خطر رانندگی برای سیاه‌پوستان امریکا

۱۳۹۴/۰۸/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۱۵۰۰


مازیار معتمدی

لس‌آنجلس تایمز

ردیابی قطار سریع‌السیر - کار بزرگ احداث قطار سریع‌السیر کالیفرنیا نیازمند ساخت 36مایل تونل میان کوهستان‌های پیچیده شمال لس‌آنجلس خواهد بود. سازندگان باید از محدودیت جغرافیایی که امریکای شمالی و اقیانوس آرام را از هم جدا می‌کند و همچنین هزارتویی از گسل‌ها که از بعضی‌های‌شان هم نقشه‌برداری نشده عبور کنند. این جاه‌طلبانه‌ترین پروژه تونل‌زنی در تاریخ ایالات متحده خواهد بود. مسوولان ایالتی می‌گویند ساخت این تونل‌ها به همراه 300مایل خط آهن، چند پل، سیستم‌های الکتریکی ولتاژ بالا، یک کارخانه تعمیر و نگهداری و 6 ایستگاه تا سال2022 به پایان خواهد رسید. انجام این کار نیازمند تعهدی برای شروع جابه‌جایی مسافران از بربنک تا مِرسید در فاز اول این خط آهن سریع‌السیر 68 میلیارد دلاری بین لس‌آنجلس و سان فرانسیسکو خواهد بود. با این حال، تحلیل تایمز از مدارک این پروژه و همچنین مصاحبه با دانشمندان، مهندسان و متخصصان ساخت و ساز، نشان می‌دهد که تقریبا با اطمینان می‌توان گفت مسوولان نمی‌توانند خودشان را به ضرب‌الاجل‌ها و بودجه‌های تعیین‌شده برسانند؛ و اینکه ایالت کالیفرنیا چالش‌های پیش رو، مخصوصا کامل کردن به موقع تونل‌ها را دست کم گرفته است. جیمز مانسیز یکی از برترین متخصصان تونل‌‌زنی جهان و نویسنده کتابچه راهنمای دولتی تونل‌زنی بزرگراه‌ها می‌گوید: «از نظر من این کار واقع‌گرایانه نیست. گسل‌ها معروف به دردسرساز بودن هستند.»

اوباما می‌خواهد برای آزمون‌های مدارس سقف تعیین کند - دولت اوباما روز شنبه در سیاست‌های آموزش و پرورش خود یک دور 180درجه‌یی زد و خواستار تعیین سقفی برای زمانی شد که دانش‌آموزان صرف پشت سر گذاشتن آزمون‌های استانداردشده می‌کنند. این حرکت بعد از اعتراض‌های معلمان و بسیاری از والدینی شکل گرفت که می‌گفتند آزمون‌های بزرگ باعث می‌شوند توجه کلاس درس روی یادگیری طوطی‌وار متمرکز شده و در نتیجه خلاقیت کاهش پیدا کند. اعلانیه جدید دولت، الگوی بیش از یک دهه تلاش دولت‌های اوباما و جورج دبلیو بوش مبنی بر تمرکز روی آزمون‌های استانداردشده به عنوان راه اصلی یادگیری را شکست. در سیاست جدید، دولت اقرار کرد که تمرکز روی آزمون‌ها «وقت سازنده بیش از حدی را مصرف کرده و استرس اضافی برای معلم‌ها و دانش‌آموزان به وجود می‌آورد.»


نیویورک تایمز

خطر نامتناسب رانندگی سیاه‌پوستان -

روفوس اسکِیلز که 26سال دارد و سیاه‌پوست است داشت برادر کوچکش دِوین را به کلاس آرایشگری‌اش در شهر آرام گرینزبورو واقع در ایالت کارولینای شمالی می‌برد که آنها صدای آژیر ماشین پلیس را شنیدند و نور آبی آن را در آینه عقب‌شان دیدند. دو افسر پلیس آنها را به خاطر تخلف‌های کوچک از جمله پلاک تاریخ گذشته کنار زدند اما اتفاقی که بعد از آن افتاد به هیچ‌وجه شبیه یک توقف عادی پشت ترافیک نبود. روفوس اسکیلز که می‌گوید مطمئن نبود باید از ماشین پیاده شود یا خیر، دستش را دراز کرد تا نگذارد برادرش در ماشین را باز کند. یک افسر پلیس سیاه‌پوست او را با تیزر نقش زمین کرد و او که موقتا به خاطر شوک فلج شده بود، با صورت روی زمین افتاد و افسر پلیس سفیدپوست دیگر او را روی آسفالت کشید.

او از این ماجرا با چهار جریمه نقدی؛ اتهام حمله به افسر پلیس که بعدا رد شد؛ یک دندان کنده شده و لب پاره‌یی که پنج بخیه خورد بیرون آمد. این مساله مربوط به ماه مه سال2013 بود. امروز، برادرش دوین بدون اینکه اول یک دوربین دستی و کارت یک وکیل در جیبش نداشته باشد از خانه بیرون نمی‌آید. روفوس اسکیلز وقتی ماشین پلیس می‌بیند به‌طور غریزی از سر راه کنار می‌رود. او می‌گوید: «وقتی یکی از آنها نزدیک می‌شود من احساس راحتی نمی‌کنم. احساس امنیت نمی‌کنم.»

همانطور که بیشتر امریکایی‌ها تا حالا از این مساله آگاه شده‌اند، این شک‌های فراگیر درباره پلیس، نشان‌دهنده احساسات میلیون‌ها شهروند آفریقایی-‌امریکایی دیگر است. بیش از یک سال ناآرامی سر مرگ سیاه‌پوستان غیرمسلح در مواجهه با پلیس در شهرهای فرگوسن، بالتیمور و دیگر شهرها باعث به وجود آمدن بحثی در سطح کشور راجع این شده که تعصب نژادی تا چه حد می‌تواند حتی به صورت ناخودآگاه روی رفتار افسران پلیس اثر داشته باشد. به دست آوردن مدرک درباره تعصب نژادی پلیس بسیار مشکل است چون چند فاکتور مختلف - از جمله افزایش جرایم خشونت‌وار در بسیاری از محله‌های سیاه‌پوست‌نشین - باعث می‌شود مدارک تعصب را از دیگر تاثیرها جداسازی کرد. اما تحلیل نیویورک تایمز از ده‌ها هزار داده دستگیری در شهر 280هزار نفری گرینزبورو نشان می‌دهد که تفاوت‌های نژادی تاثیر بسیاری روی نحوه برخورد افسران پلیس دارند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر