استاندارد جهانی و ورود صادرکنندگان به اقتصاد جهانی

۱۳۹۴/۰۷/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۱۵۶۷

یکی از استراتژی‌های که کشور ما دنبال می‌کند و در برنامه‌ای که دولت بعد از توفیق در توافق هسته‌ای اعلام کرد، توجه جدی به امر صادرات غیرنفتی است. مقوله توسعه صادرات غیرنفتی و بحث جدا شدن از اقتصاد نفتی سال‌های سال است که در مجامع مختلف اقتصادی بیان می‌شود. به هر حال همواره تکیه بر درآمدهای نفتی در دولت‌های پیشین از سوی دولتمردان وجود داشته است. بنابرین نمی‌توان عنوان کرد که توجه به توسعه صادرات غیرنفتی موضوع جدیدی نیست.

از سوی دیگر چاره ای هم برای توسعه صادرات نیست که البته باید چند هدف گذاری مختلف داشته باشیم. در گام نخست، بسیاری از بازارهای صادراتی خود را یا از دست داده‌ایم و یا در این بازارها بسیار کمرنگ شده‌ایم. بسیاری از کالاها که یک روز بازار آن کالاها در کشورهای مختلف از جمله اروپایی‌ها در اختیار ایران بود، رقبای آمدند و جایگزین ما شدند.

برای اینکه بتوانیم به جایگاه اصلی خود در بازارهای صادراتی برگردیم حتما باید در مقوله کیفیت در محصولات داخلی و متناسب با استانداردهای جهانی و ورود به اقتصاد جهانی متناسب با فضای رقابتی خودمان را تطابق دهیم. طبیعتا تاکید کردن ما در این حوزه مستلزم این است که بتوانیم با هم افزایی و یک‌توان مشترک در حوزه رقبا ورود بکنیم و بتوانیم با این سازو کارها به جایگاه واقعی خود برسیم.

تحریم های ظالمانه که علیه کشور ما انجام شده بود به خودی خود این موضوع هزینه‌های تولید ما را افزایش داد و هزینه‌های بالای تولید طبیعتا یک بخشی از قدرت رقابتی صادرکنندگان را گرفته است. امیدواریم که صادرکنندگان ما با در نظر گرفتن اینکه در یک فضای رقابتی باید ورود پیدا کنند متناسب با ادبیات و گفتمان تجاری جهانی بتوانند ورود پیدا کنند بتوانیم به جایگاه مورد قبول خود در این حوزه برسیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر