صنعت نساجی و پوشاک موتور مولد و محرک اشتغال اقتصاد مقاومتی صادرات‌محور

۱۳۹۴/۰۷/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۱۵۹۰

صنعت نساجی و پوشاک یکی از اساسی و مهمترین صنایعی است که بشر با آن گذران عمر می کند و قدمت آن به هزاران سال پیش برمی‌گردد.

ابتدا کشورهایی که تمدن قدیمی دارند در این صنعت شروع به کار کرده اند. و ایران نیز که دارای تمدن و فرهنگ با قدمتی طولانی است به همین نسبت در صنعت نساجی از سابقه بالا برخوردار است. از زمان صنعتی شدن تولیدات و کارخانجات اولین کارخانه هایی که در ایران صنعتی و مکانیزه شد، صنایع نساجی و پوشاک بود که زمانش به حدود بیش از یک قرن قبل بر می گردد. صنعت نساجی پتانسیل قوی و موثری در رشد اقتصادی دارد. کشور هایی که رشد اقتصادی بالایی دارند در این صنعت حرفی برای گفتن دارند؛ برای مثال آلمان در صنعت نساجی بسیار قوی است و این صنعت توانسته موتور محرکه و مولد اقتصاد صنعتی و صادراتی در این کشور باشد.

چین، هند و ترکیه از جمله کشورهای در حال توسعه‌ای هستند که در صنعت نساجی تمرکز بسیار قوی داشته‌اند زیرا به این نتیجه رسیده‌اند که موتور قوی و صعودی برای رونق بخشیدن به اقتصاد ، صنعت نساجی است.

اکنون مطابق با دستور مقام معظم رهبری آنچه تحت عنوان اقتصاد مقاومتی مطرح است می‌تواند الگوی بسیار خوبی برای پرداختن به نساجی باشد تا روزنه بسیار خوبی به روی صادرات باز کند که در پی آن منابع داخلی حفظ شود و از سایر کشورها بی نیاز شویم.صنعت نساجی در کشورهای در حال توسعه توانسته موجب اشتغالزایی، گردش اقتصادی، تراز مثبت مالی و صادرات شود. دراین کشورها صنعت نساجی در مقایسه با صنایع دیگر همواره سهم بیشتری داشته که توانسته تامین کننده نیازهای داخلی و پوشش دهی برای عدم خروج ارز و هم افزایش صادرات شود و ما می‌توانیم به عنوان الگو از آنها استفاده کنیم.در کشور ما این صنعت بعد از نفت و گاز بیشترین اشتغال زایی را به خود اختصاص داده و در برنامه توسعه به عنوان سومین صنعت شناخته و هدفگذاری شده است. اکنون نیاز است تا توسط هیاتی از کارشناسان و با نگاهی عمیق برای این صنعت برنامه‌ریزی دقیقی انجام شود؛ آن هم با نظر کارشناسانی که صرفا دیدگاهی دولتی و تولیدی نداشته باشند بلکه مجموعه ای از کارشناسان که بتوانند راهکاری برای افزایش تولید، تامین مواد اولیه و مهمتر از آن با رویکردی صادراتی به نساجی بپردازند. همچنین باید کارشناسان متخصص در زمینه فروش و برند سازی و تبلیغات درعرصه های جهانی در این راستا به فعالیت بپردازند. با انتقال تکنولوژی و نوسازی صنایع، تولید صورت می‌گیرد اما آنچه مهم و مدنظر مصرف کننده هم در داخل و هم آن سوی مرزها است، بازار یابابی و پشتوانه خدماتی است که یک مصرف کننده به آن نیاز دارد.به عنوان مثال کشور ترکیه توانسته در این راستا بسیار خوب کار کند و در سرتاسر دنیا بازارها صادراتی به خود اختصاص بدهد. اما مشکلی که این روزها گریبان‌گیر صنعت نساجی این کشور شده است افزایش هزینه نیروی انسانی در ترکیه نسبت به ایران است. اکنون این فرصت مناسبی است که می‌توانیم از آن به نفع اقتصاد کشور بهره مند شویم. اما دست‌یابی به این هدف نیاز به متخصصانی در این رشته و مستلزم یک حرکت ملی است. در گام نخست باید نیاز داخلی کشور را پوشش دهیم و در پی آن به ارتقای کیفیت و تصحیح سیستم توضیع بپردازیم. این در حالی است که حتی قبل از شرایط تحریم ها ما شاهد حضور گسترده کشورهای دیگر برای به دست گرفتن بازار پوشاک ایران در فروشگاه‌های زنجیره‌ای بوده ایم. حال باید با حمایت از تولیدکنندگان داخلی و به دست‌گرفتن بازار داخلی بتوانیم تولیدات پوشاک را در کشور افزایش دهیم و پاسخگوی نیاز داخلی باشیم.برای افزایش کیفیت باید به نوسازی صنایع بپردازیم و قیمت آن را به گونه ای رقابت پذیر با کالاهای وارداتی عرضه کنیم.مدل، طرح و مد در این صنعت از دیدگاه مشتری بسیار حائز اهمیت است که باید به موازات کیفیت ارتقا یابد. این در حالی است که کالاهای ایرانی به سایر بازار ها می رود و با استقبال مواجه می شود اما کالاهای بدون کیفیت آسیای شرقی وارد کشور می شود و به عنوان محصولات ایرانی عرضه می شود و نمی تواند پاسخ گوی نیاز مشتری باشد و گاهی به دلیل ناآگاهی این معضل رخ می دهد.

از دیگر موانع پیش روی این صنعت این است که میزان ارز خروجی از کشور در زمینه نساجی بسیار بالاست بنابراین برای جلوگیری از ادامه چنین مشکلی باید مصرف کننده داخلی را راضی نگه داریم. از دیگر سو صرفا نمی شود با فروش کالاهایی که وابسته به نفت و گاز هستند، سبد کالایی خود را تکمیل کنیم. با نگاهی عمیق به سبد کالاهای کشورهایی با اقتصاد قدرتمند شاهد جایگاه پررنگ صنعت نساجی خواهیم بود.

امروز برای از بین بردن مشکلات پیش روی نساجی تنها نمی‌توان به معافیت‌های مالیاتی و یا برخی معافیت‌های دیگر بسنده کرد. آنچه در این زمینه میتواند موثر باشد نیاز به برنامه ریزی دقیق است وپرداخت مشوق ها از سوی دولت می تواند بخشی از این برنامه ها باشد. در ادامه این برنامه ریزی ابتدا به دست آوردن بازار داخلی و به روز کردن این صنعت برای نفوذ در بازارهای صادراتی می تواند با نگاهی صحیح و همه جانبه به عنوان حرکت ملی در این اهداف گنجانده شود.

متاسفانه نگاه مسئولین ، بانک ها و مردم یکی دیگر از معضلات پیش روی این صنعت هست. با اصلاح این دیدگاه نساجی و پوشاک می تواند جایگاه اصلی خود را در اقتصاد به دست بیاورد. در کشور ما نساجی بر مبنای سازمان WTO حرکت می کند. این در حالی است که حمایتی که از دیگر صنایع می شود از نساجی صورت نمی گیرد؛ اما با تمام موارد ذکر شده باز این صنعت همیشه قویترین صنعت بوده است. از دیگر مواردی که باید حتما مورد توجه قرار بگیرد قاچاق پوشاک است. از آنجا که پوشاک سهل الوصول ترین کالا برای انواع قاچاق های رسمی و غیررسمی محسوب می شود به راحتی پوشاک به صورت قاچاق وارد کشور میشود اما این اتفاق برای دیگر صنایع به این آسانی رخ نمی دهد. به طور مثال واردسازی خودرو به کشور باید یک مسیر قانونی را طی کند، اما برای نساجی این مسیر و راهکار نظارتی تدوین نشده است. ضمن اینکه حجم مسافرت برون مرزی بالایی داریم و بخش عمده سوغات شامل پارچه و پوشاک، موجب خروج ارز می شود. با توجه به تمام این مشکلات و عدم نظارت کافی همچنان این صنعت به فعالیت مستمر خود ادامه می دهد.واردات در هر کشوری جزو نیازهای اقتصاد است اما باید از کانال صحیح و راهکار درست صورت گیرد. این کار باید از طریق واردکنندگان مشخص‌باشد نه کارت های بازرگانی نامعلوم، که نه ارزش افزوده و نه مالیات پرداخت می کنند. از سوی دیگر عدم صحت اظهارات گمرکی از سوی برخی از واردکنندگان یکی دیگر از چالشهای پیش روست. با وجود تمام مشکلات برشمرده شده، این صنعت همچنان با پویایی به راه خود ادامه می دهد. اگر برنامه ریزی صحیح حمایتی، اجرایی، نظارتی و تدوین نقشه راه صحیح متشکل از کارشناسان خصوصی و دولتی صورت بگیرد می تواند راهگشا باشد.

رسالت گروه زندگی :

- احیای صنعت نساجی و پوشاک در چارچوب اقتصاد مقاومتی و صادرات محور

- معرفی مجموعه گروه زندگی

مجموعه گروه زندگی تقریبا قدمت 04 ساله دارد. اولین شرکت نساجی گروه زندگی اطلس چاپ بوده که تاسیس آن به 0631 بر می گردد.

گروه زندگی تمرکز اصلیاش در صنعت نساجی است اما در گروه مواد غذایی، کشاورزی، دامپروری و گردشگری زیر مجموعه های مختلفی دارد و توانسته است سرمایه‌گذاری کند.

موسس گروه زندگی مرحوم حاج محسن مظاهری است و افزون بر 6444 نفر در این مجموعه مشغول به کار هستند. شرکت های زیر مجموعه گروه زندگی در بخش نساجی و پوشاک شامل: نساجی بروجرد، وطن اصفهان و اطلس چاپ ریسندگی هدف و حیات گستر بروجرد می باشد.

هدف شرکت حیات گسترو چند شرکت بازرگانی ، پخش کالای تولید شده است که در زمینه تولید منسوجات ، ایجاد و توسعه فروشگاههای پوشاک کالای خواب و منسوجات خانگی این مجموعه فعالیت دارد.

برنامه و چشم انداز اصلی گروه تبدیل شدن به بزرگترین هلدینگ نساجی و پوشاک در منطقه خاورمیانه و آسیای شرقی است. چون پتانسیل این برنامه در کشور ما موجود است. اهداف این مجموع برنامه‌ریزی و طرح های توسعه برای اشتغالزایی و توسعه صنایع‌ راهبردی است که امید آن می‌رود با همکاری دولت تدبیر و امید 04درصد تولیدات به صادرات اختصاص داده شود.طرح هایی که در برنامه‌ریزی این مجموعه مدنظر قرار گرفته در مرحله ایجاد اعتبارات بانکی است که درحال رای زنی و قرارداد صادراتی هستیم.گروه زندگی توانسته جهت برنامه ریزی صادراتی به برند بین‌المللی دست یابد و در کشورهای مختلف به ثبت رسیده است. در ادامه توسعه این مجموعه در حال بررسی ایجاد فروشگاههای پوشاک و منسوجات خانگی به صورت مراکز بزرگ در کشورهای همسایه و اروپا هستیم. در این زمینه مطالعات اولیه انجام شده که شامل مکان یابی و ساختار فروشگاه است. برای نرم افزارهای مربوط به چگونگی ارسال کالا، تامین، فروش، انبار و .... در حال تحقیقات هستیم. در بحث صادرات مجموعه زندگی شاید از طریق خود شرکت نتوانسته صادرات داشته باشد اما 04 تا 64 درصد کالای تولیدی صادر می‌شود که توسط شرکتهای داخلی از ما خریداری می‌شود و چون این شرکت ها تبادل کالا با کشور های منطقه دارند می توانند تولیدات مارا به این وسیله صادر کنند. البته آمار دقیق از میزان کالای صادراتی نداریم، اما برندهای مربوط به نساجی بروجرد و گروه زندگی درکشورهای همسایه و یا یکی دو قلم از کالاها به کشورهای اروپایی در حال بررسی است تا از کانال خود شرکت صادر شود.اکنون معضلی که باعث می شود تمام این برنامه ریزی ها کند پیش برود رکود حاکم بر اقتصاد کشور است که مجموعه را دچار چالش می‌کند و در نتیجه موجب می‌شود زمان بندی که در ایجاد شعب در خارج صورت گرفته کند پیش برود. از سوی دیگر هنگامی که تولیدکنندگان با کمبود نقدینگی مواجه میشوند حرکت آنها انقباضی خواهد شد بنابر این حرکت به سوی صادرات پیش نخواهد رفت. وقتی در بازار داخلی که بخش عمده فروش کالا است با مشکل مواجه بشویم قطعا در بحث صادرات هم نخواهیم توانست به آمار مطلوب دست بیابیم. عدم وجود نقدینگی باعث می‌شود تا اولویت با مسایل داخلی باشد بنابراین مشکلاتی که به علت رکود پیش می‌آید هدف‌ها را به آینده موکول می‌کند. رکود حاکم مانع از پیش برد اهداف انبساطی سریع در بحث می‌شود. یکی دیگر از اهداف مجموعه زندگی توسعه فروشگاه ها برای راحتی و آرامش مصرف‌کنندگان است که به شدت بر این موضوع دقیق شده‌ایم.این مراکز خرید در تهران و سایر استان‌ها با کیفیت عالی و قیمت تمام شده مطلوب در حال توسعه است که قدرت این را دارد که با مشابه خارجی رقابت کند.

یکی از برنامه ها ایجاد بازار متمرکز نساجی و پوشاک در حاشیه شهرهاست. زیرا هزینه ای که مردم در خرید پوشاک پرداخت می‌کنند بخش عمده آن برای اجاره فروشگاه داده می‌شود. با ایجاد فروشگاه‌های زنجیره‌ای در خارج از شهر به علت ارزانتر بودن اجاره این مراکز خرید طبیعی است که مصرف کننده کالا می تواند با قیمت تمام شده ارزانتری خریداری کند و تنها با صرف 04دقیقه حتی در کلان‌شهرها می تواند به این خدمات و فضاهای تفریحی دست پیدا کند. امید آن می‌رود تا با برنامه‌ریزی و مدیریت صحیح و حمایت دولت صنعت نساجی بتواند نقش عمده‌ای در به حرکت درآوردن چرخ های اقتصادی و بازگرداندن پویایی به بازار کشور ایفا نماید.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر