بازار گوشت ایران در انحصار برزیل

۱۳۹۴/۰۸/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۱۵۱۸

رییس انجمن دوستی ایران و برزیل گفت: بازار گوشت ایران در انحصار برزیل است و ۸۰۰یورو گران‌تر از سایر کشورها به ایران می‌فروشد؛ واسطه‌های مختلف هم به این کار دامن می‌زنند. بازار مصرف ۸۰میلیونی در اختیارشان گذاشتیم هیچ امتیازی نگرفتیم. میرقاسم مومنی در گفت‌وگو با فارس، با بیان اینکه وزرای توسعه صنعت و تجارت خارجی، معادن و انرژی برزیل به همراه هیات 50نفره از فعالان اقتصادی و تولیدی برزیل امروز به کشور آمده‌اند تا فرصت‌های سرمایه‌گذاری را بررسی کنند، گفت: در مبادلات تجاری با این کشور و کشورهای دیگری که در ماه‌های گذشته به ایران آمده‌اند، مسوولان نباید بازار 80میلیونی ایران را به راحتی دراختیار آنان قرار دهند. در مناسبات سازمان توسعه تجارت جهانی، رسم بر این است زمانی که دولت‌ها بازار کشور را دراختیار دیگران قرار می‌دهند، باید امتیاز خاصی بگیرند، اما این مساله در کشور ما برعکس شده است.

وی افزود: در حالی که بازار ایران مونوپل صادرات گوشت برزیل شده است، این کشور هیچ‌گونه امتیازی را به صادرکنندگان کشور ما نمی‌دهد، در کنار آن، مسوولان کشور هم بدون ایجاد تنوع واردات از کشورهای دیگر، به بازار صرف مصرف‌کننده محصولات برزیلی به ویژه گوشت بدل شده‌اند. ایران سالانه 400میلیون دلار گوشت از برزیل وارد می‌کند. در مقابل، این کشور هیچ‌گونه کمکی به صادرکنندگان ما نمی‌کند. برزیل تعرفه‌های گمرکی را طوری تنظیم کرده که امکان صادرات ما برای آن کشور بسیار پایین است.

به گفته مومنی، حجم صادرات ایران به برزیل بسیار پایین است به‌طوری که براساس آمار در سال2014 میزان صادرات ایران به برزیل 76میلیون دلار بوده در حالی که واردات از این کشور به 337میلیون دلار رسیده؛ یعنی حجم واردات ما 5برابر صادرات بوده است. همچنین در 6ماهه نخست سال2015 صادرات ایران به برزیل حدود 3.7میلیون دلار بوده اما میزان واردات ما از این کشور 215میلیون دلار شده است.

وی با بیان اینکه برزیل گوشت صادراتی به ایران را 800یورو در هر تن گرانتر از کشورهای دیگر به ایران می‌فروشد، گفت: هر تن گوشت برزیلی 4هزار یورو به ایران فروخته می‌شود، که قیمت که به کشورهای دیگر می‌دهد 3200یورو است. این در حالی است که با وجود افزایش ارزش دلار و کاهش ارزش رئال هیچ‌گونه تغییری در نرخ گوشت ایجاد نمی‌دهد.

رییس انجمن دوستی ایران و برزیل گفت: در عین حال، قیمت گوشت را آنها تعیین می‌کنند و جالب است با آگاهی از زمان تقاضای بالا در کشور نظیر ایام محرم یا ماه رمضان این قیمت‌ها را بالا می‌برد و در این میان تعدادی واسطه هم به نفع آنها عمل می‌کند. این سوال را باید از دولت پرسید که چرا با اتخاذ تدابیر و تنوع در بازارهای صادراتی، مانع سوءاستفاده‌کنندگان در این زمینه نمی‌شوند؟

وی تاکید کرد باید نوع مذاکرات و تعاملات طوری باشد تا تراز بازرگانی ما با این کشور بهتر شود و اینطور نباشد که ایران به عنوان بازار مصرف برزیل به حساب بیاید. درباره تعرفه‌های گمرکی باید صحبت شود و راه را برای صادرات محصولات ایرانی به برزیل نیز باز کنند. متاسفانه در برخی رسانه‌ها درباره حجم صادرات مابین کشور اغراق می‌شود و آن را بسیار بزرگنمایی می‌کنند، در حالی که با استناد به آمارهای گمرک، حجم صادرات ما به این کشور بسیار پایین‌تر است.

رییس انجمن دوستی ایران و برزیل همچنین گفت: متاسفانه طی ماه‌های گذشته، سفرهای تجاری که به ایران شده است، سود آنچنانی برای کشور نداشته و آنها با هدف بازار بزرگ مصرف 80میلیون نفری به ایران سفر می‌کنند و مسوولان ما باید بتوانند امتیازات بهتری از آنها بگیرند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر