خوش‌بینی سرمایه‌گذاران جهانی به صعود طلا

۱۳۹۴/۰۸/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۱۴۱۱

گروه بانک و بیمه

رییس اتحادیه طلا و جواهر پیش‌بینی کرد که بازار طلا و سکه هفته آرامی را پیش رو داشته باشد و از طرفی با اجرایی شدن برجام، اوضاع اقتصادی رو به بهبود رفته و در نهایت با تثبیت نرخ ارز، بازار پرثباتی را خواهیم داشت.

محمد کشتی‌آرای با بیان اینکه در هفته گذشته قیمت ارز روند کاهشی داشته است، افزود: تصویب برجام باعث شد قیمت ارز روند صعودی خود را متوقف کرده و رو به کاهش رود که همین موضوع موجب جلوگیری از نوسان شدید قیمت طلا نیز شد.

به گفته او در هفته گذشته تغییرات زیادی را در قیمت جهانی طلا شاهد نبودیم و قیمت آن در اوایل هفته حدود 1176دلار بود که در اواخر هفته با کاهش 9دلاری به 1167دلار رسید. علت این موضوع نیز کاهش میزان دادوستد و تقاضا در بازار بود.

کشتی‌آرای ادامه داد: به نظر می‌رسد در هفته آتی قیمت جهانی طلا نیز تغییرات چندانی نداشته باشد، چون شاخص‌های اقتصادی امریکا رو به بهبود است.

وی با اشاره به اجرایی شدن برجام و تاثیرات آن بر بازار طلا گفت: طبیعی است با اجرایی شدن برجام، اوضاع اقتصادی رو به بهبود می‌رود و برداشتن تحریم‌ها در ماه‌های آینده موجب رونق اقتصادی شده و در نهایت با تثبیت نرخ ارز، بازار پرثباتی را شاهد خواهیم بود.

این در حالی است که انتظار سرمایه‌گذاران برای گسترش اجرای سیاست پولی ارزان در جهان، خوش‌بینی در میان سرمایه‌گذاران خرد و کارشناسان بازار طلا در مورد جهت حرکت طلا در هفته جاری را افزایش داد.

طلا در دو هفته قبل تحت تاثیر آمار اقتصادی ضعیف‌تر از حد مطلوب در امریکا که احتمال به تاخیر افتادن افزایش نرخ‌های بهره توسط بانک مرکزی این کشور را تقویت کرد، صعود کرده بود. طبق آمار بلومبرگ احتمال تصویب افزایش نرخ‌های بهره در نشست دسامبر بانک مرکزی امریکا 38درصد برآورد شده که کمتر از 43درصد در ماه گذشته است. نرخ‌های بهره بالاتر جذابیت طلا را که سرمایه‌گذاری بدون بازده است، کمتر می‌کند.

با وجود کاهش قیمت طلا، اکثر سرمایه‌گذاران خرد همچنان انتظار دارند شاهد افزایش قیمت طلا در کوتاه‌مدت باشند. در نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز برای هفته جاری 235 نفر شرکت کردند که از میان آنها 128نفر یا 54 درصد افزایش قیمت و 71 نفر یا 30درصد کاهش قیمت طلا را پیش‌بینی کردند درحالی که 36 نفر یا 15درصد هم نظری نداشتند. اگرچه خوش‌بینی در بازار طلا همچنان وجود دارد اما در مقایسه با هفته گذشته که 78درصد سرمایه‌گذاران صعود این فلز زرد را پیش‌بینی کرده بودند به میزان قابل توجهی کمتر است.

اما در میان کارشناسان بازار، هیچ گروهی از اکثریت برخوردار نبود. از میان 35کارشناس بازار که در نظرسنجی هفتگی کیتکو شرکت می‌کنند 18نفر پاسخ دادند که از میان آنها 8 نفر یا 44درصد افزایش قیمت، 6 نفر یا 33درصد کاهش قیمت طلا در هفته جاری را پیش‌بینی کردند و چهار نفر یا 22درصد هم نظری نداشتند.

سیاست پولی اخیر بانک مرکزی چین، نظرات متفاوتی را در میان تحلیلگران بازار به دنبال داشت. یک روز قبل هم بانک مرکزی اروپا اعلام کرده بود احتمال گسترش سیاست‌های محرک مالی این بانک در دسامبر وجود دارد. بعضی از تحلیلگران اقدام بانک مرکزی اروپا را سرآغاز دور جدیدی از اجرای سیاست پولی آسان در سطح جهانی می‌بینند. تحلیلگران کومرس بانک با بیان اینکه قیمت طلا تنها زمانی ثبات پیدا می‌کند که ابهام درباره زمان افزایش نرخ‌های بهره به پایان برسد، قیمت هر اونس این فلز ارزشمند تا پایان امسال را 1150دلار پیش‌بینی کرده‌اند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر