بسته ضد رکود مسکن روی میز بانک مرکزی

۱۳۹۴/۰۷/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۱۲۷۲


محمدحسن مرادی، مدیرکل طرح و برنامه بانک مسکن در تشریح جزییات بسته ضد رکودی بانک مسکن گفت: مهم‌ترین پیشنهاد بانک مسکن به بانک مرکزی افزایش قدرت خرید متقاضیان واقعی در قالب بسته‌یی متشکل از ارائه همزمان وام ۸۰میلیون تومانی، افزایش وام جعاله تا ۲۰میلیون و اوراق ممتاز است.

مرادی در گفت‌وگو با ایلنا با بیان اینکه بسته پیشنهادی بانک مسکن به بانک مرکزی رفته است، اظهار کرد: چندین پیشنهاد را در این بسته در نظر گرفته‌ایم و بسته ضد رکود بانک مسکن برای موافقت و بررسی به بانک مرکزی رفته است.

وی با اشاره به مهم‌ترین پیشنهادات بانک مسکن در این بسته تاکید کرد: منابع بانک برای پرداخت تسهیلات مشخص است اما می‌توان با همین منابع سقف تسهیلات را افزایش دهیم به این شرط که به تعداد کمتری این تسهیلات اختصاص داده شود.

مرادی ادامه داد: بانک مسکن می‌تواند به تعداد متقاضی کمتر با سقف بالاتر یا به تعداد متقاضی بیشتر با سقف و سهم کمتر تسهیلات خرید ارائه دهد.

مدیرکل طرح و برنامه بانک مسکن با بیان اینکه افزایش سقف اوراق ممتاز از دیگر برنامه‌های بانک برای افزایش قدرت خرید است، افزود: از دیگر راهکارها افزایش سقف ارائه اوراق ممتاز است و اگر با این پیشنهاد موافقت شود؛ توجه مردم به اوراق ممتاز جذب و باعث می‌شود منابع به سمت این حساب بیاید و در این صورت این امکان به وجود می‌آید که توان بانک برای ارائه تسهیلات افزایش یابد.

مرادی با اشاره به دیگر برنامه‌های بانک مسکن برای افزایش توان خرید متقاضی واقعی گفت: از دیگر برنامه‌های بانک مسکن در این بسته افزایش سقف وام جعاله از ۱۰ میلیون به ۲۰ میلیون تومان است.

وی با تاکید بر اینکه این ۳ اقدام مهم‌ترین پیشنهاد بانک مسکن برای افزایش قدرت خرید و خروج رکود از بازار مسکن است، ادامه داد: بانک مسکن به‌طور همزمان موضوع پرداخت وام ۸۰میلیون تومانی، افزایش سقف وام جعاله از ۱۰ به ۲۰ میلیون تومان و ارائه اوراق ممتاز را دنبال می‌کنند که این سه برنامه تقریبا می‌توانند تا ۵۰ درصد به سقف فعلی تسهیلات اضافه کند.

مدیرکل طرح و برنامه بانک مسکن در پاسخ به اینکه ارائه تسهیلات به متقاضی کمتر اما با سقف بیشتر همراه با اوراق ممتاز می‌تواند چند متقاضی را پوشش دهد، گفت: در حال حاضر نمی‌توان عدد دقیقی را پیش‌بینی کرد اما برآورد ما پوشش حداقل ۵۰ هزار متقاضی است.

مرادی با اشاره به دیگر پیشنهادات بانک در این بسته ضد رکود ادامه داد: از دیگر پیشنهادات بانک، لیزینگ مسکن است و بحث لیزینگ مسکن هم نه فقط در بانک مسکن بلکه در مجموعه وزارت اقتصاد و دارایی مطرح شده است اما با شرایط فعلی خود شرکت‌های لیزینگ‌کننده امکان فعالیت را ندارند.

وی تاکید کرد: شرکت‌های لیزینگی اگر بخواهند فعالیت اقتصادی و سودده‌یی داشته باشند باید نرخ‌ها را افزایش دهند که افزایش نرخ لیزینگ هم به نفع مصرف‌کننده نیست، در شرایط فعلی لیزینگی‌ها می‌توانند با نرخ سود ۲۷ درصدی فعالیت کنند اما از سویی دیگر زمانی لیزینگ مورد استقبال قرار می‌گیرد که حداکثر نرخ سود آن ۲۳ درصد باشد. ‌

مدیرکل طرح و برنامه بانک مسکن با تاکید بر اینکه سیاست‌های وزارت راه و شهرسازی و بانک مسکن در موضوع خروج رکود از بازار مسکن همسوست، گفت: بانک مسکن هم برنامه‌هایی برای خروج رکود از بازار مسکن را داشته و دارد اما لازمه اجرایی شدن این برنامه موافقت بانک مرکزی است.

وی افزود: تاکنون چندین پیشنهاد را به بانک مرکزی برای افزایش قدرت خرید و خروج رکود از مسکن به بانک مرکزی داده‌ایم، اما مورد موافقت مسوولان بانکی قرار نگرفته است. به هر حال بانک مرکزی هم دغدغه‌هایی را دارد که نمی‌تواند از عهده این تعهدات بر‌آید.

مرادی تاکید کرد: باید این نکته را هم در نظر بگیریم که یکی از مشکلات افزایش سقف تسهیلات عدم توانایی پرداخت وام‌های بانکی از سوی متقاضیان است و در تمام این سیاست‌ها همواره باید توان پرداخت اقساط متقاضیان هم در نظر گرفته شود.

مدیرکل طرح و برنامه بانک مسکن با تاکید بر اینکه در بسته پیشنهادی بانک مسکن به بانک مرکزی موارد زیادی در نظر گرفته شده است، ‌گفت: مهم‌ترین موارد و جزییات این بسته گفته شده که پس از موافقت بانک مرکزی از این بسته رونمایی خواهیم کرد و تمام جزییات آن اعلام می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر