اختلاف‌نظر درباره آینده پلی‌استایرن

۱۳۹۴/۰۸/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۱۴۴۷


پتروتحلیل در هفته گذشته بازار پلی‌استایرن در ترکیه از جنب و جوش برخوردار نبود. این در حالی است که نظرات مختلفی در رابطه با روند قیمتی در این بازار وجود دارد. محدوده‌های قیمتی در هفته‌های گذشته غالبا ثابت بوده‌اند. در بازار واردات پیشنهادهای فروش محصولات اروپایی به صورت CIF برای پلی‌استایرن معمولی و پلی‌استایرن مقاوم به ترتیب ۱۰۸۰ تا ۱۱۳۰ دلار و ۱۱۴۰ تا ۱۱۹۰ دلار در هر تن بوده‌اند. عرضه‌کنندگان اروپایی در مقابل ضرورت کاهش بیشتر قیمت‌ها همچنان مقاومت کرده‌اند، اگرچه یکی از فروشندگان تصدیق می‌کند که خریداران تمایل زیادی به خرید با این قیمت‌ها ندارند. پیشنهادهای فروش محصولات آسیا به صورت CIF و مشمول ۳درصد عوارض گمرکی برای پلی‌استایرن معمولی و پلی‌استایرن مقاوم به ترتیب ۱۱۷۰ تا ۱۲۲۵ دلار و ۱۲۷۵ بوده‌اند. پیشنهادهای فروش محصولات کره جنوبی به صورت CIF معاف از عوارض گمرکی برای پلی‌استایرن معمولی با ۲۵ دلار کاهش در بازه پایینی محدوده قیمتی روبه‌رو بوده و به ۱۱۵۰ تا ۱۲۴۰ رسید و برای پلی‌استایرن مقاوم بدون تغییر ۱۲۸۰ تا ۱۲۹۰ بوده است.

اگرچه کاهش در بازه پایینی محدوده قیمتی پلی‌استایرن معمولی وارداتی از کره جنوبی را تنها یک خریدار تایید کرده و در تمام بازار گزارش نشده است. در این میان پیشنهاد فروش پلی‌استایرن مقاوم از مالزی به صورت CIF و بدون عوارض گمرکی با ۲۰ دلار افزایش در بازه بالایی محدوده قیمتی به ۱۱۷۰ تا ۱۲۵۰ دلار در هر تن رسید.

همچنین یکی از خریداران گزارش داده است که در پایان هفته پیشنهاد بالاتری را نسبت به قیمت‌های ذکر شده از طرف یکی از فروشندگان دریافت کرده است. در بازار داخلی ترکیه، پیشنهادهای فروش شرکت Aschem به صورت FCA برای پلی‌استایرن معمولی در رقم ۱۲۳۰ دلار در هر تن ثابت ماند و برای پلی‌استایرن مقاوم به رقم ۱۲۵۰ دلار در هر تن رسید. پیشنهادهای فروش برای محموله‌هایی که در این کشور قرار داشتند شامل مالیات بر ارزش افزوده برای پلی‌استایرن معمولی و پلی‌استایرن مقاوم به ترتیب ۱۵۵۰ تا ۱۶۵۰ دلار و ۱۵۵۰ تا ۱۶۷۰ دلار در هر تن بود. به گزارش یکی از معامله‌کنندگان محموله‌هایی که در راه بودند با قیمتی بسیار پایین‌تر عرضه شدند و برای پلی‌استایرن معمولی و پلی‌استایرن مقاوم به ترتیب ۱۵۰۰ دلار و ۱۵۵۰ دلار در هر تن بودند. یکی از خریداران می‌گوید: «این هفته بازار تعادل بیشتری داشت. به نظر نمی‌رسد فروشندگان همانند هفته‌های گذشته زیر فشار پر شدن انبارهایشان باشند.»

در همین حال در بازار پلی‌استایرن پیش‌بینی‌ها برای کوتاه‌مدت متفاوت است. برخی معامله‌کنندگان معتقدند قیمت‌های پلی‌استایرن در کوتاه‌مدت در مسیر ثبات رو به افزایش خواهد بود. یکی از خریداران می‌گوید: «اگر عرضه‌کنندگان پلی‌استایرن بخواهند سودشان را زیاد کنند ممکن است روند قیمتی بازار تغییر کند.» در آسیا پس از افزایش قیمت استایرن در این منطقه، قیمت‌های پلی‌استایرن نیز کمی افزایش یافت اما فروشندگان اروپایی پلی‌استایرن در مقابل کاهش قیمت استایرن در این منطقه مقاومت می‌کنند. با این حال برخی این‌گونه استدلال می‌کنند که سال میلادی رو به پایان است و ممکن است نبود تقاضا، تلاش‌ها برای بالا بردن قیمت را خنثی کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر