تازه‌های پتروشیمی

۱۳۹۴/۰۷/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۱۲۹۶

شیرین‌سازی برجک سبک نفتا در پتروشیمی بوعلی سینا

شانا مدیرعامل شرکت پتروشیمی بوعلی سینا از آغاز عملیات ساختمانی پروژه شیرین‌سازی در برج سبک نفتا در این پتروشیمی با اعتبار ١٢٠میلیارد تومان خبر داد. محمدرضا صاحب‌نسق با اشاره به بودجه ١٢٠میلیارد تومانی پروژه دو فازی شیرین‌سازی برج سبک نفتا در این پتروشیمی گفت: باتوجه به مراحل نهایی بخش مهندسی در هر دو فاز این پروژه، عملیات ساختمانی آن از امروز آغاز خواهد شد. وی با اشاره به خرید تجهیزات و کالاهای مورد نیاز فاز یک پروژه شیرین‌سازی برج سبک نفتا در پتروشیمی بوعلی سینا اظهار داشت: تا دو هفته آینده عملیات شمع‌کوبی در فاز یک این پروژه آغاز می‌شود. مدیرعامل شرکت پتروشیمی بوعلی سینا با تاکید بر اینکه با اجرای پروژه شیرین‌سازی برج سبک نفتا ارزش ٢٠درصد از خوراک اولیه این پتروشیمی ٥ درصد افزایش می‌یابد، گفت: همچنین با اجرای این پروژه، استمرار تولید در این پتروشیمی تضمین می‌شود. صاحب‌نسق با اشاره به اینکه هیدروکربن‌های سبک را باید در مخازن کروی به صورت کوتاه‌مدت ذخیره کرد، گفت: با شیرین‌سازی هیدروکربن‌های سبک در پتروشیمی بوعلی‌سینا می‌توان این نوع مواد را در مخازن معمولی و به صورت طولانی مدت نگهداری کرد. پتروشیمی بوعلی‌سینا در زمینی به مساحت ٣٦ هکتار در شمال غربی خلیج‌فارس در استان خوزستان و در منطقه ویژه اقتصادی بندرامام خمینی (ره) قرار دارد.


نتایج مثبت

فروش باک‌پر گازوییل

شانا فروش گازوییل به روش «باک پر» از مرز پرویزخان منطقه کرمانشاه در یک‌ سال گذشته به بیش از ٥٩٢ میلیارد ریال رسیده است. مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه کرمانشاه گفت: از آغاز فروش این فرآورده نفتی (١٥مهر ماه ٩٣) به روش باک‌پر تا پایان شهریور ماه امسال ٥٩٢ میلیارد و ٢٢٥میلیون و ٢٥هزار و ٦٧٥ ریال دریافت و به خزانه دولت واریز شده است. سیدرمضان هاشمی اظهار کرد: در این بازه زمانی یک ساله ٥٦ میلیون و ٢٩١هزار و ٣٤٨ لیتر نفت گاز به روش باک پر عرضه شده است. وی تصریح کرد: در یک ساله اخیر ٩٧هزار و ٤٨٧دستگاه کامیون به روش یاد شده سوخت‌گیری کرده‌اند. مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه کرمانشاه درباره فعالیت ٦ماهه اخیر مرز پرویزخان درخصوص فروش باک پر نفت گاز گفت: در این بازه زمانی به ٥٢هزار و ٧٨١کامیون،به میزان ٣٠میلیون و ٤٢هزار و ٦١٠ لیتر گازوییل به روش باک پر سوخت عرضه شده است. هاشمی، وجه دریافتی حاصل از فروش گازوییل به روش باک پر را در ٦ماهه نخست امسال ٢٤٥میلیارد و ٩٩٦میلیون و ٧٤٥هزار ریال اعلام و اظهار کرد: فروش این فرآورده نفتی در مدت مشابه پارسال ٩٣٩هزار و ٣٧٩ لیتر بوده است. وی اختلاف قابل توجه فروش نفت گاز ٦ ماه نخست امسال را با مدت مشابه پارسال، تاثیر اجرای طرح فروش باک‌پر گازوییل خواند و گفت: استفاده از این روش علاوه بر درآمدزایی برای منطقه و رونق بخشی به اقتصاد آن در کاهش قاچاق سوخت نیز تاثیرگذار بوده است. به گفته هاشمی در نیمه نخست پارسال ٦٧هزار و ٨٦٤دستگاه کامیون از مرز پرویزخان سوختگیری کرده‌اند و درآمد حاصل از این سوختگیری‌ها نیز ١٩میلیارد و ١٤٦میلیون و ٩٣٥هزار و ٨٦ ریال بوده است.


مصرف بنزین کم و مصرف گازوییل زیاد شد

تسنیم مصرف بنزین در سومین هفته مهرماه نسبت به هفته پیش از آن یک‌درصد کاهش داشته است، این در حالی است که مصرف گازوییل 17.5درصد رشد داشته است. مجموع مصرف بنزین کل کشور از 18 تا 24 مهرماه 494میلیون و 400هزار لیتر بود که بیشترین مصرف با 77میلیون و 900هزار لیتر مربوط به پنج‌شنبه (23 مهرماه) و کمترین مصرف با 61میلیون لیتر مربوط به جمعه (24 مهرماه) است. در هفته گذشته 19میلیون و 700هزار لیتر بنزین سوپر در کشور مصرف شد که متوسط مصرف آن در این مدت زمانی برابر با 2.8میلیون لیتر است، بر‌خلاف مصرف بنزین معمولی مصرف بنزین سوپر در این مدت 4.5 درصد رشد داشته است. همچنین در این 7روز در مجموع 714میلیون و 100 لیتر گازوییل (نفت‌گاز) مصرف شد که با متوسط مصرف روزانه 102میلیون لیتر نسبت به هفته پیش از آن حدود 17.5درصد افزایش یافته است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر