چشم‌انداز بازار نفت چگونه خواهد بود؟

۱۳۹۴/۰۸/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۱۴۸۶

اعضای کمیسیون انرژی و محیط‌زیست اتاق تهران در نهمین نشست خود به بررسی و تحلیل برخی مشکلات در صدور ال‌پی‌جی (LPG) پرداختند. همچنین معاون امور بین‌الملل شرکت ملی نفت گزارشی از وضعیت کنونی بازار نفت و تحولات آینده آن ارائه کرد. در این نشست که به مرور اخبار حوزه انرژی اختصاص داشت منصور معظمی، رییس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران به موضوع اختیاری شدن حضور شرکت‌های پتروشیمی در بازار سرمایه اشاره کرد و گفت که این یکی از طرح‌هایی است که وزیر صنعت، معدن و تجارت به دنبال آن است. او ادامه داد: وزارت صنعت، معدن و تجارت، نظر وزارت نفت را نیز در این باره جویا شد و ما هم نظر مثبتی داشتیم. معظمی افزود: در شرایطی که بازار سرمایه با این مشکلات مواجه است، بود و نبود پتروشیمی‌ها مشکلی را حل نمی‌کند. او همچنین به تعیین کارمزد 36تومانی جایگاه‌داران اشاره کرد و گفت: نرخ این کارمزد از 25تومان به 36تومان افزایش یافته است.

اما نماینده صنف جایگاه‌داران بر این عقیده بود که حتی تعیین این نرخ 36تومانی نیز کسب‌ وکار آنان را توجیه نمی‌کند. او خواستار افزایش نرخ کارمزد بود. در همین حال تعدادی از اعضای کمیسیون ازجمله علی شمس‌اردکانی و حمیدرضا صالحی نیز خواستار آزادسازی نرخ‌ها شدند. شمس‌اردکانی گفت: باید طرحی اجرا شود که جایگاه‌داری، تبدیل به نوعی کسب ‌وکار سودآور شود و به سوی برندسازی حرکت کند. حال آنکه حاشیه سود برندها بیش از سایر کسب وکارهاست. پس از آنکه برخی اعضای کمیسیون نظرات خود را در مورد نرخ کارمزد جایگاه‌داران بیان کردند، مقرر شد، افزایش نرخ این کارمزد در جلسات بعدی شورای اقتصاد که روز یک‌شنبه قرار است برگزار شود مورد پیگیری قرار گیرد. محمد شریفی‌نیک‌نفس نیز به وضعیت محصولات پتروشیمی ایران در بازار اروپا اشاره کرد و گفت: بازارسازی در واحدهای پتروشیمی مغفول مانده و پتروشیمی‌هایی که پیش از این زیر نظر دولت فعالیت می‌کردند 20 تا 30درصد بازارهای اروپا را در اختیار داشتند اما اکنون این بازارها را نیز از دست داده‌اند. او گفت: شرکت سابیک عربستان درحال حاضر قراردادهای بلندمدت منعقد می‌کند اما شرکت‌های ایرانی جرأت ندارند قراردادهای یک ‌ساله ببندند. شریفی ایجاد خطوط کشتیرانی، انتقال پول و پوشش بیمه‌یی را از الزامات توسعه صادرات محصولات پتروشیمی به اروپا دانست.

در ادامه این نشست محسن قمصری، معاون امور بین‌الملل وزارت نفت گزارشی از آخرین وضعیت بازار نفت ارائه کرد. او گفت: بازار نفت خام به بازاری غیرقابل پیش‌بینی تبدیل شده است. درحالی که نوسان این بازار در گذشته در حد چند سنت بوده است، این روزها نوسان در حد چند دلار است.

او با بیان اینکه بازار نفت به بازار ضعیفی تبدیل شده است، گفت: این بازار اکنون با یک میلیون بشکه نفت مازاد رو به روست و یک میلیون بشکه نیز مازاد پنهان وجود دارد. خبر افزایش عرضه نفت ایران که آقای زنگنه آن را یک میلیون بشکه برآورد می‌کند هم در این بازار اثرگذار بوده است. قمصری افزود: چندین سال نفت بالای 100دلار سبب شده که تولید از مخازن غیراقتصادی نیز اقتصادی جلوه کند در عین حال قیمت بالا مصرف را بهینه کرده و سوخت‌های جایگزین مورد اقبال واقع شده است.

معاون امور بین‌الملل شرکت ملی نفت افزود: پیش‌بینی نمی‌شود که ظرف سه سال آینده قیمت نفت به روزهای اوج خود بازگردد. جالب است بدانید که ژاپنی‌ها مصرف نفت خود را از 5 میلیون بشکه به 3.5میلیون بشکه در روز رسانده‌اند و اروپایی‌ها نیز 1.5میلیون بشکه از میزان مصرف خود کاسته‌اند. قمصری ادامه داد: من از چند سال قبل اعلام کرده بودم که نفت بیش از 100دلار به ضرر کشور تمام می‌شود. او گفت: ظرف سال‌های گذشته، عرضه‌کنندگان جدیدی وارد بازار شدند و مهم‌تر آنکه امریکا وابستگی خود را به نفت خاورمیانه کاهش داد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر