گذار از پساتحریم و شکوفایی صادرات

۱۳۹۴/۰۷/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۱۵۶۲

اختصاص یک روز از روزهای سال به صادرات و صادرکنندگان، فرصت ارزشمندی است که موجب می‌شود موانع و مشکلات، مزیت‌ها وقوانین مربوط به صادرات بار دیگر مورد توجه مسؤولان و دست‌اندرکاران امر قرارگیرد.

روزملی صادرات را باید نقطه عطفی دانست که فرهنگ صادراتی را درمیان همه فعالان اقتصادی و ملت به بار می‌نشاند و باور و اعتماد عمومی را در خصوص کالای ایرانی یعنی کالای باکیفیت صادراتی اعتلا می‌دهد.

توسعه تجارت خارجی و به ویژه صادرات از عوامل موثر در توسعه اقتصادی کشورها و موتور محرکه اقتصاد محسوب می‌شود که می‌تواند علاوه بر رشد اقتصادی، موجب افزایش توان رقابت‌پذیری کشورها درعرصه‌های بین‌المللی شود.

درکشورما یکی از حوزه‌هایی که دولت می‌تواند بدان افتخار کند، عرصه صادرات غیرنفتی است. اگر توسعه پایدار اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی هدف اصلی دولتمردان و مسوولان کشور است،بنابراین باید امنیت و تسهیلات لازم برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان وجود داشته باشد تا به تولید صادراتی و جایگاه شایسته کشورمان در میان کشورهای دیگر دست یابیم.

حمایت‌های مستقیم و غیرمستقیم دولت از صادرکنندگان کشور، زمینه ساز رشد هر چه بیشتر صادرات خواهد شد و باعث می شود تامین مالی واردات کالاهای مورد نیاز کشور از طریق صادرات صورت پذیرفته و از منابع نفتی در زمینه پوشش بحران‌ها و دوره‌های رکود احتمالی استفاده شود.

از سوی دیگر، افزایش بیش از پیش صادرات غیر نفتی یعنی افزایش تولید و در نتیجه افزایش تقاضا برای نیروی کار که همان ایجاد اشتغال و کاهش بیکاری است و در نتیجه با افزایش صادرات غیر نفتی می‌توان به راحتی معضل بیکاری و حتی تورم را در سطح جامعه ریشه‌کن کرد.

در این میان، رشد صادرات و رونق تولید برای صادرات، به خصوص فعالیت بخش خصوصی در امر صادرات امری قابل تحسین و تقدیر است، اما در این راستا دولت وظیفه سنگینی بر دوش دارد.

اصلاح قوانین، تسهیل کار صادرات و ایجاد امنیت برای تولیدکننده و نیز صادرکننده و مورد احترام قراردادن تولیدکنندگان و صادرکنندگان، همچنین تغییر و تحول در فرهنگ جامعه در عرصه اقتصادی و نیز تلاش برای بالابردن بهره‌وری و دستیابی به کیفیت بیشتر از جمله مسوولیت‌های سنگین و ضروری دولت محسوب می‌شود.

حال که به همت دولت و تیم مذاکره‌کننده وموفقیت در دیپلماسی خارجی به دوران گذار از زمان تحریم‌های ظالمانه‌ علیه ملت ایران به دوران تصویب برجام و لغو تحریم‌ها رسیده‌ایم، شاهد شکوفایی و تحولات گسترده در حوزه‌های مختلف اقتصادی خواهیم بود که بر این اساس کار دولت در حوزه فرصت‌های خارجی، بیش از پیش سخت تراز گذشته است و دولتمردان باید با مدیریت و برنامه‌ریزی دقیق، فضای مناسبی را برای صادرکنندگان بوجود آورند.

هجوم واردات و استقبال سرمایه‌گذاران خارجی از مشارکت در طرح‌های اقتصادی کشور و نیز گسترش و رشد بهینه و هدفمند صادرات و تولیدات صادرات محور و بهره‌گیری ازاین فرصت‌ها، نیازمند تدوین استراتژی، برنامه ریزی صحیح دولت و سیاست‌های اقتصادی دولت است.

به عبارت دیگر، اصلی‌ترین هنر اقتصاددانان و تلاشگران نظام دردوران گذار، باید این باشد که نگاه مثبت ناشی از برجام را مبنا قرارداده و با شتاب به سمت اصلاح معیارها، مبانی و قوانین اقتصادی حرکت کنند و استانداردهای به روزمطابق با جامعه جهانی را مد نظر قرار دهند تا در مسیر توسعه صادرات غیرنفتی پیش رفته و عقب ماندن خود را از سایر کشورها جبران کنیم.

از این رو ضروری است، در روزی که به نام صادرات مزین شده است و صادرکنندگان محترم کشور رو در روی مسوولان و دولتمردان قرار دارند، گفت‌وگوی بی‌پرده، صریح و مطلوب دولت و بخش خصوصی برای سرعت بخشیدن به فعل صادرات انجام شود تا با مشارکت، همفکری و همدلی دولت و فعالان اقتصادی بخش خصوصی، راهکارهای منطقی و قابل اجرا برای توسعه و جهش صادراتی شناسایی شود که شاهد دستیابی به رشد و شکوفایی اقتصاد ایران باشیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر