آیا تردیدهای «فدرال رزرو» سیاسی است‌؟

۱۳۹۴/۰۷/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۱۲۸۴

گروه جهان

در پی نگرانی از اوضاع اقتصادی جهان و از سرگیری گمانه‌زنی‌ها درباره افزایش نرخ بهره بانکی در امریکا تا پایان امسال، ارزش دلار در معاملات سه‌شنبه در برابر بیشتر ارزهای رایج در بازارهای نوظهور جهان افزایش یافته است. این در حالی است که با وجود نظرسنجی فایننشال تایمز مبنی بر افزایش نرخ بهره تا پایان سال جاری میلادی، رییس دویچه‌بانک در امریکا نسبت به افزایش نرخ بهره حتی در سال آینده میلادی نیز ابراز تردید کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ارزش دلار در معاملات سه‌شنبه در برابر ین ژاپن افزایش یافت. ارزش هر وون کره‌جنوبی و هر روپیه هند نیز در برابر دلار نیز در این معاملات به ترتیب 0.78درصد و 0.13درصد کاهش یافته است. ارزش هر رینگیت نیز در این معاملات در برابر دلار 0.91درصد کاهش یافته است. گفته شده انتشار اخیر آمار و ارقام ضعیف اقتصادی در امریکا از جمله آمار کمتر از حد انتظار درباره رشد بازار کار و فروش در بخش خرده‌فروشی موجب تردید درباره تصمیم بانک مرکزی امریکا در افزایش نرخ بهره بانکی شده است. نشست بعدی سیاست‌گذاری بانک مرکزی امریکا هفته آینده برگزار خواهد شد.

به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، جوزف لاورگنا، کارشناس اقتصادی و رییس دویچه بانک در امریکا، با اشاره به تردیدهای وال‌استریت نسبت به افزایش نرخ بهره گفته که تردید دارد بانک مرکزی امریکا حتی در سال آینده نیز اقدام به افزایش نرخ بهره کند. وی در یادداشتی به این شبکه خبری گفته است: «دیگر اطمینان چندانی نداریم که فدرال رزرو حتی در سال آینده نیز بخواهد که نرخ بهره را افزایش دهد. چرا که بانک مرکزی فرصت افزایش نرخ بهره را در اوایل سال جاری از دست داد، وقتی که اقتصاد و بازار کار قوی‌تر از امروز بود.»

بنا بر این گزارش، ژانت یلن، ‌رییس بانک مرکزی امریکا پیش‌تر اعلام کرده بود که تمایل دارد تا نرخ بهره را افزایش دهد اما تعلل وی در انجام این کار در ماه سپتامبر، اغلب کارشناسان را شوکه کرد. اکنون برخی کارشناسان اقتصادی می‌گویند اگر قرار باشد بانک مرکزی امریکا نرخ بهره بانکی را افزایش دهد، احتمالا این کار را تنها در نشست ماه دسامبر خود انجام خواهد داد.

گمانه‌زنی‌ها درباره زمان افزایش نرخ بهره بالا گرفته است. به عنوان مثال درحالی که موسسه بارکلیز اعلام کرده بانک مرکزی امریکا احتمالا در ماه مارس نرخ بهره را افزایش خواهد داد، بانک گلدمن‌ساچز، مریلین لینچ و جی‌‌پی مورگان اعلام کرده‌اند که این اقدام در ماه دسامبر اجرایی خواهد شد. به اعتقاد لاورگنا، از آنجایی که تاثیر کندی رشد اقتصادی جهان بر اقتصاد امریکا مشخص نیست، این مساله می‌تواند، باعث شود که بانک مرکزی امریکا نرخ بهره را فعلا افزایش ندهد. البته سیاست نیز می‌تواند در این مساله دخالت داشته باشد. این کارشناس اقتصادی می‌گوید: «باور دارم که اگر نرخ بهره افزایش نیابد، فدرال رزرو می‌تواند بخشی از مباحث داغ سیاسی در سال آینده باشد. این احتمال وجود دارد که بانک مرکزی امریکا با هدف دور ماندن از انتقادهای سیاسی در آستانه انتخابات نوامبر سال آینده، افزایش نرخ بهره را مسکوت نگه دارد.»

به گزارش شبکه سی‌ان‌بی‌سی، علاوه بر شائبه سیاسی بودن عدم افزایش نرخ بهره، اختلاف آشکار رییس بانک مرکزی امریکا با برخی از مقام‌های ارشد این نهاد، اعتبار بانک مرکزی امریکا را در برابر بازار تحت تاثیر قرار داده است. این اختلاف هفته گذشته و زمانی آشکار شد که «دنیل تارولو» و «لیل برینراد» هر یک جداگانه در مخالفت با افزایش نرخ بهره در سال جاری میلادی صحبت کردند. علت مخالفت این افراد، نگرانی درباره اقتصاد جهانی و تاثیر آن بر اقتصاد امریکا عنوان شد.


افزایش نرخ بهره تا پایان سال جاری

با وجود گزارش سی‌ان‌بی‌سی مبنی بر اینکه فدرال رزرو نه تنها امسال که در سال آینده نیز نرخ بهره را افزایش نخواهد داد، نشریه فایننشال تایمز با انجام یک نظرسنجی از کارشناسان اقتصادی اعلام کرده که نرخ بهره امریکا احتمالا تا پایان سال جاری میلادی افزایش خواهد رفت. در این گزارش آمده است: «با وجود اینکه داده‌های اقتصادی ضعیف باعث شده بانک‌های گوناگونی هشدار دهند که بانک مرکزی امریکا به هدف تورمی خود نرسد، نزدیک به دوسوم اقتصاددانان انتظار دارند که فدرال رزرو تا پایان همین امسال نرخ بهره بانکی را افزایش دهد.»

بنا بر این گزارش، در نظرسنجی که از 46 اقتصاددان از بانک‌های پیشرو در امریکا، اروپا و آسیا، درباره افزایش نرخ بهره انجام شده، با وجود داغ بودن بازار کار امریکا، 65درصد این اقتصاددانان گفته‌اند که بانک مرکزی امریکا نرخ بهره اوراق قرضه فدرال را در اجلاس دسامبر خود افزایش می‌دهد.

ناظران می‌گویند که وضعیت بهبود یافته اقتصادی کشور امریکا برای اعمال قوانین سخت‌تر مالی توسط سیاست‌گذاران این کشور مناسب نیست. یبش از نیمی از اقتصاددانانی که در نظرسنجی شرکت کرده‌اند، گفته‌اند که فدرال رزرو امسال دست به خطر انجام یک اشتباه سیاستی خواهد زد و البته اشاره‌یی به این نکرده‌اند که تغییر نرخ بهره بانکی چه وقتی زود یا چه وقتی دیر خواهد بود. بسیاری از اقتصاددانان بحث کرده‌اند که داده‌های اقتصادی در حال تضعیف شامل آمار خرده‌فروشی، تولید صنعتی کم و گزارش‌های تولید منطقه‌یی نامطلوب و نیز تورم ناچیز، نیاز به صبر کردن توسط فدرال رزرو را کمتر کرده‌اند.

هیچ یک از 46 اقتصاددان حاضر در نظرسنجی فایننشال تایمز نگفته‌اند که بانک مرکزی امریکا در نشست چند روز آینده خود در 28 اکتبر، دست به افزایش نرخ بهره خواهد زد. بیش از 85 درصد آنان گفته‌اند که بانک مرکزی تا نشست ماه ژوئن سال آینده، نرخ بهره را دو باره افزایش می‌دهد. قبل از تصمیم‌گیری بانک مرکزی امریکا برای نرخ بهره که به تثبیت همان نرخ سابق منجر شد، در یک نظرسنجی دیگر که فایننشال تایمز انجام داده بود، 9 نفر از 10 اقتصاددان حاضر در نظرسنجی، گفته‌ بودند که بانک مرکزی از سیاست نرخ بهره بانکی نزدیک به صفر تا آخر سال دست خواهد برداشت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر