رکورد فروش تسلیحات نظامی امریکا در سال 2015

۱۳۹۴/۰۷/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۱۲۸۹


گروه جهان روزنامه «الحیات» چاپ لندن در گزارشی نوشت که چالش‌های امنیتی از خاورمیانه تا شرق اروپا همراه با رشد نفوذ داعش و نگرانی فزآینده از نقش روسیه، موجب افزایش فروش سلاح‌های امریکایی شده است به گونه‌یی که صادرات تسلیحاتی این کشور در سال 2015 رکورد شکست و به 46.6 میلیارد دلار رسید.

وزارت دفاع امریکا، پنتاگون در نشریه نظامی «دیفنس وان» تاکید کرد: امسال فروش تسلیحات به کشورهای خارجی به علت جنگ علیه گروه داعش، انعقاد قراردادهای جدید با کشورهای شرق اروپا و بحران‌های شعله‌ور از سوریه تا یمن، عراق و لیبی، «به‌طور بی‌سابقه‌یی افزایش یافته است.»

دریاسالار جوزف رکسی رییس آژانس همکاری دفاعی امریکا گفته است: سال 2015، «مهم‌ترین سال در تاریخ این آژانس» از نظر فروش تسلیحات است و میزان فروش آن از مرز 46 میلیارد دلار گذشته است، این در حالی است که این رقم در سال 2014، مبلغ 34.2میلیارد دلار و در سال 2013 مبلغ 27.8 میلیارد دلار بوده است.

این آژانس ماهانه حدود 120 سفارش دریافت کرده و درخصوص 13هزار سفارش نیز فعلا تصمیم‌گیری نشده است. ارزش برنامه کمک‌های نظامی امریکا هم از 10.7میلیارد دلار در سال 2013 به 20.1میلیارد دلار در سال جاری افزایش یافته که به 150 کشور تخصیص یافته است. وزارت دفاع امریکا، افزایش فروش بالگردها و موشک‌ها به ویژه سامانه‌های موشکی پاتریوت و سامانه‌های دفاعی را به ثبت رسانیده است. کشورهایی در شرق اروپا تلاش می‌کنند سامانه‌های تسلیحاتی جدید و سیستم‌های ارتباطی و جاسوسی خریداری کنند. برخی قراردادهای فروش تسلیحات به دولت عراق نیز وجود دارد که هنوز نهایی نشده و مورد موافقت نهایی قرار نگرفته است. ‌در حالی که این وزارتخانه از این ارقام بالای فروش تسلیحات به‌شدت ابراز رضایت می‌کند، نگرانی‌هایی درباره کاهش خریدهای تسلیحاتی در خاورمیانه به علت کاهش قیمت نفت وجود دارد. برخی مقامات احتمال می‌دهند به علت اوضاع بازار نفت، این ارقام در سال آینده به رقم 15 میلیارد دلار کاهش یابد. این روزنامه در پایان می‌افزاید: اوج گرفتن قدرت داعش، بحران یمن و همکاری فزآینده امنیتی امریکا و کشورهای خلیج‌فارس پس از نشست سران در کمپ‌دیوید در افزایش این ارقام نقش داشته است. همان‌طور که سیاست ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور روسیه در اوکراین هم موجب افزایش نگرانی کشورهای اروپای شرقی و در نتیجه انعقاد قراردادهای جدید با امریکا شده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر