خیز صنعتگران برای ایجاد مرکز آمار مستقل

۱۳۹۴/۰۷/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۱۲۴۵

گروه صنعت‌ و معدن

پس از اعلام لغو تحریم‌ها، تولیدکنندگان نسبت به رفع چالش‌های موجود و حرکت رو به جلوی صنعت کشور امیدوار شده‌اند. در این راستا، در نهادهای مختلف بخش خصوصی، ارائه راهکار برای رفع کامل تحریم‌های اقتصادی و صنعتی و عبور بخش تولید و صنعت کشور از رکود، جدی‌تر شده است. یکی از این نهادها، خانه اقتصاد کشور است که به نمایندگی از بخش تولید و صنعت درحوزه‌های مختلف، شروع به گردآوری راهکارهای موثر در عبور از تحریم‌ها کرده و یکی از راهکارهایی که ارائه داده، ایجاد مرکز آمار مستقل است؛ مرکزی که به گفته رییس خانه اقتصاد ایران، «طبق قانون، اتاق بازرگانی اجازه ایجاد آن را دارد.» ابراهیم جمیلی می‌گوید: خانه اقتصاد ایران می‌تواند این مرکز را ایجاد کند و مطمئنا این اقدام، روی منافع ملی کشور بسیار اثرگذار خواهد بود؛ چراکه یکی از مهم‌ترین ضعف‌های کشور، عدم ارائه آمار واقعی است و اگر بخش خصوصی بتواند خود آمار واقعی ارائه کند، مطمئنا کمک بزرگی به حاکمیت خواهد کرد. جمیلی با اشاره به تجربه دستکاری آمار در دو دولت قبل گفت: آمار مرکز آمار و بانک مرکزی با همدیگر بارها مغایر بود و باید این مشکل را با ارائه آمار توسط بخش خصوصی حل کرد. اما خانه اقتصاد ایران برای اجرایی شدن این راهکار و نیز سایر راهکارهای مهم در دوران پساتحریم، با دعوت از رییس اتاق ایران، اقدام به برگزاری نشستی برای انتقال نگرانی‌های فعالان اقتصادی و رسیدن به برنامه جامع حرکت رو به جلوی اقتصاد کرد.

در این نشست محسن جلال‌پور، رییس اتاق ایران با تاکید بر اینکه اکثر افراد خانه اقتصاد ایران از چهره‌های مطرح اقتصاد و افراد اثرگذار هستند، گفت: با وجود دوران گذشته سیاسی کشور، در این دوره همه ‌چیز برای جهش صنعتی کشور فراهم شده است؛ چراکه از یک‌سو، دولتی عاقل و معتقد به بخش خصوصی روی کار است و ازسوی دیگر، مجموعه روی کار به مدیریت بخش خصوصی اعتقاد دارد.

وی افزود: با دستور مقام معظم رهبری از چند سال پیش مبنی بر شکل‌گیری اقتصاد مقاومتی و همچنین با توجه به رسیدن به دوران پساتحریم، شرایطی ایجاد شده که نه فقط در ۳۵سال بعد از انقلاب، بلکه در ۸۰سال گذشته وجود نداشته است؛ به همین دلیل، ما فعالان اقتصادی، بار سنگینی بر دوش داریم و به دنبال انتقال اقتصاد دولتی به غیردولتی هستیم. جلال‌پور اصلی‌ترین سرمایه اتاق را اعتماد حاکمیت و مردم به اتاق دانست و افزود: ظرفیت زیادی در اتاق وجود دارد و اصلا نگران مسائل مالی اتاق نیستیم و حتی اگر بودجه‌های جزئی»، فعلی وجود نداشت، مشکلی ایجاد نمی‌شد بلکه مساله اصلی اعتماد حاکمیت و مردم است که سه پیش‌نیاز دارد. وی تاکید کرد: اول از همه باید در اتاق وفاق وجود داشته باشد و بخش خصوصی حرف یکسانی بزند؛ به همین دلیل، دبیرخانه ۳ اتاق مشترک ایجاد شد و حتی دو اتاق دیگر ما را به عنوان سخنگوی بخش خصوصی قبول کرده‌اند.

جلال‌پور مساله دوم را کار کارشناسی دانست و افزود: باید همه خروجی‌های اتاق بدون درنظر گرفتن علایق، بحث علمی باشد. به همین دلیل، به زودی مرکز تحقیقات و پژوهش‌های اتاق ساماندهی خواهد شد. به گفته رییس اتاق ایران، عامل سوم نگاه به منافع ملی است و نباید اجازه دهیم در اتاق کسی به خاطر منافع شخصی حضور فعال داشته باشد.


دغدغه‌های جدی تولیدکنندگان

اما اعضای هیات‌مدیره خانه اقتصاد ایران و روسای کمیسیون‌های خانه اقتصاد هم در ادامه این نشست، به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند. علی صدری، نایب‌رییس خانه اقتصاد ایران اعلام کرد: باید نگاه بخشی‌نگری به تشکل‌ها، حذف و تفکیک تشکل‌های عضو و غیرعضو برداشته شود تا تشکل‌های سراسری بتوانند در اتاق نتیجه بگیرند. ابراهیم جمیلی، رییس خانه اقتصاد ایران هم اعلام کرد: دو بحث اساسی وجود دارد؛ اول اثرگذاری بخش خصوصی و دیگری همگرایی در بخش خصوصی. جمیلی با اشاره به فعالیت‌های خانه اقتصاد ایران و شکل‌گیری کمیسیون‌های خانه اقتصاد افزود: ما به دنبال موازی‌کاری نیستیم، بلکه نقاط مغفول واقع شده را تقویت می‌کنیم. وی تاکید کرد: به دنبال ایجاد مرکز اعتبارسنجی در خانه اقتصاد هستیم؛ چراکه هیچ فعال اقتصادی خارجی در دوران پساتحریم بدون اعتبارسنجی به سرمایه‌گذاری مشترک نمی‌پردازد. جمیلی همچنین با اشاره به بحث شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی گفت: نباید این شورا به شورای گفت‌وگوی اتاق و دولت بدل شود و باید از همه نهادهای بخش خصوصی در شورای گفت‌وگو استفاده شود. وی خاطرنشان کرد: نقطه‌نظرهای بخش خصوصی را باید افرادی از بخش خصوصی بیان کنند، نه کسانی که سابقه بخش خصوصی ندارند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر