اصرار بر اجرای طرح LEZ تا پایان آبان

۱۳۹۴/۰۸/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۱۵۲۱

گروه مسکن و شهرسازی

طرح جایگزین «محدوده زوج و فرد» در روزهای گذشته و در آستانه آبان‌ماه به دلیل مخالفت مقام‌های پلیس به تعویق افتاد. مسوولان پلیس راهور معتقدند زیر ساخت‌های این طرح آماده نیست. اکنون آنگونه که رییس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران می‌گوید، قرار است طرح LEZ تا پایان آبان ماه اجرایی شود. اقبال شاکری در این باره به فارس گفت: هم‌اکنون هماهنگی و مبادله اطلاعات این طرح که باعنوان کاهش آلودگی هوا در مناطق مطرح است بین پلیس راهور و معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در حال انجام است. او همچنین از موافقت کمیسیون عمران شورای شهر با کلیت طرح کاهش خبر داده و گفته است: بر اساس مذاکرات صورت گرفته معاونت حمل و نقل و ترافیک تا دو هفته آینده طرح نهایی را به کمیسیون ارائه می‌دهد و نهایتا تا پایان آبان ماه این طرح در شهر تهران اجرایی می‌شود.

پیش از این قرار بود طرح LEZ از اول آبان ماه اجرایی شود اما به‌دلیل ابهامات زیادی که طرح در مواجهه با دستگاه‌هایی چون پلیس و وزارت کشور داشت به تعویق افتاد. سرهنگ مراد مرادی، معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ معتقد بود باید زیرساخت‌های لازم برای اجرای طرح مناطق کم انتشار آلاینده فراهم شود و اجرای این طرح در تهران مشکل سخت افزاری و نرم افزاری دارد. اما اقبال شاکری این موضوع را قبول ندارد. او می‌گوید: زیرساخت‌های لازم برای اجرای طرح کاهش مهیا شده است و اطلاعات لازم از دوربین‌ها به پلیس راهور برای اعمال قانون منتقل می‌شود. در طرح کاهش ماشین‌ها دسته‌بندی می‌شوند و بر اساس سلامت خودرو نه پلاک زوج و فرد در محدوده‌های این طرح می‌توانند تردد کنند. وی با اشاره به اینکه مذاکرات با پلیس راهور برای اجرای طرح کاهش مثبت بوده است، می‌افزاید: باید برای بعضی از اقشار شهر نیز که در این طرح محکوم می‌شوند مزایا و امتیازاتی در نظر گرفت. باید برای خودروهای از رده خارج تسهیلاتی فراهم شود و خودروهای انژکتوری جایگزین خودروهای فرسوده شوند. اسکندر مومنی، جانشین فرمانده انتظامی نیز چندی پیش درباره طرح LEZ گفته بود: طرح‌های پی در پی و مطالعه نشده که در آن حقوق مردم نقض شود نباید اجرا شود و نظم مردم را به‌هم بریزد.

به گزارش «تعادل»، اکنون معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران توضیحاتی را در پاسخ به انتقادات مطرح شده در طرح L.E.Z عنوان می‌کند تا شاید دیدگاه‌های پلیس و شهرداری درباره این طرح ترافیکی به هم نزدیک‌تر شود. سیدجعفر تشکری هاشمی از ایجاد هماهنگی با پلیس خبر می‌دهد و می‌گوید: اشکالاتی که وجود دارد را با یک کار جمعی مرتفع خواهیم کرد، در این زمینه نه اختلافی وجود دارد و نه عدم اجرای طرح طولانی خواهد شد؛ چراکه اشکالات و ابهاماتی مطرح شده اما دیدگاه‌ها به هم نزدیک است و قطعا برطرف خواهد شد. او در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه یکی از انتقادات پلیس به اجرای طرح این است که با اعمال محدودیت در تردد خودروهای آلاینده در محدوده کاهش، این آلودگی از نقطه‌یی به نقطه دیگری از شهر منتقل می‌شود و قابل کنترل نیست، گفت: نمی‌توانیم بطور ناگهانی شهر تهران و حومه را از آلاینده‌ها پاکسازی کنیم و شما می‌دانید در سال 89 نیز دولت مصوب کرد که 100درصد خودروهای فرسوده اجازه تردد ندارند، اما آیا این مصوبه به اجرا درآمد؟ پاسخ منفی است، زیرا هیچ کس نمی‌تواند در تمام سطح شهرها و روستاها به دنبال این خودروها بگردد و به آنها اجازه تردد ندهد.

طرحی به‌نفع سرمایه‌داران

تشکری هاشمی با بیان اینکه یک خودروانژکتوری در هر کیلومتر 2.7 گرم و خودرو کاربراتوری درهر کیلومتر 45 گرم آلودگی تولید می‌کند، گفت: بعضاً شنیده‌ام که می‌گویند این طرح به نفع سرمایه داران است؛ در حالی که پراید کاربراتوری مدل 81 با پراید انژکتوری مدل 82 تفاوت چندانی ندارند و ما باید نگاهمان را نسبت به موضوع تغییر دهیم. با وجود تمام محاسنی که این طرح می‌تواند برای کاهش ترافیک و آلودگی هوای شهر تهران داشته باشد اما نکته مهم و قابل توجه آماده نبودن زیرساخت‌های اجرای طرح است. تا جایی که ابوالفضل قناعتی، عضو هیات رییسه شورای شهر هم نسبت به این موضوع تاکید می‌کند. او می‌گوید: زیرساخت‌های لازم اجرای طرح LEZ و اطلاع‌رسانی مردم برای معاینه فنی و طبقه‌بندی طرح به‌طور کامل انجام نشده است و اگر تمام دستگاه‌ها به نحو مطلوب ایفای نقش کنند تا یک‌سال دیگر زیرساخت‌های آن برای اجرا ایجاد می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر