روی خط خبر

۱۳۹۴/۰۸/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۱۴۲۳

1000میلیارد تومان یارانه برای صنایع کوچک

تسنیم معاون وزیر صنعت از تخصیص 1000‌میلیارد تومان یارانه به صنایع کوچک خبر داد. سیدمحمد علی سید ابریشمی با اشاره به اینکه موافقتنامه اعطای یارانه 200میلیارد تومانی به واحدهای صنعتی امضا شده اما هنوز واگذار نشده است، اظهارکرد: به محض تخصیص این منابع، بانک صنعت و معدن حدود 5برابر این منابع را در اختیار صنایع کوچک قرارمی‌دهد. وی با بیان اینکه امیدواریم این مبلغ هزارمیلیارد تومانی به واحدهایی که قبلا از طریق سازمان یا بانک صنعت و معدن معرفی شده‌اند تعلق گیرد، افزود: درحال حاضر این یارانه به مرحله واریز نرسیده است، اما دراستان‌های مختلف از طریق معاونت‌های صنایع کوچک این تسهیلات دراختیار واحدهای متقاضی قرار خواهد گرفت.


عدم شفافیت منابع مالی در بسته جدید اقتصادی

ایسنا مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت معتقد است اگر محل تامین منابعی که در بسته جدید اقتصادی، بانک مرکزی باشد آثار تورمی خواهد داشت و از طرف دیگر نیز به بدهکار شدن بیشتر بانک‌ها به بانک مرکزی منجر می‌شود. محمود دودانگه ضمن ارزیابی بسته جدید اقتصادی دولت برای تسریع در رونق اقتصادی و خروج از رکود گفت: نقد جدی که به سیاست‌های بسته جدید اقتصادی وجود دارد این است که محل تامین منابع چندان روشن و شفاف نیست. اینکه 35هزار میلیارد تومان قرار است در چند ماه آینده و تا پایان سال به طرح‌های عمرانی اختصاص یابد و تسهیلاتی که به کالاهای بادوام و خودرو پرداخت شود، ازکدام محل تامین خواهد شد؟ این کارشناس اقتصادی ادامه داد: اگر بانک مرکزی محل تامین این منابع باشد به معنی ورود بدهکار شدن بیشتر بانک‌ها به دولت و بانک مرکزی است و عملا تزریق منابع جدید خواهد بود که می‌تواند آثار تورمی در پی داشته باشد و در نتیجه دستاورد‌هایی که دولت در دو سال گذشته در این زمینه داشته است را دچار خدشه کند. مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: بسیاری از بانک‌ها از بانک مرکزی اضافه برداشت دارند این موضوع به این معنی است که، با کم شدن نرخ سپرده قانونی عملا فقط رابطه بین بانک‌ها و بانک مرکزی تعدیل و اصلاح شده است؛ نه اینکه منابع جدیدی به اقتصاد تزریق شده باشد. به گفته این کارشناس اقتصادی؛ سیاست‌های بسته جدید اقتصادی دولت در کوتاه‌مدت می‌تواند در بخش صنعت خودرو که قابل رصد کردن است آثار مثبتی داشته باشد.


افزایش تولید جهانی فولاد

تسنیم انجمن جهانی آهن و فولاد در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد: «تولید فولاد جهان طی 9ماهه نخست سال جاری میلادی به 1212میلیون تن رسیده است.» براساس تازه‌ترین آمارها؛ تولید فولاد ایران با رشد 1.4درصدی در 9ماهه نخست سال جاری میلادی به 12میلیون و 231هزار تن رسید. تولید فولاد جهان در این دوره نسبت به مدت مشابه سال قبل 2.4درصد برابر با 30میلیون تن کاهش داشته است. در ماه‌های ژانویه تا سپتامبر2014 بالغ بر 1242میلیون تن فولاد در جهان تولید شده بود. بر اساس این گزارش با وجود کاهش جهانی تولید فولاد، تولید این محصول در ایران طی 9ماهه نخست 2015رشد 1.4درصدی داشته و به 12.231میلیون تن رسیده است. ایران در مدت مشابه سال قبل 12.066میلیون تن فولاد تولید کرده بود. در رده‌بندی کشورهای جهان، رتبه چهاردهم بزرگ‌ترین تولید‌کننده فولاد طی ماه‌های ژانویه تا سپتامبر امسال به ایران رسیده است.


رونق معدن با اجرای

بسته اقتصادی

تعادل رییس خانه معدن ایران درباره تاثیر بسته رونق اقتصادی دولت بر بخش معدن، بیان کرد: اگر بر اساس سیاست‌های حمایتی و محرک، سایه رکود کمرنگ شود بخش معدن براساس پتانسیل‌هایی که دارد قطعا رشد خوبی خواهد داشت. محمدرضا بهرامن بااشاره به انباشت بی‌سابقه کالاهای ساختمانی در انبارها، گفت: قطعا نیاز داریم سیاست‌های تحریک‌کننده بازار را به گونه‌یی که تورم‌زا نباشد، اجرایی کنیم تا طبق این سیاست‌ها در سالیان پیش رو، شاهد رونق بازار نسبت به وضع راکد فعلی باشیم. وی افزود: سال‌های اخیر رکود در بخش‌های مهمی مثل ساختمان و مسکن محسوس بوده، که بخش قابل توجهی از تقاضای ما را متاثر از خود کرد. بهرامن با بیان اینکه در بسیاری از محصولات معدنی با انباشت‌ در انبار مواجهیم، افزود: حجم انباشت برخی محصولات مانند گچ ساختمانی و سرامیک بسیار بی‌سابقه بوده و نفس بسیاری از واحدهای تولیدی را گرفته است. وی گفت: در حالی که در محصولاتی مانند سیمان که محدودیت زمانی برای عرضه دارند، این انباشت بسیار زیان بار است در مجموع باعث شده که واحدهای تولیدی ما ظرفیت تولید خود را کاهش دهند و با بخش کمی از توان فعالیت کنند.بهرامن بااشاره به راه‌حل موجود در بسته رونق اقتصادی دولت ادامه داد: در مجموع برای نجات از این رکود هیچ راهی وجود ندارد جز اینکه در صنایع مختلف تحرک ایجاد شود و تقاضا افزایش پیدا کند. قطعا نیاز داریم سیاست‌های تحریک‌کننده بازار را به گونه‌یی که تورم‌زا نباشد اجرایی کنیم، تا طبق این سیاست‌ها در سالیان پیش رو شاهد رونق بازار نسبت به وضع راکد فعلی باشیم. رییس خانه معدن بااشاره به تاثیر «رکود بازار داخلی بر بازارهای صادراتی»، گفت: در بازارهای صادراتی دچار مشکل شدیم، بطوری که نمی‌شد کیفیت تقاضا خوب تامین شود. اما قطعا محصولات معدنی توان صادراتی خوبی دارند و این نیازمند این است که با اعمال سیاست‌های حمایتی و محرک تقاضا، واحدهای تولیدی ما می‌توانند با تمام توان خود اقدام به تولید کنند و علاوه بر نیازهای داخلی به بازارهای صادراتی نیز ورود با کیفیت داشته باشند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر