توسعه صادرات کلید رهایی از رکود

۱۳۹۴/۰۷/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۱۵۶۱

امروز بخش خصوصی ایران بیش از هرزمان دیگری به بازارهای صادراتی به عنوان اصلی اساسی پیش روی خود نگاه می کند. فضای اقتصادی پساتحریم و بازشدن درهای اقتصاد جهانی به روی ایران، می تواند مقدماتی را برای جهش اقتصادی و دستیابی به نرخ های بالای صادراتی به همراه آورد.

از سوی دیگر در داخل کشور نیز تمرکز اساسی دولت و بخش خصوصی برمحور تلاش برای خروج از رکود اقتصادی استوار شده است. برهمین مبنا استراتژی های مورد نیاز اقتصاد کشور باید به شیوه ای تنظیم شود که این اهداف را محقق سازد. اقتصاد ایران دوران رکود را سپری می کند و برای رهایی از این رکود نفس گیر چه چاره ای بهتر از توسعه صادرات وجود دارد. توسعه صادرات، تقاضای بین المللی را برای کالاهای داخلی ما به ارمغان می آورد. کمبود تقاضا، امروز یکی از اصلی ترین ریشه های بحران تولید و رکود اقتصادی محسوب می شود.

بسته اقتصادی جدید دولت که به تازگی رونمایی شده است نیز تمرکز ویژه ای بر روی تقویت تقاضا در داخل دارد تا شاید از طریق تسهیلات بانکی به مصرف کننده، تقاضا برای کالای تولید داخل افزایش یابد و تولید در بخش‌هایی نظیر خودرو سامان یابد. یکی دیگر از راه های حل بحران تقاضا، استفاده کردن از تقاضای خارجی است.

افزایش صادرات از طریق تقویت بازارهای خارجی مسیری مطمئن در راه ایجاد تقاضا برای تولید داخل محسوب می شود. بسته ابتدایی دولت که سال گذشته برای خروج از رکود تهیه شده بود، ضرورت تقویت تقاضای خارجی را مورد اشاره قرار داده اما شرایط به گونه ای پیش رفته است که امسال با کاهش صادرات مواجه بوده ایم.

بر اساس آمارهای رسمی گمرک، طی نیمه نخست امسال صادرت بیش از 14 درصد کاهش یافته است که بخشی از آن مربوط به کاهش قیمت میعانات گازی و محصولات پتروشیمی ناشی از افول قیمت نفت است اما سایر کالاها شامل کالاهای صنعتی، کشاورزی، معدنی، فرش و صنایع دستی نیز با وجود افزایش نسبی قیمت، با کاهش 6.8 درصدی در صادرات مواجه شده اند. وزن کالاهای صادراتی در این بخش 19 درصد کاهش یافته است که این موضوع نگرانی را در مورد از دست دادن بازارهای موجود افزایش داده است. در چنین شرایطی انتظار می رود در کنار تقویت تقاضای داخلی به تقویت تقاضای خارجی نیز اندیشیده شود. سیاست های انبساط پولی که قرار است در پیش گرفته شود، عواقب پیرامونی خود را به همراه دارد.

در این شرایط راه دیگر یعنی استفاده از تقاضای خارجی و افزایش صادرات غیرنفتی، پرثمرترین مسیر برای ایجاد رونق اقتصادی و بهبود وضعیت تولید ناخالص داخلی محسوب می‌شود. از میان برداشتن موانع صادرات و رعایت الزامات تولید صادراتی می تواند، رونق اقتصادی را بدون آنکه تبعاتی نظیر افزایش نرخ تورم حادث شود، به دنبال داشته باشد. انتظار بخش خصوصی از دولت این است که بیشترین تمرکز خود برای بهبود فضای کسب و کار و افزایش درآمدهای ارزی بر روی رفع موانع صادرات معطوف کند. در شرایط جدید اقتصادی که قرار است تحریم های اقتصادی از میان برداشته شود، باید ابتدا به فکر حفظ بازارهای موجود و در اختیار گرفتن بازارهای جدید صادراتی بود.

لازم به تاکید است که اصلی ترین پایه و لازمه توسعه صادرات غیرنفتی توجه به تولید صادراتی است. تولید داخلی باید قابلیت رقابت در بازارهای جهانی را داشته باشد.

در شرایطی که تولیدکننده داخلی با مشکلات زیادی از جمله کمبود نقدینگی برای سرمایه در گردش، هزینه بالای اخذ وام بانکی، فشارهای ناشی برجا مانده از سال های تحریم و سایر دشواری های کسب و کار مواجه است، امکان تولید رقابتی و تولید صادراتی با قیمت تمام شده و کیفیت منطقی را ندارد.

به همین دلیل لازم است که به طور ریشه ای به حل مسائل صادرات پرداخته شود. کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران بعد از تحقیقات گسترده، مشکلات و موانع تولید را استخراج کرده است که با ارائه به مسوولان دولتی خواهان برطرف شدن این مشکلات شده ایم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر