پاسخ گمرک به ورود گندم‌های آلوده

۱۳۹۴/۰۷/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۱۲۶۷

ایسنا|

معاون امور فنی و امور گمرکی در پاسخ به اعتراض وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر واردات ‌گندم از کشورهای غربی با اشاره به مجوز‌های سازمان قرنطینه نباتی به عنوان زیرمجموعه وزارت جهاد برای واردات محموله‌های گندم وارد شده تصریح کرد که هیچ یک از محموله‌های گندم بدون اخذ مجوز از سازمان‌های مربوطه که یکی از آنها قرنطینه نباتی است، ترخیص نشده است.

عسگری گفت: در ارتباط با واردات گندم چه به صورت قطعی و چه به صورت موقت دریافت مجوزهای چندگانه از وزارت بهداشت قرنطینه نباتی و استاندارد الزامی است.

وی در پاسخ به این صحبت عباس کشاورز معاون جهاد کشاورزی مبنی بر اینکه مجوز واردات گندم به یک شرکت هندی و از طریق قزاقستان داده شده است، تصریح کرد: مجوز‌ها برای واردات از سوی سازمان‌های مختلف از جمله قرنطینه نباتی به محموله داده می‌شود نه به اشخاص حقیقی و حقوقی و تنها وضعیت محموله بررسی می‌شود نه اینکه چه کسی مالک آن است. معاون امور فنی و امور گمرکی افزود: اسناد واردات گندم و مجوزهایی که از سوی قرنطینه نباتی برای هر یک از محموله‌ها صادر شده در اسناد ما وجود دارد و اگر آنها ادعا می‌کنند که گندم بدون مجوز آمده باید مدارک خود را ارائه دهند.

عسگری با تاکید بر اینکه سازمان قرنطینه نباتی به عنوان زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی شرایط ورود گندم‌ها را در دست دارد و هر یک از این محموله‌ها را با نمونه‌برداری بررسی می‌کند، ادامه داد: بنابراین بدون اخذ مجوز هیچ محموله‌یی ترخیص نمی‌شود و من این مساله را امروز از فرودگاه امام خمینی (ره) به عنوان یکی از اصلی‌ترین گمرکاتی که گندم از آن وارد می‌شود نیز چک کردم و مطمئن شدم که تمام گندم‌ها با مجوز و تعیین قرنطینه نباتی و سایر مجوزها وارد شده است. معاون امور فنی و امور گمرکی گفت: تا به حال طبق بررسی ما هیچ گندمی در گمرک بندر امام خمینی (ره) از سه کشور هند، چین و ترکیه وارد نشده و بیشترین گندم‌ها که با مجوز و از مبادی قانونی به کشور آمده‌اند، از طریق امریکا، کانادا، آلمان، روسیه و استرالیا بودند و از سمت شمال نیز ما بیشتر از قزاقستان و روسیه گندم خریداری کرده‌ایم. برای ترخیص تمام محموله‌ها به سازمان‌های مربوطه برای اخذ مجوز احاله می‌شود و بنابراین هیچ محموله‌یی بدون مجوز سازمان قرنطینه نباتی ترخیص نشده و تایید این موضوع نیز در سامانه‌های گمرکی ثبت شده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر