گرفته شده قابل ورود نمی باشد و مورد استفاده مرزنشینان قرار نمی گیرد و نیز بالا رفتن هزینه های صادراتی و عدم بسته بندی کالا نسبت به استاندارد روز و عدم وجود راهکارهای کالاهای صادراتی به بازارهای هدف و نیز بدهی تعاونی های مرزنشینان به اداره دارایی، مهمترین مشکلات تعاونی های

مرزنشینان است.

انتقادات و پیشنهادها خود را از دولت و مسئولان بفرمایید؟

شواهد نشان می دهد ارائه کاهش تسهیلات به مرزنشینان آثار منفی خواهد داشت که موجب مهاجرت و تخلیه مرزها خواهد شد، از مسئولین محترم درخواست داریم با توجه به اینکه مرزنشینان قشری زحمت کش و مرزبان واقعی در مرزهای کشور عزیزمان می باشند و اکثریت مرزنشینان به علت بیکاری رنج می برند.

امیدوارم دولت تدبیر و امید نسبت به مشکلات مرزنشینان اقدامات لازم را بعمل آورند و همانطوری که همه تعاونی‌ها از پرداخت مالیات معاف می‌باشند، درخواست عاجزانه داریم شرکت‌های تعاونی مرزنشینان که واقعا در مناطق کمتر توسعه یافته و با حداقل امکانات زندگی می‌کنند نیز از این معافیت بهره‌مند شوند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر