عملکرد مالی شهرداری تهران زیر ذره‌بین شورا

۱۳۹۴/۰۷/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۱۲۶۹

گروه مسکن و شهرسازی نیره خادمی

تازه‌ترین سخنان شهردار تهران درباره «محرز بودن شفافیت‌های مالی در گزارش حسابرسی شرکت‌های وابسته به شهرداری تهران برای اعضای شورای شهر تهران» دیروز با واکنش برخی از اعضای این شورا در جلسه علنی پارلمان شهری پایتخت مواجه شد. رییس کمیسیون سلامت شورا در این باره گفت: از این گزارش حسابرسی که نمایانگر عملکرد اداری و مالی شهرداری است هیچ رضایتی نداریم.

گزارش حسابرسی شرکت‌های وابسته به شهرداری تهران بیشتر از یک هفته است که در کمیسیون‌های تخصصی شورای شهر تهران مورد بررسی قرار گرفته است. گزارشی که نشان می‌‌دهد از میان 14شرکت بررسی شده هیچ کدام نمره قبولی شورا را نگرفته‌اند چون تمامی گزارش‌ها درگیر عبارات کلیدی «عدم دسترسی به مستندات کافی»، «در اختیار قرار نگرفته است» و «ارائه نشده است» هستند. با وجود این شهردار تهران بر شفافیت مالی شهرداری اصرار دارد تا جایی که طی روزهای گذشته در واکنش به اختلافاتی که در گزارش حسابرسان شهرداری و گزارش شورا وجود دارد با این جمله که «اگر شما از اعضای شورای شهر بپرسید قطعا به شما خواهند گفت که وضعیت شفافیت مالی امروز شهرداری تهران بی‌سابقه است» خبرنگاران را به اعضای شورا ارجاع داد. اما یکی از اعضای شورا روز گذشته با تاکید بر عدم رضایت اعضا از گزارش حسابرسی در تذکر پیش از دستور خود به سخنان قالیباف واکنش نشان داد و گفت: وقتی اطلاعات در اختیار ما نیست، چگونه مدعی می‌شوید که شفافیت مالی بی‌نظیر و کم سابقه‌یی در شهرداری تهران وجود دارد. او با تکرار سخنان شهرداری مبنی بر اینکه «به قطعیت می‌گویم شفافیت‌های مالی ما کم نظیر است» ادامه داد: شهرداری تهران ۴۰شرکت و سازمان دارد که تاکنون گزارش حسابرسی ۱۴شرکت در اختیار اعضای شورای شهر قرار گرفته است. با استناد به این گزارشات و تعریف سه کلید واژه «عدم دسترسی به مستندات و اطلاعات کافی»، «در اختیار این موسسه قرار نگرفته است» و «ارائه نشده است» در متن گزارش حسابرس ۲۵۲مرتبه از این سه کلید واژه استفاده شده است. همچنین در بند ۵ گزارش حسابرس در مورد یک شرکت در ۲۱پروژه صرفا با یک بار استفاده از کلید واژه «عدم دسترسی به مستندات و اطلاعات کافی» به این موارد ایراد وارد شده است. او می‌افزاید: از این گزارش حسابرس که نمایانگر عملکرد اداری و مالی شهرداری است هیچ رضایتی نداریم، چگونه در این گزارش می‌توان شفافیت مالی را استنباط کرد وقتی اطلاعات در اختیار حسابرس و ما قرار نگرفته است، چگونه مدعی می‌شوید که شفافیت مالی بی‌نظیر و کم سابقه‌یی وجود دارد. این گزارش موید وجود مشکلات زیادی است و آن را نمی‌پذیریم.

پیش از این نیز رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران از احتمال ارسال پرونده اختلافات گزارش حسابرسی به سازمان بازرسی کل کشور خبر داده بود.


بررسی حسابرسی‌ها علنی باشد

مختاباد، رییس کمیته هنری شورای شهر تهران نماینده دیگری بود که به نسبت به حسابرسی‌ها انتقاد داشت. البته بیشترین مساله مورد نظر او بررسی غیرعلنی گزارش‌های حسابرسی در جلسات پارلمان شهری بود درحالی که رقم‌های میلیاردی در این گزارش‌ها مطرح است. مختاباد در این باره گفت: این گزارش‌ها مشکلات مالی شهر را نشان می‌دهد و تاثیر مهمی در روند اداره شهر دارد و بدهی‌های میلیاردی شهرداری به پیمانکاران در آن مطرح شده و باید در صحن علنی به آن پرداخته شود.

البته مجتبی شاکری، رییس کمیسیون عمران در پاسخ به این سخنان مختاباد اعلام کرد: برای رسیدگی به گزارش‌های مالی شرکت‌ها در روز دوشنبه رای‌گیری شده و براساس همان‌ رای‌گیری، این موضوع پیگیری می‌شود و هیچ جابه‌جایی وجود نداشته است.


مداخله کالبدی در منطقه 12 جواب نمی‌دهد

دومین مرحله گزارش شهرداری تهران درباره اقدامات مدیریت شهری در منطقه 12 یکی دیگر از مواردی بود که در صحن شورا مطرح شد. هفته گذشته شهردار تهران در جلسه علنی به دنبال پخش فیلمی از آسیب‌های اجتماعی منطقه هرندی ضرورت‌های طرح انضباط اجتماعی را برای نمایندگان شرح داد. دیروز نیز پژمان پشمچی‌زاده، معاون معماری و شهرداری تهران در بیش از 30دقیقه ارائه گزارش سخنانی درباره تاریخ محله، مطالعات 6 ساله برای اجرای این طرح، لزوم گسترش پیاده راه‌سازی و پتانسیل‌های گردشگری منطقه 12 بیان کرد. او با یادآوری اینکه اقبال و استقبال از سمت منطقه 12 برای بازسازی فرسودگی‌ها بسیار کمرنگ است، متذکر شد: مرمت و بازسازی بناهای تاریخی و فرسوده، تامین و ارتقای زیرساخت‌های شهری باید در بافت فرسوده 593هکتاری منطقه 12 لحاظ شود. اما شاهد هستیم که استقبال اهالی به دلیل عدم تناسب با ارزش‌افزوده با نوسازی‌ها بسیار کم است. از همین رو به جد می‌گوییم که برای منطقه 12 نمی‌توانیم یک الگوی کلی که در طرح تفصیلی و جامع است به کار بریم.

به دنبال گزارش پشمچی‌زاده اعضای شورای شهر نظرات خود را نسبت به این گزارش شهرداری مطرح کردند درحالی که عمده سخنان درباره نبود یک استراتژی مشخص و برنامه‌ریزی منسجم عنوان شد.

فاطمه دانشور، رییس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران با بیان اینکه مداخله کالبدی در منطقه 12 جواب نمی‌دهد، گفت: زمانی که شهرداری سند اقدام را نیاورد هیچ یک از اقداماتش در رفع معضلات هرندی قابل دفاع نیست. برخی کارشناسان هم می‌گویند طرح شهرداری بدون مطالعه درحال انجام است که این به معنای هدررفت هزینه‌ها خواهد بود. علاوه بر این مطالعه‌یی که منجر به ارائه سند اقدام شود، وجود ندارد که بدانیم آیا اصلا مداخلات کالبدی لازم است یا خیر. آنچه در دستور جلسه قید شده بود، ادامه گزارش ارتقای کیفیت زندگی در منطقه 12 بود؛ بنده با این سوادم می‌دانم که ارتقای کیفیت زندگی مربوط به امید به زندگی و همه عوامل انسانی می‌شود اما در این گزارش کلی آنچه دریافت کردم این بود که همه درحال انجام زحماتی هستند ولی 80درصد این اقدامات کالبدی است.

محمدمهدی تندگویان، نایب‌رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران نیز کوچ اهالی را مهم‌ترین دلیل از بین رفتن محله هرندی دانست و گفت: مطالعات منطقه 12 و محله هرندی به شورای شهر ارائه نشده است. محله‌یی که 40سال به آن توجه نشده را نمی‌توان بدون مطالعه و برنامه‌ریزی وارد شد و پیشنهاد می‌شود تا زمان رسیدن مطالعات از هر گونه اقدام در این منطقه جلوگیری شود.

علیرضا دبیر، رییس کمیسیون برنامه و بودجه یکی دیگر از نمایندگانی بود که نسبت به نبود برنامه در طرح انضباط اجتماعی منطقه 12 انتقاد داشت. البته همزمان با سخنان او چندین بار مهدی چمران، رییس شورای شهر خواست تا از ادامه سخنان او جلوگیری کند اما در ادامه دبیر دقایق کوتاهی درباره این موضوع صحبت کرد. او گفت: شهرداری حتی یک ریال از ۲۰۰میلیارد تومان اعتباری که شورا برای این محله در تبصره‌های بودجه قرار داده، استفاده نکرده است. وی با اشاره به تشکیل کمیته اقدام در شهرداری برای محله هرندی ادامه داد: این کمیته باید به شورا گزارش بدهد چه اقدامی می‌خواهد برای این محله انجام دهد که راهکار اساسی و پایه‌یی برای حل مشکلات این محله باشد.

اسماعیل دوستی عضو کمیسیون عمران شورای شهر، محمد سالاری، رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورا و محسن سرخو، عضو کمیسیون عمران ازجمله دیگر افرادی بودند که نگاه مثبت‌تری به طرح انضباط شهری با محوریت منطقه 12 داشتند اما همچنان به لزوم ارائه سند، پیوست و مطالعات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی طرح از سوی شهرداری تهران تاکید داشتند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر