واردات بی‌رویه به صنایع کوچک ضربه زده

۱۳۹۳/۰۶/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۱۵

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در سال‌های گذشته واردات بی‌رویه به صنایع کوچک ضربه زده و موجب شده این بخش از صنعت کشور به‌خوبی شکل نگیرد.

سیدمحمدعلی سیدابریشمی روز پنج‌شنبه در آیین گشایش نمایشگاه دایمی خوشه مبلمان آذربایجان‌شرقی در تبریز افزود: صنایع کوچک عرصه‌یی بسیار حساس بوده و مشکلات عدیده در سال‌های اخیر برای واحدهای صنعتی این بخش مشکل‌آفرین شده است. مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران ادامه داد: نبود فناوری‌های نوین، تحریم‌ها، واردات بی‌رویه، کمبود نقدینگی از مشکلات اصلی صنایع کوچک به‌شمار می‌روند. سیدابریشمی اظهار کرد: متاسفانه جریان نقدینگی کشور در سال‌های گذشته به‌نام صنعت ولی به‌سمت هلدینگ‌هایی سرازیر شد که گوشه‌های کوچکی از آن در پرونده‌های قضایی مطرح می‌شود.

وی با بیان اینکه زیان این رویکرد متوجه صنعتگران کشور شد، افزود: متاسفانه صنعتگران واقعی در این مدت تسهیلات دریافت نکردند.

معاون برنامه‌ریزی استاندار آذربایجان‌شرقی نیز در این آیین گفت: خوشه‌های صنعتی ادبیات قوی و تجربه‌های مفیدی در جهان دارد و باید از این مزیت‌ها برای توسعه صنعت و اقتصاد کشور بهره برد. داود بهبودی اضافه کرد: فراهم‌سازی و شکل‌دهی خوشه‌های صنعتی بستری مناسب برای توسعه اقتصادی فراهم و زنجیره‌های تولید را تقویت می‌کند. وی فراهم‌شدن فرصت مناسب برای خرید در فضایی با تنوع زیاد و کمک به توسعه صادرات را از دیگر مزایای توسعه خوشه‌های صنعتی عنوان کرد. مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌شرقی نیز در این آیین تشکیل خوشه‌های صنعتی را از رویکردهای مهم این شرکت برای تقویت صنایع کوچک اعلام کرد.

محمدعلی عسگری گفت: در این عرصه 33‌خوشه صنعتی در استان شناسایی و تاکنون چهار‌خوشه قطعات خودرو، سنگ، لوازم‌خانگی و کفش به مرحله انتقال به انجمن‌های تخصصی رسیده و دو‌خوشه چرم و مبلمان نیز در مرحله اجرا قرار دارد. وی ادامه داد: کاهش هزینه‌های مبادله، دستیابی به صرفه‌های اقتصادی به‌دلیل تولید انبوه و تخصصی‌شدن بازار عرضه از اهداف توسعه خوشه صنعتی است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر