مشکلات گمرکی از مهم‌ترین چالش‌های صادرات است

۱۳۹۴/۰۸/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۱۴۱۸

با وجود پتانسیل‌های زیادی که در زمینه صادرات مبلمان وجود دارد اما صادرات این کالاها چندان چشمگیر نیست. به گفته حسن احمدیان، رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مبلمان، موضوع انتقال پول و مسائل گمرکی از مهم‌ترین مشکلات این حوزه محسوب می‌شود.

احمدیان در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: 10کشور هدف صادراتی برای مبلمان را شناسایی و روی آنها برنامه‌ریزی صادراتی کرده‌ایم ولی دولت حمایت چندانی در این زمینه انجام نمی‌دهد و با این 10کشور نیز هیچ توافقنامه‌یی نداریم. وی افزود: به عنوان مثال مبلمان‌هایی که به عراق صادر می‌شود، چندین بار در گمرک باید از کامیون‌ها تخلیه شده و دوباره به کامیون‌ها بازگردانده شود که همین موضوع هزینه‌بر بوده و کالاها آسیب می‌بینند.

او در عین حال بیان کرد: متاسفانه گمرک‌های دو کشور توافق درستی ندارند و صادرکنندگان از این موضوع آسیب می‌بینند. این درحالی است که می‌توانستیم تعرفه‌های ترجیحی با این کشورها ازجمله افغانستان، تاجیکستان، آذربایجان یا کشورهای روسیه، ازبکستان و دوبی داشته باشیم که با این کار صادرات ما نیز افزایش می‌یافت.

رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مبلمان تاکید کرد: متاسفانه بسترسازی و ارتباط مناسبی با گمرک‌های کشورهای هدف صادراتی وجود ندارد که البته با تصویب برجام همه خوش‌بین هستند مشکلاتی که ماهیت خارجی دارند، حل شوند ولی برخی معضلات ما ماهیت داخلی دارد. ازجمله مساله انتقال پول، قوانین و برند‌سازی که از دیگر مواردی است که در صادرات باید به آنها توجه شود.

او با بیان اینکه هزینه رقابت‌پذیری در کشور ما بالاست بر ضرورت تسهیل فرآیندهای صادراتی تاکید کرد و گفت: این کار نیاز به ابزار دارد که یکی از آنها برگزاری و شرکت در نمایشگاه‌ها و پس از آن دعوت از تجار و جمع‌آوری پتانسیل‌های داخلی در این زمینه است.

احمدیان در ادامه افزود: تا چند سال پیش براساس یک ‌سری از شاخص‌ها برگزاری این نمایشگاه‌ها به اتحادیه سپرده می‌شد و اتحادیه براساس نوع مخاطبان برای نمایشگاه اقدامات لازم را انجام می‌داد که این موضوع بر صادرات بهینه در این حوزه نیز تاثیرات زیادی داشت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر