ردپای تلاش‌های اقتصادی دولت روی سفره مردم

۱۳۹۴/۰۷/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۱۲۹۷

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسش «تعادل» درباره برجام گفت: دولت باتوجه به منافع ملی ایرانیان اجرای برجام را آغاز کرده است

گروه ایران مهدی بیک

نشست روز گذشته «سخنگوی دولت» باز هم حال و هوای «اقتصاد» داشت و البته مانند جلسات گذشته، با چاشنی «سیاست» هم همراه بود. در هفته‌یی که «برجام» پس از فرازونشیب‌های فراوان سرانجام به سرمنزل «فرجام» رسید؛ سخنگوی دولت در طبقه هشتم ساختمان «کوثر» به میان خبرنگاران آمد تا موضع رسمی دولت درباره مهم‌ترین اخبار و رویدادهای کشور در حوزه‌های گوناگون را تشریح کند. بسته جدید دولت یازدهم برای خروج از رکود مطابق پیش‌بینی‌ها در راس پرسش‌های خبرنگاران قرار داشت که محمدباقر نوبخت تلاش کرد، ابعاد مختلف بسته پیشنهادی دولت و تاثیری که در کوتاه‌مدت بر رونق تولید می‌گذارد را تصویر‌سازی کند. نمایندگان برخی رسانه‌های نزدیک به گروه‌های تندرو، پس از توفیق دولت در اجرایی کردن برجام و اقبال اکثریت مجلس به تصمیم‌سازی‌های دولت، تمام تلاش خود را به کار می‌بندند تا به هر نحو ممکن به تقابل با دولت برخیزند حتی اگر این رویارویی در قوی‌ترین حوزه دستاوردهای دولت (اقتصاد و دیپلماسی) باشد. تدوین لایحه دایمی شدن احکام برنامه ششم توسعه و ارائه آن به مجلس در روز یک‌شنبه هفته آینده و برنامه‌ریزی واقع‌بینانه دولت برای دوران پساتحریم مهم‌ترین اخبار «اقتصادی» و پیگیری فاجعه منا و مقابله با تروریسم مهم‌ترین حوزه‌های دیپلماسی نشست روز گذشته را تشکیل می‌داد. نوبخت در سخنانش از مردم عذرخواهی کرد که نتوانسته‌اند در دولت رفاه شایسته‌یی برای آنها ایجاد کنند و گفت: «دولت تلاش دارد با افزایش منابع و رشد اقتصادی، مردم نیز تلاش دولت را در سفره خود احساس کنند.»


برنامه‌ریزی اقتصادی دولت برای دوران پساتحریم

یکی از حوزه‌هایی که بخش زیادی از پرسش‌های رسانه‌های گروهی در این روزها را تشکیل می‌دهد، نحوه ورود اقتصاد ایران به دوران پسا توافق است. محمدباقر نوبخت در پاسخ به این سوال بااشاره به برنامه‌ریزی‌های کاربردی دولت برای دوران پساتحریم گفت: «دولت موظف است برای شرایط پساتحریم برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشد و باتوجه به اینکه برنامه ششم توسعه از سال95 در کشور اجرایی خواهد شد این برنامه برگرفته از سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و در چارچوب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در حال تهیه و تنظیم است. همچنین بودجه سال95 در مهلت قانونی با روش بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد در حال تهیه و تنظیم است که در مهلت قانونی به مجلس شورای اسلامی ارائه می‌شود.»سخنگوی دولت ادامه داد: برای ماه‌های باقی مانده تا پایان سال‌جاری نیز دولت یازدهم بسته سیاستی مناسبی را برای سرعت‌بخشی به خروج از رکود و افزایش رشد اقتصادی همراه با مهار تورم اجرا خواهد کرد.»


بسته اقتصادی جدید برای کوتاه‌مدت است

نوبخت بار دیگر به بسته جدید سیاست‌های اقتصادی دولت اشاره کرد و گفت: «ما اهداف بلندی برای این بسته درنظر نگرفته‌ایم و صرفا برای چندماه باقی مانده امسال، جهت افزایش رشد اقتصادی و سیاست مهار تورم تدوین شده است. البته رشد اقتصادی که بتواند در زندگی مردم اثر مثبت داشته باشد و باعث افزایش اشتغال شود، رشد یکی، دو درصد نیست بلکه به رشد اقتصادی بالاتری نیاز است.»

سخنگوی دولت بسته جدید اقتصادی دولت را درراستای بسته قبلی دانست و گفت: «برای این مدت لازم بود بر تزریق منابع در حوزه طرح‌های عمرانی و تولیدی در بخش خصوصی تمرکز شود.»

وی بار دیگر بر این موضوع تاکید کرد که این بسته اقتصادی جدید صرفا برای چند ماه است چراکه همچنان طی این چند ماه تا اجرای برجام، تحریم‌ها برقرار است و باید برای این ایام یک کار سنجیده‌یی انجام می‌شد.


تقویت پایه پولی موجب اعتماد جامعه می‌شود

سخنگوی دولت در پاسخ به این پرسش که آیا بسته اقتصادی جدید دولت، نرخ تورم را مهار خواهد کرد؟ گفت: براساس این بسته برای افزایش مخارج و افزایش تسهیلات، مراقبت لازم برای مهار تورم صورت خواهد گرفت. هر چه پایه پولی افزایش یابد، موجب افزایش پول در جامعه می‌شود و اگر کالا در برابر آن نباشد منجر به افزایش قیمت و تورم می‌شود.

سخنگوی دولت درباره برنامه‌ریزی برای مقابله با سرمای سخت که برای خاورمیانه پیش‌بینی شده است، نیز گفت: وزیر نیرو در این خصوص اطلاعیه‌یی را صادر کرده و باتوجه به اطلاعاتی که در حال تکمیل است، سعی می‌کنیم مراقبت‌های لازم صورت گیرد؛ از طرفی براساس قانون درصدی از سرجمع اعتبارات کشور برای پیشگیری از حوادث تعیین شده است.


گلایه از اتهام‌زنی برخی رسانه‌ها

نوبخت در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره شکایت جهانگیری از دو رسانه گفت: «می‌توانند به ما ایراد بگیرند اما حق ندارند تهمت و افترا بزنند. مانند همان موضوعی که به دکتر جهانگیری گفته شد که قابل‌تعقیب است و برای رسانه‌یی که این را نوشت، فرصتی وجود دارد که اسنادش را به دادگاه ارائه دهد. قوه‌قضاییه با دقت و عدالت رسیدگی می‌کند و برای آنها تفاوتی ندارد چه کسانی مقابل‌شان باشند.»

سخنگوی دولت در پاسخ به فعالیت روسیه در سوریه برای مقابله با داعش و هم‌پوشانی با ایران گفت: «این موضوع بیان شده که ما از نظر مستشاری کمک کرده و به این حد بسنده می‌کنیم.»

عضو کابینه تدبیر و امید در پاسخ به وضعیت حمله مسلحانه در دزفول و احتمال تهدید کشور توسط برخی گروه‌های تکفیری و تروریستی نیز گفت: «این موضوع جدیدی نیست؛ بارها اعلام شده که گروه‌هایی که برای فعالیت تروریستی اعزام شده بودند، دستگیر شده‌اند.»



مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر