تغییر کانال شاخص با افت 382واحدی

۱۳۹۴/۰۸/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۱۵۰۸

گروه بورس علی رمضانیان

بورس اوراق بهادار تحت تاثیر گزارشات 6ماهه، نخستین روز کاری آبان ماه را با کاهش چشمگیری آغاز کرد و شاخص کل با افت 382واحدی به کانال 62هزار واحدی برگشت. سرمایه‌گذاران در هفته‌های گذشته به دلیل آگاهی از وضعیت نامطلوب صنایع، اقدام به خروج از بازار کرده و در حالت انتظار به سر می‌بردند تا جایی که در مهر ماه 40درصد از معاملات بازار سرمایه کاهش یافته بود. در این بین خودروسازها بدترین گزارشات را ارائه کردند و نتوانستند انتظارات سرمایه‌گذاران را برآورده کنند.


رشد بازار سهام در بلندمدت

در همین رابطه داور رشنو، مدیر اوراق کارگزاری سی ولکس، در خصوص افت 382واحد شاخص در روز گذشته، در گفت‌وگو با «تعادل» اظهار کرد: گزارشات 6 ماه دلیلی برای کاهش شاخص در بازار بود و بیشترین نقش منفی را صنعت خودرو‌سازی داشت هرچند انتظار کارشناسان این بود که با ارائه گزارشات 6ماهه، بازار سرمایه بیشتر از این میزان افت کند اما دو عامل سبب افت 382واحدی شاخص شد. عامل نخست پیش خور شدن بازار به گزارشات منفی در هفته‌های گذشته به دلیل آگاهی از وضعیت نامطلوب شرکت‌های بورسی بود عامل دوم نیز گزارشات خوب تعدادی شرکتها با وجود بدبینی سرمایه‌گذاران بود. این کارشناس بازار سرمایه افزود: باید این مساله را در نظر داشت که نقدینگی در بازار کم بوده و در مهر ماه 40درصد از حجم معاملات بازار سرمایه کاهش یافت این عوامل در بازار سرمایه مشخص و محرز است که بازار سرمایه همچنان در انتظار تحولات اقتصادی است. رشنو در خصوص آینده بازار سرمایه گفت: در ماه‌های پیش رو اوضاع بهتری را شاهد خواهیم بود و صنایعی چون حمل و نقل و کشتی رانی، بانکی‌ها، پتروشیمی‌ها و حتی خودرو‌ها شرایط خوبی خواهند داشت در ضمن در گزارش 9ماهه یا یکساله شرایط بازار بهتر خواهد بود زیرا تکلیف برجام، تحریم، ورود سرمایه‌گذاری خارجی و دیگر تعاملات ایران با جهان شفاف می‌شود و از همه مهم‌تر بودجه‌بندی دولت نیز به اتمام رسیده و همه‌چیز برای صنایع شفاف خواهد بود و شرکتها تکلیف شان مشخص می‌شود بنابراین وضعیت فرسایشی بازار سهام متوقف شده و بازار متعادل خواهد شد. در همین ارتباط، کاظم دوست حسینی درباره تاثیر بسته اقتصادی جدید دولت و اجرای برجام بر بازار سرمایه معتقد است که اجرای برجام و ایجاد شرایط ثبات اقتصادی می‌تواند شفافیت بیشتر را در معاملاتی که در بورس انجام می‌شود، به دنبال داشته باشد اما با این وجود بعید به نظر می‌رسد که این اتفاق منجر به افزایش شاخص بورس شود. اگر بورس به سمت بین‌المللی شدن حرکت کند و به بورس‌های جهانی متصل شود از شفافیت بسیار مطلوب‌تری برخوردار خواهد شد و بطور طبیعی الزام‌ پذیریش استاندارد‌های حسابداری نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت. عضو سابق هیات نمایندگان اتاق بازرگانی در گفت‌وگو با ایسنا پیش‌بینی کرد در کوتاه‌مدت شاخص‌ بورس رشدی نکند، چراکه رشد شاخص‌ها تابعی از عملکرد شرکت‌ها هستند.

گزارش 6ماهه خودروسازها

دو شرکت بزرگ خودروسازی گزارش عملکرد 6 ماهه خود را منتشر کردند و کارنامه ضعیفی از عملکرد خود به نمایش گذاشتند.

بر این اساس با توجه به وضعیت رکودی حاکم بر اقتصاد و مشکلات حاکم بر صنعت خودروسازی همانطور که اکثر کارشناسان پیش بینی می‌کردند شرکتها در گزارش 6ماهه خود عملکرد چندان مطلوبی از خود به نمایش نمی‌گذارند بر این اساس شرکتهای خودروسازی نیز وضعیت مطلوبی از عملکرد خود به نمایش نگذاشتند به‌طوری که شرکت ایران خودرو سود 221ریالی خود را به 57ریال کاهش داد و توانست در 6ماهه اول امسال 23ریال معادل 40درصد از پیش بینی خود را محقق کند. همچنین با توجه به عدم افزایش نرخ‌های فروش، سود عملیاتی این شرکت از 15هزار میلیارد ریال به 8.9هزار میلیارد ریال کاهش یافته و هزینه مالی نیز از 14هزار میلیارد ریال به 11.4هزار میلیارد ریال افت کرده است. شرکت سایپا نیز همانطور که پیش‌بینی می‌شد با زیان مواجه شده و سود 4ریالی هر سهم را به زیان 175ریال تبدیل کرده و در این دوره 126ریال زیان پوشش داده است. گزارش‌ها نشان می‌دهد که با کاهش میزان فروش این شرکت، سود عملیاتی بودجه شده این شرکت از 8008میلیارد ریال به 4903میلیارد ریال کاهش یابد و تنها 27درصد از آن محقق شود.


معاملات بورس اوراق بهادار

روز گذشته بورس در شوک ارائه گزارش‌های نسبتا ضعیف عملکرد 6 ماهه شرکت‌ها به بازار سهام بود. معامله‌گران حقیقی و حقوقی بازار ترجیح می‌دهند، این روزها نه سهامی بخرند و نه بفروشند، به نظر می‌رسد، پس از عبور از فضای توأم با بیم و امید ناشی از گزارش عملکردی 6 ماهه، به زودی بازار روند آرام و متعادل خود را در پیش گیرد.

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات دیروز، یکشنبه 3آبان‌ماه 94، با کاهش 382واحدی به رقم 62هزار و 792واحد رسید. شاخص قیمت وزنی نیز با 149واحد کاهش عدد 24 هزار و 592واحد را تجربه کرد. شاخص سهام آزادشناور اما با ریزش 578 واحدی عدد 69هزار و 764 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص بازار اول نیز در حالی با کاهش 329 واحدی به رقم 43 هزار و 724 واحد رسید که شاخص بازار دوم با 483 واحد کاهش عدد 138 هزار و 598 واحد را تجربه کرد. براساس این گزارش طی معاملات دیروز، نماد معاملاتی 3 شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان با 87 واحد، پالایش نفت بندرعباس با 49 واحد و بانک ملت با 48 واحد کاهش بیشترین تاثیر منفی را در محاسبه شاخص کل بورس به جای گذاشتند. در عین حال نماد معاملاتی سه شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر با 20واحد، پتروشیمی پردیس با 19 واحد و فولاد خوزستان با 13واحد افزایش بیشترین تاثیر مثبت را در برآورد این نماگر به دوش کشیدند. ارزش کل معاملات دیروز بورس تهران به بیش از 50میلیارد و 403میلیون تومان بالغ شد که ناشی از دست به دست شدن 243میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 23هزار و 367نوبت داد و ستد بود.


توقف سنگین نمادها

طی معاملات، نماد معاملاتی شرکت‌های معادن بافق، ایران‌خودرو دیزل، آبسال، بالاست، حق تقدم خرید سهام قاسم ایران، نفت ایرانول، نفت پاسارگاد، بانک گردشگری، فولاد هرمزگان جنوب، پخش قاسم ایران، بین‌المللی توسعه ساختمان، لبنیات پاک، سیمان قائن، سپنتا، سیمان بهبهان، موتورسازان تراکتورسازی ایران، صنایع ریخته‌گری ایران، نفت سپاهان، فرآورده‌های مواد معدنی ایران، صنایع لاستیکی سهند، سیمان صوفیان، سایپا دیزل، سیمان شاهرود، کاشی سرامیک سینا، سیمان غرب، زامیاد، صبا نور، سالمین، فنرسازی خاور، کاشی پارس، فولاد آلیاژی ایران، فیبر ایران، صنایع شیمیایی فارس، سیمان دورود، کارتن ایران، کاشی تک سرام، پارس خودرو، باما، سیمان داراب، ایران‌خودرو، سیمان بجنورد، ریخته‌گری تراکتورسازی ایران، چینی ایران، الکتریک خودروی شرق، کالسیمین، شیر پاستوریزه پگاه خراسان آلومینیوم ایران از سوی ناظر بازار سهام متوقف و در عین حال نماد معاملاتی شرکت‌های بیمه پارسیان، حق تقدم خرید سهام صنایع سرما آفرین، سرمایه‌گذاری توکا فولاد سیمان خاش بازگشایی شدند.


معاملات آیفکس

بازار فرابورس در روز گذشته شاهد معامله 58 میلیون ورقه بهادار نوبت به ارزش 548 میلیارد و 410 میلیون ریال بود. معاملات 3 آبان‌ماه 1394 فرابورس ایران با خرید و فروش 58 میلیون ورقه بهادار در 9 هزار و 777 نوبت به ارزش 548 میلیارد و 410 میلیون ریال به پایان رسید و آیفکس در پایان معاملات روز گذشته با کاهش یک واحدی نمایانگر عدد 700 شد. معامله‌گران فرابورسی بیشترین حجم معاملات خود را به داد و ستد 10 میلیون و 610 هزار سهم بانک دی اختصاص دادند و بیشترین ارزش معاملات به میزان 24 میلیارد و 570 میلیون ریال به نام سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی ثبت شد.

همچنین، بیشترین افزایش قیمت دیروز مربوط به سهام کی بی‌سی و پس از آن بیمه آرمان و قند شیروان بود و نماد شرکت‌های سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، ذوب آهن اصفهان، بانک دی، قند شیروان، پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان، پالایش نفت تهران و پالایش نفت لاوان به عنوان پربیننده‌ترین نمادهای فرابورسی معرفی شدند. از سوی دیگر، توسعه و عمران کرمان، مینو شرق و گسترش تجارت و سرمایه ایرانیان با بیشترین افت قیمت روبه‌رو شدند و اوراق تسهیلات مسکن در بازه 678 تا 700 هزار ریال دست به دست شد. در بازار ابزارهای نوین مالی، صندوق سرمایه‌گذاری اعتماد آفرین پارسیان با معامله 305 هزار و 750 سهم بیشترین حجم معاملات ETF را از آن خود کرد و اوراق مشارکت شهرداری قم با داد و ستد 150 هزار و 66 ورقه بهادار، بیشترین حجم معاملات اوراق با درآمد ثابت را داشت. گفتنی است، روز گذشته نمادهای معاملاتی شرکت نفت ایرانول، شرکت نفت پاسارگاد، بانک گردشگری، شرکت فولاد هرمزگان جنوب و شرکت قاسم ایران با توجه به تعدیل با اهمیت پیش‌بینی سود هر سهم سال مالی 1394 متوقف شدندهمچنین، نماد معاملاتی شرکت مهندسی ساختمان و تاسیسات راه آهن با توجه به تعدیل با اهمیت پیش‌بینی سود هر سهم سال مالی 1394 متوقف شد و معاملات دیروز در این نماد مورد تایید

قرار نگرفت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر