اخبار کلان

۱۳۹۴/۰۷/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۱۲۳۸

تجدیدنظر در سال پایه شاخص‌های اقتصادی

رییس کل بانک مرکزی اعلام کرد: بانک مرکزی برای فراهم کردن زیرساخت‌های تولید آمارهای لازم برای رصد کردن برنامه ششم توسعه و تحقق اقتصاد مقاومتی، سال 1395 را به عنوان سال تجدیدنظر در سال پایه شاخص‌های اقتصادی انتخاب کرده است. رییس کل بانک مرکزی در پیامی روزجهانی آمار و روز آمار و برنامه‌ریزی را به مدیران بخش‌های مختلف اقتصادی و دست‌اندرکاران حوزه آمارهای اقتصادی تبریک گفت. به این ترتیب، متن پیام به این شرح است؛ حرکت در مسیر توسعه اقتصادی کشور مستلزم داشتن آمارهای دقیق و بهنگام است. نظام بانکی از دیرباز و بانک مرکزی از زمان تاسیس به عنوان یکی از سازمان‌های مهم اقتصادی کشور همزمان با انجام ماموریت‌های مهمی مانند حفظ ارزش پول ملی و تنظیم نظام پولی و اعتباری کشور به اهمیت و ضرورت آمار در راستای انجام این ماموریت‌ها واقف بوده است. از این‌رو وظیفه تولید آمارهای اقتصادی کشور را نیز از سال 1314 بر عهده گرفته و از آن زمان تاکنون به صورت مستمر و بهنگام تولید کرده است. آمارهای تولیدی بانک مرکزی علاوه بر اینکه همواره مورد استفاده و تایید سازمان‌های بین‌المللی قرار گرفته، در داخل کشور نیز مورد توجه سیاست‌گذاران، تصمیم‌سازان، دانشگاهیان و پژوهشگران بوده است. بیستم اکتبر سال 2015 (28 مهر 1394) از طرف سازمان ملل به عنوان روز جهانی آمار نامگذاری شده است. دبیرکل سازمان ملل در پیامی از دولت‌ها و سازمان‌های تولید‌کننده آمار درخواست کرده تا این روز را گرامی بدارند. اینجانب ضمن تاکید بر نقش و اهمیت تولید و استفاده از آمار برای پیشبرد اهداف توسعه‌یی و پیشرفت کشور، روز جهانی آمار و اول آبان، روز آمار و برنامه‌ریزی را به سازمان‌های تولید‌کننده آمار در کشور و به ویژه همکارانم در بانک مرکزی ‌و نیز مرکز آمار ایران تبریک می‌گویم. ‌شایسته است برای گرامیداشت این روز از خانوارها، مدیران بخش‌های مختلف اقتصادی و منابع قیمت‌گیری که در این سال‌ها صبورانه برای پاسخگویی به سوالات نمایندگان بانک مرکزی جهت تکمیل پرسشنامه‌های طرح‌های آماری همکاری داشته‌اند، قدردانی نمایم. بدون مشارکت مردم، تولید مستمر و به‌هنگام آمارهای اقتصادی ممکن نبوده و نیست. بسیار خوشحالم که اعلام نمایم بانک مرکزی برای فراهم کردن زیرساخت‌های تولید آمارهای لازم برای رصد کردن برنامه ششم توسعه و تحقق اقتصاد مقاومتی که مورد تاکید مقام معظم رهبری است، سال 1395 را به عنوان سال تجدیدنظر در سال پایه شاخص‌های اقتصادی انتخاب کرده است. در این سال ضمن بررسی و به کارگیری آخرین دستاوردهای علمی دنیا در مباحث آمارهای اقتصادی، چارچوب کلیه طرح‌های آماری نیز در مناطق شهری ایران به روز می‌شود تا نتایج مبتنی بر آن برای سال‌های آینده دارای جامعیت بوده و از دقت کافی برخوردار باشد. درخاتمه آرزومندم با همدلی و همزبانی تمامی دستگاه‌ها و نهادهای فعال در زمینه تولید آمار در کشور، شاهد رشد و اعتلای روزافزون نظام آماری در این سرزمین باشیم.


آغاز نشست‌

ویژه کارگروه مزد 95

سیدحسن هفده‌تن معاون روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اعلام اینکه نشست کارگروه‌های دستمزد سال ۹۵ آغاز شده است، گفت: تشکیل هسته علمی پژوهشی کارگران و کارفرمایان پیشنهاد شد تا با مطالعات دقیق نشست‌های شورای عالی کار تشکیل شود. در مورد نشست‌های شورای عالی کار، تشکل‌های کارگری و کارفرمایی باید پیشنهادهای جدیدی را ارائه کنند تا با طرح در شورای سه‌جانبه ملی برای تصویب در شورای عالی کار آماده شود. تشکل‌ها باید طوری وارد عمل شوند که موجب روان‌سازی فعالیت‌ها شده و در روند برگزاری نشست‌های شورای عالی کار، مطالعات علمی دقیق جایگزین موضوعات دیگر شود. معاون روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: در نشست‌های شورای عالی کار، تنها موضوع دستمزد ملاک عمل نخواهد بود، بلکه دیگر مشکل کارگران و همچنین توانمندسازی تشکل‌های کارگری و کارفرمایی مورد توجه قرار می‌گیرد. وی با بیان اینکه در نخستین نشست کارگروه دستمزد سال 94 کارگران، پیشنهادی مبنی بر تشکیل هسته علمی پژوهشی تشکل‌ها ارائه شد، گفت: این موضوع به مطالعه علمی و دقیق مسائل و مشکلات کمک بیشتری خواهد کرد. راجع به توانمندسازی تشکل‌ها اقدامات موثری انجام خواهد شد تا در جریان حل مشکلات کارگران و کارفرمایان گام‌های خوبی برداشته شود.


۶۰ درصد مهارت‌آموزان شاغل می‌شوند

معاون وزیر کار با اعلام ارائه آموزش‌های مهارتی به 1.5 تا ۲میلیون مهارت آموز در کشور در سال گفت: ۶۰ درصد آموزش دیده‌ها و مهارت‌آموزان جذب بازار کار می‌شوند. کورش پرند با اعلام اینکه بیش از ۶۰ درصد از مهارت‌آموزان تخصصی کشور جذب بازار کار می‌شوند، گفت: سالانه یک و نیم تا 2میلیون نفر در ۷۰۰ مرکز ثابت و ۱۴ هزار مرکز خصوصی و سیار کشور آموزش‌های فنی و حرفه‌یی را فرا می‌گیرند. امکانات دولتی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور به صورت عادلانه در کشور توزیع شده تا همه مردم بتوانند به صورت مساوی از این آموزش‌ها بهره‌مند شوند. پرند افزود: تاکنون بیش از ۶ هزار استاندارد آموزشی در بخش فنی و حرفه‌یی تدوین و اجرایی شده و فعالیت مراکز آموزشی بر اساس دانش، نگرش و مهارت است.

وی با بیان اینکه سطح آموزش‌های مرکز تربیت مربی و پژوهش‌های فنی و حرفه‌یی بالاست، افزود: این مرکز مطابق با استانداردهای بین‌المللی فعالیت آموزشی دارد. معاون وزیر کار گفت: آموزش‌ها به تمام افراد جامعه اعم از زنان خانه‌دار، افراد بیکار، روستاییان، دانشجویان، دانش‌آموزان، سربازان و سایر قشرها ارائه می‌شود. اکنون سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور به عنوان کانون آموزشی در منطقه فعالیت دارد و هنرجویان و مربیان کشور‌های عراق، تاجیکستان و سایر کشورهای همسایه از فضا و امکانات آموزشی این سازمان استفاده می‌کنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر