پیشنهاد افزایش وام جعاله رد شد

۱۳۹۴/۰۸/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۱۴۵۱

گروه مسکن و شهرسازی|

با وجود پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی مبنی بر افزایش وام جعاله (تعمیرمسکن) از 10 میلیون به 20 میلیون تومان، شورای پول و اعتبار در آخرین جلسه خود این پیشنهاد را تا اطلاع ثانوی از دستور کار خارج کرد، البته هنوز احتمال بررسی مجدد شورای پول و اعتبار بر افزایش 10میلیون تومانی وام جعاله از میان نرفته است. ناگفته نماند که براساس مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار، وام 35میلیونی خرید مسکن از محل حساب سپرده‌گذاری ممتاز مسکن یا همان اوراق حق تقدم به 60 میلیون تومان افزایش یافت تا با تصویب این طرح، شاهد گام بعدی دولت برای تحریک طرف تقاضا و همچنین خروج مسکن از رکود باشیم. دراین میان، اگرچه وزیر راه و شهرسازی به تاثیر افزایش تسهیلات خرید مسکن بر خروج این بازار از رکود تاکید دارد اما یکی از فعالان حوزه مسکن، افزایش وام‌های خرید را در ایجاد رونق موثر نمی‌دانند، دبیر انجمن انبوه‌سازان اصفهان با بیان اینکه افزایش وام 35 میلیونی خرید مسکن یا افزایش وام 10 میلیونی جعاله در تحریک طرف تقاضا بی‌تاثیر است، راهکارهایی همچون لیزینگ مسکن و سهام پروژه را برای رونق بازار مسکن پیشنهاد کرد. احمد تولا اظهار کرد: ممکن است کسانی که پروژه‌های نیمه تمام دارند از این تسهیلات استفاده کنند اما اگر در پایان تحرکی ایجاد نشود و قدرت خرید متقاضیان افزایش نیابد این وام‌ها بی‌تاثیر بوده و آنها را با معضل مواجه می‌کند. به گزارش ایسنا این فعال حوزه مسکن ادامه داد: حداقل رقمی که می‌تواند در بخش ساخت و ساز تحرک ایجاد کند 50 درصد قیمت یک واحد مسکونی و معادل 80 تا 100 میلیون تومان است. دبیر انجمن انبوه‌سازان اصفهان درباره سهام پروژه توضیح داد: در این طرح پروژه‌هایی تعریف و سهام آن با طول مدت زمان مشخص به مردم فروخته می‌شود. در این صورت بعضی از مردم که امکان خرید مسکن ندارند ولی پول‌های سرگردانی دارند که صرف مخارج غیرضروری یا سپرده‌گذاری در بانک می‌کنند می‌توانند سهام پروژه‌های مسکن را خرید و فروش کنند و این اقدامی است که می‌تواند به رونق بخش مسکن منجر شود.

وام 80 میلیونی، کمک هزینه خرید مسکن

یک کارشناس مسکن با بیان اینکه بسته خروج از رکود باید به بخش مسکن نگاه ویژه‌یی داشته باشد، پرداخت تسهیلات از سوی بانک‌ها به بخش مسکن را ضروری دانست. هادی نظرپور اظهار کرد: نارسایی‌ها و کمبودها در بخش مسکن زیاد است، لذا ارائه هر نوع تسهیلاتی در این بخش می‌تواند راهگشا باشد.

این کارشناس مسکن به وام‌های 40، 60 و 80 میلیون تومانی مسکن اشاره کرد و گفت: این وام‌ها کمک هزینه خرید مسکن است و وام خرید مسکن نیست، این تسهیلات شاید برای شهرهای کوچک مناسب باشد اما در شهرهای بزرگ، بخش اعظمی از هزینه خرید مسکن بر عهده متقاضی است.

نظرپور با اشاره به مکانیسم واگذاری مسکن به شهروندان در کشورهای پیشرفته گفت: در این کشورها روش‌هایی از جمله خرید مسکن توسط بانک و ارائه آن به افراد به شرط تملیک، اجاره به شرط تملیک و نیز پرداخت بیش از 80 درصد وام و... روش‌های موفقی هستند که راه خانه‌دار کردن مردم را آسان می‌کنند. به گفته این کارشناس مسکن، بانک‌ها باید با ارائه تسهیلات با بهره پایین، بخش ساخت و ساز مسکن را بیشتر حمایت کنند.


کاهش سود وام برای افزایش تولید مسکن

علاوه بر افزایش تسهیلات خرید مسکن، دولت برای افزایش وام ساخت به 100 میلیون تومان نیز طرحی را به شورای پول و اعتبار ارائه داده است، البته این پیشنهاد هنوز مورد بررسی این شورا قرارنگرفته است اما به گفته وزیر راه و شهرسازی در آینده نزدیک شاهد تصویب این طرح خواهیم بود. دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان درباره اختصاص وام ۱۰۰ میلیون تومانی ساخت به انبوه‌سازان گفت: وام ۱۰۰ میلیون تومانی ساخت در حال حاضر نیز به انبوه‌سازان پرداخت می‌شود اما بهره این وام ۲۴ درصد است که در نهایت هم با هزینه بالای ۳۰درصد به دست تولیدکننده می‌رسد.

فرشید پورحاجت در گفت‌وگو با مهر گفت: انتظار داشتیم در بسته خروج از رکود دولت، موضوع وام ۱۲۰ میلیون تومانی ساخت مسکن هم مورد توجه قرار گیرد زیرا در بسته‌یی که از سوی انبوه‌سازان به دولت پیشنهاد شده، وام ساخت برای کلان‌شهرها و شهر تهران ۱۲۰ میلیون تومان، برای سایر شهرها ۱۰۰ میلیون تومان و شهرهای کوچک ۶۰ میلیون تومان در نظرگرفته شده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر