حوالی خبر

۱۳۹۴/۰۷/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۱۲۷۶

وام 25 میلیونی خودرو منتظر ابلاغ بانک مرکزی

تسنیم معاون وزیر صنعت در مورد چگونگی اعطای وام 25میلیون تومانی به خریداران خودرو اظهار کرد: خودروسازان پیش‌فاکتورهایی را با محاسبه نرخ خودرو و نرخ سود عقود مبادله‌یی صادر کرده و آنها را در قبال سفته به مشتریان ارائه می‌کنند. محسن صالحی‌نیا با بیان اینکه خودروسازان سفته‌ها را نزد بانک برده و خرید دین می‌کنند، افزود: در واقع نرخ تسهیلات خودرو برای مصرف‌کنندگان 6درصد زیر نرخ عقود مبادله‌یی تمام می‌شود. همچنین با اجرایی شدن این وام، منابعی هم در اختیار خودروسازان قرار می‌گیرد. صالحی‌نیا با اعلام اینکه «منتظریم بانک مرکزی اجرایی شدن این وام را به سیستم بانکی ابلاغ کند» گفت: امیدواریم با ارائه این وام تحریک تقاضا در بازار خودرو به وجود ‌آید.


زیان انباشته 4200 میلیاردی

اما سیدمحسن طباطبایی‌مزدآبادی، کارشناس اقتصادی در این رابطه گفت: رکود در صنعت خودرو منجر به بروز زیان انباشته‌یی معادل ۴۲۰۰میلیارد تومان و افزایش موجودی انبارها به بیش از ۱۰۰هزار خودرو شد و بسیاری از صنایع به دلیل مشکلات ناشی از عدم تامین سرمایه در گردش، زیان‌های انباشته و موجودی انبار فراوان، متوقف یا در معرض توقف قرار گرفته‌اند. دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران گفت: به نظر می‌رسد با توجه به بدهی‌های هنگفت دولت و بخش خصوص به بانک‌ها منابع لازم برای اعطای تسهیلات ارزان قیمت به بخش تقاضا وجود ندارد و سیاست بانک مرکزی برای اعطای تسهیلات از منابع داخلی نیز می‌تواند منجر به آزاد شدن پول پر قدرت و صعودی شدن نرخ تورم شود.


نوسان قیمت خودروهای داخل

تعادل هفته جاری قیمت برخی خودروهای داخلی در بازار آزاد کاهش و برخی نیز افزایش یافته است. قیمت روز خودروهای داخلی به شرح زیر است:

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر